مقایسه تلویزیون سامسونگ QLED Q70C 2023 و ال جی QNED 806 2022؛ دو رقیب دیرینه در جدال بر سر تکنولوژی !

سبحان عاشوری چهارشنبه 10 آبان 1402 - 12:40
مقایسه تلویزیون سامسونگ QLED Q70C 2023 و ال جی QNED 806 2022؛ دو رقیب دیرینه در جدال بر سر تکنولوژی !

مقایسه تلویزیون سامسونگ QLED Q70C 2023 و ال جی QNED 806 2022؛

دو رقیب دیرینه در جدال بر سر تکنولوژی !

وقتی اسم تلویزیون‌ های Samsung و LG به گوش می خورد، ناخودآگاه یاد پنل‌ های OLED با طیف رنگی گسترده با کنتراست شگفت‌ آور و روشنایی خارق‌ العاده می‌ افتیم. تلویزیون‌ های OLED کُره‌ ای‌ ها آنقدر به‌ یادماندنی هستند که تمام توجهمان را به خودشان جذب می‌ کنند و یادمان می‌ رود که ال‌ جی و سامسونگ تمام مدل هایشان را در سبد تکنولوژی OLED نگذاشته اند و همچنان به فکر رقابت در بازار میان‌ رده‌ ها نیز هستند. نمونه‌ ای از سیاست‌ های رقابتی ال‌ جی را باید تلویزیون‌ های QNED بدانیم که در واقع برای رقابت با QLED های سامسونگ متولد شدند تا به‌ لطف فناوری Mini-LED و نوردهی موضعی در ابعاد وسیع‌ تر، تجربه‌ ای مشابه مدل‌ های OLED، اما با قیمت به‌مراتب کمتر ارائه کنند اما در مقابل، فناوری Dual Led سامسونگ همراه با HDR کوانتومی رقیب سر سختی برای ال جی بشمار می رود.

تلویزیون Q70C یکی از مدل‌ های سری QLED سامسونگ است که با وضوح 4K و پشتیبانی از قابلیت‌ های گیمینگ چون AMD FreeSync و Gaming Hub و در مقابل تلویزیون 806 یکی از مدل‌ های سری QNED ال جی با وضوح 4K و پشتیبانی از قابلیت‌ های گیمینگ همچون ALLM و HGiG، نه‌ فقط گزینه‌ های جذابی برای خانواده‌ ها به‌ حساب می‌ آیند؛ بلکه می‌ توانند گیمر های سخت‌ پسند را هم راضی نگه دارند. در این مقاله، تلویزیون های QLED Q70C و QNED 806 را زیر ذره‌ بین قرار می‌ دهیم تا ببینیم با‌ توجه‌ به مشخصات هر یک از این دو محصول، کدام یک نیاز های شما را در بر می گیرند تا بهترین انتخاب را برای شما آسان کنیم. از شما نیز دعوت می‌ کنیم تا انتهای بررسی همراه Pb360 باشید.

طراحی و درگاه‌ ها

امروزه کمتر کسی پیدا می‌ شود که به تلویزیون صرفا به‌ عنوان دستگاه سرگرمی نگاه کند و می‌ توانیم رسماً آن را جزو یکی از اِلِمان‌های دکوراسیون سالن خانه‌ ها و حتی اتاق‌ ها به‌حساب بیاوریم. خوشبختانه تلویزیون های QLED Q70C و QNED 806 نیز از قاعده‌ های طراحی مینیمال و امروزی پیروی می‌ کنند.

طراحی زیبا و مدرن جزو ویژگی‌ های اصلی تلویزیون‌ های ال‌ جی و سامسونگ به‌ حساب می‌ آیند

بعد از روشن‌ کردن این دو تلویزیون ، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌ کند، حاشیه‌ های باریک نمایشگر است که در ترکیب با پنل بزرگ 65 اینچی، حس غوطه‌ وری کامل در محتوا را به‌همراه دارد؛ به‌ خصوص اگر در فاصله‌ی مناسبی از تلویزیون بنشینید. به گونه‌ ای که از هر گوشه به نمایشگر خیره شوید همان کیفیت رو به رو را دریافت خواهید کرد.

