با قیمت کمتر به امکانات بیشتر برسید! رقابتی جذاب بین لپ تاپ 14 اینچی ایسوس و شیائومی

شنبه 7 فروردین 1400 - 19:07
با قیمت کمتر به امکانات بیشتر برسید! رقابتی جذاب بین لپ تاپ 14 اینچی ایسوس و شیائومی
با مقایسه ی لپ تاپ vivobook s14 ایسوس و ردمی بوک پرو 14 شیائومی به این نتیجه رسیدیم که شیائومی امسال با قدرت بیشتری پا به میدان گذاشته و این بار با قیمتی کمتر امکانات بیشتری رو دراختیار شما قرار میدهد اما دلایل این نتیجه گیری چیست؟

چند سالی میشه که شیائومی لپ تاپ های با کیفیت و با قابلیت های بالای خودش رو با قیمتی باور نکردنی دراختیار کاربران قرار میدهد ؛ در سال 2021 دو مدل 14 و 15 اینچی ردمی بوک پرو شیائومی هرکدام با چند کانفیگ مختلف روانه ی بازار شدند که امروز قصد داریم یکی از این لپ تاپ های جدید و تازه نفس، یعنی ردمی بوک پرو 14 که از سی پی یو Intel Core i7-1165G7 و کارت گرافیک Nvidia GeForce MX450 قدرت میگیره رو با Asus Vivobook s433JQ که جایگزین مدل s432 شده و یکی از لپ تاپ های پرطرفدار ایسوس است مورد مقایسه ی تخصصی قرار بدیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی و ساخت

ایسوس در لپ تاپ s14 از فلز استفاده کرده بطوری که در بخش پشتی لپ تاپ شاهد آلومینیوم برس خورده و در سایر بخش ها هم از آلومینیومی مات استفاده کرده که کمی اثر انگشت را جذب میکند ولی در مجموع کیفیت خوب و قابل قبولی دارد؛ شیائومی هم طبق عادت همیشگی در ردمی بوک پرو 14 تماما از آلومینیوم استفاده کرده اما این‌بار داستان کمی متفاوت است و ما آلومینیوم هواپیمایی سری 6 رو داریم که کیفیت ساخت و مقاومت باور نکردنی ای داره و به لطف دستگاه های حرفه ای CNC فلز در 17 مرحله و با دقتی باور نکردنی در حد میکرون به صورت کاملا یکپارچه تراش خورده اند که همه ی این ها در کنار هم باعث میشه تا با وجود ظرافت کم نظیر، این بدنه ی آلومینیومی وزنی در حدود 50 کیلوگرم رو در مقطع سطح تحمل کنه. ابعاد Vivobook S14 طبق اعلام شرکت ایسوس حدودا 16×213.5×325 میلیمتر اعلام شده که با این ابعاد، دستگاه وزنی در حدود 1.4 کیلوگرم داره که مناسب به نظر میرسد؛ شیائومی هم ابعاد ردمی بوک پرو 14 رو در حدود 315×220×17 میلیمتر اعلام کرده که مثل رقیب ایسوس تقریبا وزنی 1.4 کیلوگرمی دارد. ابعاد و وزن دو دستگاه مورد مقايسه تقریبا مشابه هم بوده و ضخامت و ظرافت بسیار کمی دارند اما کیفیت ساخت بدنه ی ردمی بوک پرو های جدید شیائومی باعث میشه تا برنده ی این بخش رو با وجود کیفیت بدنه ی بسیار خوب ایسوس، ردمی بوک پرو 14 شیائومی بدونیم.