تلویزیون سامسونگ بدون در‌ نظر‌ گرفتن پایه ابعادی برابر با 831 × 1452 میلی‌ متر و ضخامتش نیز 25.7 میلی‌ متر دارد و با بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده و تلویزیون ال جی ابعادی برابر با 839 × 1452 میلی‌ متر و ضخامتش نیز 44.3 میلی‌ متر و بدنه ای از جنس فلز دارد. QLED Q70C و QNED 806 از نظر ابعاد کاملاً ایده آل به‌ نظر می‌ رسند و فضایی که روی میز تلویزیون یا در حالت متصل به‌ دیوار اشغال می‌ کنند، در حدی است که آن را محصولی باریک به‌ حساب بیاوریم. البته فراموش نکنید که افزودن پایه ضخامت مجموعه‌ ی تلویزیون را افزایش می‌ دهد. سامسونگ QLED Q70C روی پایه‌ ای مسطح و مستطیل شکل از جنس پلاستیک فشرده قرار می‌ گیرد و ال جی QNED 806 از پایه‌ های دوتکه فلزی استفاده می‌ کند و با وجود عمق و عرض نسبتاً زیاد، پایه‌ های مستحکم و با کیفیتی دارند.

از‌ نظر درگاه‌ ها، سامسونگ QLED Q70C و ال جی QNED 806 در حد و اندازه‌ تلویزیون های 4K حرفه‌ ای ظاهر می‌ شوند و کم‌ و کسری باقی نمی‌ گذارند. درگاه های سامسونگ به صورت عمودی قرار گرفته اند و تعدادی از درگاه‌ های ال جی به‌صورت عمودی و تعدادی نیز به‌ صورت افقی (رو به‌ پایین) تعبیه شده‌ اند. طبعاً دسترسی به درگاه‌ های عمودی آسان‌ تر است.

درگاه‌ های Samsung QLED Q70C 

  • چهار درگاه HDMI 2.1 (درگاه HDMI سوم از eARC پشتیبانی می‌ کند)                           
  • دو درگاه USB 2.0
  • یک درگاه LAN
  • یک درگاه ANT
  • یک درگاه EX-LINK
  • یک درگاه خروجی اپتیکال صدا

درگاه‌ های LG QNED 806

  • چهار درگاه HDMI (درگاه HDMI سوم از eARC پشتیبانی می‌ کند) 
  • دو درگاه HDMI 2.1 از چهار درگاه HDMI      
  • دو درگاه USB 2.0
  • یک درگاه LAN
  • یک درگاه ANT
  • یک درگاه SVC
  • یک درگاه خروجی اپتیکال صدا

همان‌ طور‌ که در فهرست درگاه‌ ها مشاهده می‌ کنید، پورت‌ های HDMI‌ از نوع 2.1 هستند که با‌ توجه‌ به نرخ نوسازی تلویزیون به 120 هرتز، توانایی پخش تصاویر 4K را دارند. هر دو تلویزیون از VRR یا نرخ فریم متغیر پشتیبانی می‌ کنند. تلویزیون ال‌ جی از بلوتوث نسخه‌ 5 و وای‌ فای 5 نیز برای اتصال به اینترنت و سایر دستگاه‌ ها بهره می‌ گیرد در حالی که سامسونگ از بلوتوث 5.2 همراه با وای فای 5 بهره مند است.

کیفیت تصویر

تلویزیون Q70C سامسونگ از پنل VA با فناوری QLED، نرخ نوسازی 120 هرتز و رزولوشن 4K UHD یا 2160×3840 پیکسل استفاده می‌ کند. نورپردازی پنل تلویزیون از نوع Edge Dual Led است که در‌ مقایسه‌ با انواع دیگر نورپردازی پس‌ زمینه، روشنایی و سطح کنتراست بیشتری تولید می‌ کند. سامسونگ ادعا می‌ کند که در مدل Q70C از قدرتمند‌ ترین پردازنده‌ ی 4K خود با نام Quantum Processor 4K استفاده کرده است که با استفاده از Machine Learning می‌ تواند هر فریم از محتوای تصویری غیر 4K را به 4K آپ‌ اسکیل کند. علاوه‌ بر این، کره‌ ای‌ ها می‌ گویند که Q70C می‌ تواند محتوای 4K‌ با نرخ نوسازی 120 هرتز را با استفاده از تکنولوژی + Motion Xcelerator Turbo به روان‌ ترین شکل ممکن نشان دهد تا کاربر بتواند جزئیات تصاویر پر تحرک، مثل بازی‌ های نسل جدید یا مسابقات ورزشی را شفاف و بدون گسستگی و تاری مشاهده کند. Q70C از استاندارد های تصویر HDR شامل +HDR 10 و HDR 10 و HLG پشتیبانی می‌ کند اما متاسفانه با محتوای Dolby Vision سازگاری ندارد.

این تلویزیون دارای تکنولوژی HDR10+ Adaptive می باشد و محتوای HDR را به صورت داینامیک و با توجه به شرایط نوری محیط تنظیم و نمایش می دهد. همچنین علاوه بر محتوای ویدئویی دارای تکنولوژیHDR10+ Gaming  است و بازی های HDR با فرمت +HDR10 را نیز به خوبی نمایش می دهد. همچنین تکنولوژی Real Depth Enhancer سوژه اصلی در صحنه را تشخیص داده و جزئیات و کنتراست آن را افزایش می دهد و صحنه واقعی تری در اختیار شما قرار می گیرد. این تلویزیون به کمک سنسور نور Eco Sensor و قابلیت Brightness / Color Detection، نور صفحه نمایش را با توجه به میزان روشنایی، سردی و گرمی رنگ نور محیط تنظیم کرده تا همیشه در هر شرایط نوری بهترین کیفیت تصویر را تجربه کنید. همچنین به کمک تکنولوژی Adaptive Picture نور صفحه نمایش را با توجه به محتوای در حال پخش نیز تنظیم می کند، به این ترتیب در هر شرایطی کیفیت تصویر عالی را تجربه خواهید کرد. فناوری Eye Comfort یا همان حالت مراقبت از چشم نیز یکی دیگر از ویژگی های کاربر پسند این نمایشگر 65 اینچی کیولد است. این قابلیت به صورت خودکار نور نمایشگر را بر اساس نور و روشنایی محیط تنظیم می کند.

پنل ۱۰ بیتی (۸ بیت + FRC)، یک‌ میلیارد رنگ را نمایش می‌ دهد

این تلویزیون با ارائه کیفیت تصویر 4K 120Hz برای بازی کردن با کنسول های بازی نسل نهم مانند Xbox Series X و Xbox Series S و همینطور PS5 گزینه بسیار فوق العاده ای بشمار می رود. سامسونگ قابلیت Game Bar 3.0 را به این تلویزیون اضافه کرده است و شما می توانید حتی هنگام بازی کردن نیز از طریق آن ویژگی های گیمینگ مُد خود را تنظیم کنید. قابلیت Game Bar 3.0 تمام ویژگی های Game Bar 2.0 را داراست و علاوه بر آن قابلیت Virtual Aim Point و قابلیت MiniMap Sharing را نیز دارد. قابلیت Virtual Aim Point در واقع یک هدف مجازی روی صفحه نمایش قرار می دهد که به کمک آن می توانید هدف گیری راحت تر و دقیق تری در بازی های Shooter داشته باشید. قابلیت MiniMap Sharing نیز برای به اشتراک گذاری نقشه بازی ها در صفحه نمایش جانبی است تا به صورت حرفه ای تر بازی کنید. این دو قابلیت جدید در کنار قابلیت Mini Map Zoom و Super Ultra Wide Game View باعث می شوند تا این تلویزیون گزینه خوبی برای گیمر ها باشد. این تلویزیون به ALLM مجهز است و Input Lag یا تاخیر ورودی پایینی ارائه می دهد. همچنین تکنولوژی VRR یا رفرش ریت متغیر را نیز در اختیار شما قرار می دهد. سامسونگ این محصول را به قابلیت HGiG نیز مجهز کرده تا قسمت های روشن و تاریک بازی های HDR که از این قابلیت پشتیبانی می کنند را به خوبی نمایش دهد. اگر PC Gamer هستید نیز خبر خوبی داریم، این تلویزیون از تکنولوژی AMD FreeSync Premium Pro و Nvidia G-Sync نیز پشتیبانی می کند و در صورتی که کارت گرافیک شما نیز از این تکنولوژی ها پشتیبانی کنند، هماهنگی کاملی با آنها خواهد داشت. سامسونگ یک قابلیت جذاب و جدید به نام قابلیت Light-Sync به این تلویزیون اضافه کرده که برای گیمر ها و علاقمندان به سینما خوشحال کننده است. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا از لامپ های هوشمند فیلیپس Hue در کنار این تلویزیون استفاده کنید و از اتمسفر زیبایی که هنگام تماشای فیلم و بازی کردن به وجود می آید بخصوص در محیط تاریک نهایت لذت را ببرید. این قابلیت چیزی مشابه تکنولوژی Ambilight تلویزیون های فیلیپس است و لذت تماشای تلویزیون را دو چندان می کند. بعد از تهیه لامپ های هوشمند فیلیپس Hue لازم است برنامه Philips Hue Sync را نیز از فروشگاه برنامه سامسونگ دانلود کرده و نصب نمایید. به طور کلی این تلویزیون برای گیمر ها و کنسول های بازی نسل نهم کاملا ایده آل است.