صفحه نمایش

هردو دستگاه همونطور که از نامشان پیداست 14 اینچی هستند اما اختلاف کجاست؟ ایسوس از پنل IPS LCD استفاده کرده که از رزولوشن 1080×1920 یا فول اچ دی پشتیبانی میکند؛ این دیسپلی طیف رنگی sRGB رو بطور 100% پشتيبانی میکنه و همچنین 85% از سطح لپ تاپ رو می پوشاند، روشنایی حداکثری حدودا 300 نیت و تراکم پیکسلی 157ppi دارد و از قابلیت کم کردن نور آبی Reduce blue light پشتیبانی می کند و همچنین نرخ نوسازی 60 هرتزی رو در کنار زاویه دید بسیار خوب 178 درجه ای دارد. شیائومی اما این بار به کیفیت فول اچ دی بسنده نکرده و از پنلی 14 اینچی مات از نوع Super retina استفاده کرده که تراکم پیکسلی فوق‌العاده بالای 216ppi دارد و از رزولوشن 2560×1600 یا 2.5K پشتیبانی میکند که تعداد پیکسل ها در این پنل دوبرابر رزولوشن Full HD بوده و جزئیات رو خیره کننده به نمایش در می آورد؛ اما هنوز هم مونده و این دیسپلی 88.2% از سطح لپ تاپ رو میپوشاند و تنها شاهد 4.3 میلیمتر حاشیه هستیم و در ادامه باید بگیم که این پنل خوش رنگ از 100% طیف رنگی sRGB پشتیبانی میکنه و روشنایی حداکثری 300 نیت داره و به همه ی این‌ها باید زاویه دید 178 درجه ای و نرخ نوسازی 60 هرتزی رو هم اضافه کنیم؛ برای محافظت از چشمان با ارزش شما دیسپلی ردمی بوک پرو 14 شیائومی از گواهینامه های TUV Rheinland آلمان برای کاهش نور آبی و DC dimming برای کم شدن فلش های ویدیویی پشتیبانی می کند تا ساعت ها بدون خستگی و آسیب به چشمانتان بتونید ازش استفاده کنید. در انتهای بخش مقایسه دیسپلی ها باید با توجه به کیفیت بالاتر، قابلیت های بیشتر و همچنین حاشیه کمتر ردمی بوک پرو 14 جدید شیائومی رو برنده ای قاطع بدانیم.

صفحه کلید

ایسوس در Vivobook s433 از صفحه کلید جزیره ای استفاده کرده که فاصله بین کلید ها مناسب بوده و چینش کلید ها نیز به درستی انجام شده و برای تایپ و استفاده روزمره کامل و بسیار خوب به نظر می رسد؛ کیبورد از بک لایت سفید پشتیبانی می کند و کلید پاور درون مجموعه صفحه کلید، در سمت راست و بالا قرار دارد؛ در ایسوس Vivobook s433JQ نمایشگر ثانویه بدلیل گرمای بسیار بالا در قسمت تاچ پد و مصرف زیاد باتری و همچنین کاربرد کم آن حذف شده و بجای آن از NumPad استفاده شده که اعداد را بصورت دیجیتالی روی آن نمایش می دهد. شیائومی در ردمی بوک پرو 14 از کیبوردی فول سایز با چینش درست و فاصله ای کم استفاده کرده که تایپ راحت و کم خطایی را برای شما به ارمغان می آورد و کلید ها با کمی تقعر طراحی شده اند که خستگی انگشت رو کمتر می‌کنند؛ کیبورد ردمی بوک پرو 14 از سه سطح بک لایت سفید پشتیبانی می کند (خاموش، روشن، روشن تر) که با کلید Fn + S قابل تغییر است، کلید پاور هم تنها و در بالای مجموعه ی کیبورد با تراش و ظاهری خاص قرار گرفته که با سنسور اثر انگشت ادغام شده و این خبر بسیار خوبی است و با این سنسور لپ تاپ شما به گاوصندوقی امن مبدل خواهد شد ولی متاسفانه در لپ تاپ ایسوس خبری از سنسور اثر انگشت نیست. ماوس پد ردمی بوک پرو 14 شیائومی هم بزرگ و یکپارچه بوده و از نوع کلیک پد است که از فرمان های چند لمسی نیز پشتیبانی می کند و از حساسیت بسیار خوبی برخوردار است.