در مقابل تلویزیون QNED 806 ال‌ جی از پنل IPS QNED با وضوح 4K مشابه استفاده می کند ولی نورپردازی پنل تلویزیون از نوع Edge Led است که در‌ مقایسه‌ با دیگر پنل ها با استفاده از تکنولوژی Mini-LED تولید رنگ‌ های سفید روشن‌ تر و مشکی‌ عمیق‌ تر و فضای رنگی وسیع‌ تری را می‌ تواند پوشش دهد. شاید بد نباشد کمی درباره‌ی پنل‌ های NanoCell و تفاوت آن با QNED صحبت کنیم. NanoCell فناوری اختصاصی ال‌ جی است و از نانوذرات برای فیلتر‌ کردن ناخالصی‌ های رنگی استفاده می‌ کند تا علاوه‌ بر بهبود دقت رنگ، زاویه‌ دید بهتری را نیز سبب شود. در مقابل، پنل‌ های QNED ترکیبی از فناوری‌ های NanoCell و Quantum Dot هستند که کیفیت تصویر و کنتراست بهتر و رنگ مشکی عمیق‌ تری تولید می‌ کنند. به‌ لطف پنل IPS،‌ تلویزیون زاویه‌ ی دید مناسبی دارد و برای محیط‌ های بزرگ گزینه‌ ی مناسبی به‌ حساب می‌ آید. با تمام این تفاسیر، تلویزیون‌ های QNED عموماً گران‌ تر هم هستند و ادعای نزدیک‌ شدن به کیفیت تصویر پنل‌های OLED را هم دارند.

 پنل های IPS در مقایسه با پنل های VA به صورت ذاتی زاویه دید بهتری دارند اما در محیط های تاریک توانایی ارائه رنگ مشکی عمیق را ندارند

تلویزیون QNED 806 از پردازنده‌ ی هوش مصنوعی α7 Gen5 برای آپ‌ اسکیل‌ کردن تصاویر به 4K استفاده می‌ کند. این یعنی علاوه‌ بر ارائه‌ ی وضوح 4K Native، می‌تواند ویدئوهایی با وضوح HD یا FHD را نیز به‌کمک هوش مصنوعی به 4K آپ‌ اسکیل کند. نرخ نوسازی تصویر نیز تا 120 هرتز موضوعی است که می‌ تواند گیمر ها را وسوسه و متحیر کند. تلویزیون مذکور با بهره مندی از تکنولوژی Active HDR توانایی نمایش محتواهای HDR را دارد و از فرمت های HLG و HDR10 پشتیبانی می کند اما متاسفانه فرمت Dolby Vision در آن پشتیبانی نمی شود. به لطف تکنولوژی Dynamic Tone Mapping رنگ، کنتراست و جزئیات محتوای HDR در حال نمایش بهبود می یابد تا آن ها را با کیفیت بهتری ببینید. این مدل دارای تکنولوژی های AI Picture Pro و AI Genre Selection است که صدا و تصویر محتوای در حال پخش را با توجه به ژانر و نوع آن به صورت هوشمند تنظیم می کند تا از تماشای برنامه های مختلف بیش از پیش لذت ببرید. همچنین به لطف تکنولوژی AI Brightness Control و سنسور نور موجود، روشنایی صفحه نمایش این تلویزیون با توجه به شرایط نوری محیط تنظیم می شود تا بیننده در هر شرایطی شاهد بهترین کیفیت تصویر باشد. علاوه بر آن، این محصول تکنولوژی Face Enhancing نیز دارد که با تشخیص چهره افرد در تصاویر و صحنه ها آن ها را بهبود بخشیده و به صورت طبیعی تری نمایش می دهد. و با تکنولوژی Text Upscaling، متون شناسایی شده در صحنه ها، با وضوح و شفافیت بیشتری نشان داده می شوند تا مخاطب آن ها را راحت تر بخواند.