سخت افزار

یکی از بخش های جذاب این مقایسه ی قدم به قدم، سخت افزار استفاده شده در لپ تاپ های مورد مقایسه ماست چرا که 1 نسل باهم تفاوت دارند و در یک کمپانی مشترک ساخته شده اند.

پردازنده مرکزی (CPU)

هردو لپ تاپ به پردازنده ی مرکزی کمپانی مشهور Intel و کارت گرافیک ساخت شرکت با تجربه ی Nvidia مجهز شده اند؛ مهندسان ایسوس در Vivobook s433 از سی پی یو Intel Core i7-1065G7 استفاده کرده اند که دارای چهار هسته و هشت رشته بوده و از فرکانسی در بازه ی 1.3 تا 3.9 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و نهایتا 8 مگابایت حافظه کش در اختیار شما قرار می دهد و همچنین نمرات خوبی رو در تست ها از این سی پی یو شاهد بودیم که نشان دهنده ی قدرت این پردازنده است اما این پردازنده با وجود عملکرد بسیار عالی توان مقاومت در مقابل سی پی یو تازه نفس و سرکش استفاده شده در ردمی بوک پرو 14 شیائومی رو ندارد؛ شرایط در کمپانی محبوب شیائومی متفاوت است و مهندسان شیائومی از سی پی یو Intel Core i7-1165G7 استفاده کرده اند که دارای 4 هسته و 8 رشته است و از فرکانسی در بازه ی 2.8 تا 4.7 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند ، 12 مگابایت حافظه کش از نوع L3 پرسرعت در اختیار کاربر قرار می گذارد ، قدرت پردازش و سرعت بیشتری نسبت به سی پی یو 1065G7 استفاده شده در ایسوس به کاربر تحویل می دهد. همونطور که در تصویر پایین می بينيد در شرایط تست یکسان، هم در حالت پردازش کلی و هم در حالت پردازش تک هسته ای سی پی یو Intel Core i7-1165G7 استفاده شده در شیائومی کاملا برتر عمل کرده و شاهد عملکرد درخشان تر این سی پی یو جدید و نیرومند هستیم.

پردازنده ی گرافیکی(GPU)

همونطور که پیش تر اشاره کردیم در هردو دستگاه از پردازنده ی گرافیکی ساخت شرکت Nvidia و رده ی MX استفاده شده که پرقدرت و اقتصادی هستند، اما تفاوت کجاست؟ در ایسوس Vivobook s433JQ از کارت گرافیک مستقل Nvidia GeForce MX350 استفاده شده که گرافیکی ارزان قیمت و میان رده است و از قدرت و سرعت پردازش خوبی برخورداره و برای کارهای روزمره، اداری و تا حدودی گیم کاملا پاسخگو نیاز کاربران است؛ این کارت گرافیک ازنوع GDDR5 بوده و فضای 2 گیگابایتی در اختیار کاربر قرار می دهد. شیائومی در ردمی بوک پرو 14 از کارت گرافیکی جدیدتر و قدرتمند تر از MX350 استفاده کرده که این کارت گرافیک مستقل Nvidia GeForce MX450 نام دارد و به گفته ی انویدیا حدود 33% در عمل از MX350 استفاده شده در ایسوس قویتر و برتر است که تصویر زیر نمایانگر این اختلاف است. گرافیک استفاده شده در ردمی بوک پرو 14 شیائومی یعنی MX450 از نوع GDDR6 و 2 گیگابایتی بوده و همچنین متکی بر معماری تورینگ طراحی شده است که به معنی استفاده از تراشه ی TU117 می‌باشد، یعنی تراشه ای که ما در گرافیک های بسیار قدرتمندتر GTX 1650 و GTX 1650TI شاهد حضورش بودیم و این مهر محکمی بر پردازش بی وقفه و پرسرعت MX450 است. شیائومی در ردمی بوک پرو 14 سنگ تمام گذاشته و از کارت گرافیکی همه فن حریف استفاده کرده که علاوه بر کار های روزمره و اداری ، قطعا تا حد زیادی کاربران گیمینگ رو هم راضی خواهد کرد.