به‌لطف قابلیت ALLM یا Auto Low Latency Mode، زمانی‌ که کنسول را وصل می‌ کنید، تلویزیون وارد حالت Game Mode می‌ شود که در آن برخی از قابلیت‌ ها مثل Motion Processing خاموش خواهند شد تا تأخیر ورودی کاهش پیدا کند و کاربر تجربه‌ ی هم‌ زمانی از بازی داشته باشد. تلویزیون QNED 806 ال‌ جی از استانداردهای HGiG نیز پیروی می‌ کند. HGiG مخفف عبارت HDR Gaming Interest Group است که دستور العمل‌ هایی را برای بهبود تجربه‌ ی گیمینگ HDR ارائه می‌ کند. در واقع، دستور العمل‌ های HGiG باعث می‌ شوند که هماهنگی متقابلی بین پلتفرم‌ های بازی و بازی‌ ها و تلویزیون‌ ها شکل بگیرد تا تصاویر HDR همان‌ طور‌ که مد نظر سازنده‌ ی بازی بوده است، از طریق پلتفرم مدنظر و تلویزیون به گیمر نمایش داده شوند. زمانی‌ که دستگاه‌های دیگر با کابل HDMI به تلویزیون وصل می‌ شوند، پروفایل جدیدی به‌ نام Game Optimiser در‌ اختیارتان قرار می‌ گیرد. تمام پروفایل‌ ها فضای رنگی sRGB را کامل پوشش می‌ دهند و دقت رنگ خوبی را ارائه می‌ کنند. در‌ مجموع، با در نظر گرفتن پنل IPS LED، عملکرد رنگی تلویزیون بی شک شمارا به وجد خواهد آورد.

صدا و تجربه صوتی

تلویزیون Q70C از 2 اسپیکر با مجموع توان خروجی 20 وات بهره می‌ برد که مثل اکثر تلویزیون‌ های هم‌ رده‌ ی موجود در بازار، در بخش زیرین آن تعبیه شده‌ اند و صدا را به سمت پایین پرتاب می‌ کنند. سامسونگ می‌ گوید که با استفاده از تکنولوژی OTS Lite، صدای سوژه در حین حرکت تصویر دنبال شده و به‌ صورت واقع‌ گرایانه و سه‌ بعدی پخش می‌ شود. این محصول دارای تکنولوژی Adaptive Sound + است و صداها را با توجه به محتوای در حال پخش و شرایط محیط تنظیم می کند تا همیشه بهترین کیفیت صدا را تجربه کنید. این تلویزیون به تکنولوژی Active Voice Amplifier (AVA) نیز مجهز است و نویز و سرو صدای محیط را تشخیص داده و صداها را با توجه به آن تقویت می کند تا صدای دیالوگ ها را در هر شرایطی به خوبی بشنوید. سامسونگ از تکنولوژی Dolby Digital Plus، Dolby Audio و Dolby MS12 2ch نیز در این تلویزیون استفاده کرده است و صداها را بهبود می بخشد. شما می توانید به کمک قابلیت Multiroom Link، این تلویزیون را از طریق شبکه به ساندبار، سینمای خانگی و سیستم صوتی مجزا و سازگار متصل کنید و صدای قدرتمند تری را تجربه نمایید. در صورتی که از ساندبار های سازگار استفاده کنید، Q70C می‌ تواند صدا را به صورت کاملاً هماهنگ از طریق اسپیکر های