حافظه ی رم (RAM)

در هردو دستگاه مورد بررسی ما از رم های 16 گيگابايتی استفاده شده اما این همه ی ماجرا نیست؛ ایسوس در Vivobook s433 از رم 16 گيگابايتی از نوع DDR4 استفاده کرده که فرکانس پردازشی 2666 مگاهرتزی دارد و سرعت خوب و بالایی دارد. شیائومی در ردمی بوک پرو 14 هم مثل رقیب ایسوس از 16 گيگابايت دوکاناله و از نوع DDR4 استفاده کرده اما فرکانس این رم بسیار بالاتر بوده و در حدود 3200 مگاهرتز اعلام شده که شتاب بیشتری رو برای شما به همراه خواهد داشت و در عمل با وجود فضای یکسان عملکرد بهتری رو براتون نسبت به ایسوس رقم خواهد زد.

حافظه ی ذخیره سازی (STORAGE)

در لپ تاپ شیائومی ردمی بوک پرو 14 از 512 گیگابایت حافظه اس اس دی پرسرعت استفاده شده که به سرعت بوت دستگاه کاهش چشمگیری بخشیده. در ایسوس هم از 1 ترابایت حافظه اس اس دی پرسرعت استفاده شده که فضای زیاد و مناسبی به نظر میرسد.

سیستم خنک کننده (Cooling System)

در شیائومی برای خنک کردن این سخت افزار سرکش و تازه نفس از دو لوله‌ ی گرمایی پهن و یک فن بزرگ استفاده کرده که نسبت به نسل قبل افزایش اندازه داشته و شکل فن بطوریه که باسرعت بیشتری گرما رو از سخت افزار دور کنه همچنین با گرفتن کلید Fn + K شما میتونید سه حالت برای سیستم خنک کنندگی انتخاب کنید(حالت سکوت و معتدل و توربو به ترتیب از استفاده های سبک به سنگین تر). ایسوس هم در Vivobook s433 از یک لوله ی گرمایی و یک فن استفاده کرده که باتوجه به رده ی کاربری لپ تاپ مناسب به نظر می رسد.

در پایان بخش سخت افزار باید بگوییم که شیائومی باز هم با وجود قیمتی کمتر، در تمامی موارد از رقیب ایسوس بهتر عمل کرده؛ شاید با خودتان بگویید که ایسوس Vivobook s433JQ از حافظه ذخیره سازی بیشتری برخوردار است، حرف شما درست است ولی باید این خبر بد رو به شما بدهم که ایسوس در بخش رم و حافظه ذخیره سازی هیچ اسلاتی برای ارتقا در اختیار شما قرار نداده این به این معنی است که شما هیچوقت اجازه ی بهتر کردن و ارتقای دستگاه رو ندارید اما شیائومی در ردمی بوک پرو 14 برای هر دو حافظه ی رم و حافظه ذخیره سازی اطلاعات از اسلات اضافی برای ارتقا استفاده کرده که این موضوع مهم باعث میشه تا حافظه ذخیره سازی بیشتر ایسوس اصلا به چشم نیاید.

درگاه اتصال (Ports)

در ایسوس Vivobook s433 شاهد حضور 8 پورت هستیم.
در سمت چپ 5 پورت :
- درگاه شارژر
- پورت HDMI
- درگاه USB 3.1 gen1
- درگاه Type C 3.1 gen2(فقط برای انتقال داده)
- درگاه جک 3.5 میلیمتری هدست

در سمت راست دستگاه :
- 2 پورت USB 2.0
- درگاه کارت خوان از نوع میکرو اس دی

در شیائومی ردمی بوک پرو 14 هم 6 پورت کارآمد و جدید داریم که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
در سمت چپ 4 پورت :
- درگاه USB Type C برای اتصال شارژر سریع
- درگاه HDMI
- پورت USB 3.2 Gen 1 پرسرعت
- پورت همه کاره Thunderbolt 4(سازگار با USB 4 و قابلیت انتقال داده و تصویر 4k تا 60 هرتز و فول اچ دی تا 120 هرتز)

در سمت راست ردمی بوک پرو 14 :
- پورت USB 2.0
- درگاه اتصال جک 3.5 میلیمتری هدست

اتصالات بیسیم

در هردو لپ تاپ مورد مقایسه ی ما از وای فای دو آنتنه نسل 6 پرسرعت استفاده شده که تا حدود 2400 مگابیت برثانیه سرعت داره و 2.7 برابر از نسل 5 سریعتر است. از نظر اتصال بلوتوث ایسوس در Vivobook s433 از نسل پنجم بلوتوث استفاده کرده و در شیائومی ردمی بوک پرو 14 هم شاهد حضور بلوتوث پرسرعت نسخه ی 5.1 هستیم.

قابلیت های دیگر

اسپیکر هردو دستگاه دوگانه بوده و از قابلیت دالبی و DTS پشتیبانی می کنند؛ بلندگو های ایسوس با تکنولوژی Sonic master و شیائومی از بلندگو های Realtek Acl استفاده کرده که بلندگو های شیائومی در مجموع 4 وات قدرت دارند(هرکدام 2 وات). وبکم ایسوس از کیفیت VGA پشتیبانی میکند که برای تماس های ویدیویی بد به نظر نمی رسد ولی به هیچ وجه قابل مقايسه با وبکم استفاده شده در شیائومی ردمی بوک پرو 14 که از کیفیت HD720p پشتیبانی می کند نیست. شیائومی مجهز به ویندوز 10 هوم اورجینال با قابلیت XIAO AI و رابط کاربری MIUI+ شده که باعث میشه شما اکانت رسمی مایکروسافت داشته باشید و از امکانات بی نظیر اکانت مایکروسافت و رابط کاربری شیائومی بهره مند شوید.

باتری

منبع تغذیه استفاده شده در شیائومی ردمی بوک پرو 14 باتری ای لیتیوم پلمیری و از نوع 4 سلولی است که 56 وات ساعت حجم داره و تا حدود 11.5 ساعت شارژدهی داره و همچنین میتونید از شارژر سریع 65 واتی همراه لپ تاپ که سوکت یو اس بی تایپ C داره برای شارژ تلفن های هوشمند خودتون استفاده کنید و از شارژ سریع لذت ببرید. باتری در ایسوس Vivobook s433 از نوع 3 سلولی و 50 وات ساعتی است که در حدود 5 ساعت شارژدهی دارد و با استفاده از شارژر سریع در حدود 50 دقیقه 60 درصد شارژ می‌شود.

کلام آخر

ایسوس از کمپانی های بزرگ ساخت لپ تاپ و از برند های محبوب این زمینه است اما این بار غول فناوری و برند محبوب دنیا یعنی شیائومی ذات و خصیصه ی محصولات خودش رو حفظ کرده و باید با اطمينان کامل بگوییم که ردمی بوک پرو 14 با توجه به قیمت بسیار مناسبش هیچ رقیبی ندارد و در نهایت باید اعتراف کنیم که شیائومی با قیمتی کمتر از ایسوس توانسته مجموعه ای کم نظیر از جدیدترین امکانات و قابلیت های روز دنیارو در لپ تاپ خودش جا بده و در تمامی موارد مورد بررسی ما با برتری از میدان مقایسه بیرون بیاید؛ از کیفیت ساخت و صفحه نمایش گرفته تا سخت افزار شیائومی تماما برتری دارد. وقتش رسیده تا برند شیائومی رو مظهر خریدی درست بدونیم، اگر شما هم انتخابتون ردمی بوک پرو 14 شیائومی است کافیست از اینجا دیدن کنید.

سایت ما با افتخار لپ تاپ های شیائومی رو با با ویندوز 10 هوم اورجينال و همچنین گارانتی 18 ماهه و معتبر داتیس برتر به شما کاربران عزیز ارائه می‌کند. جایی برای تردید نیست، با کمترین هزینه بهترین را انتخاب کنید، اینجا pb360.ir است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد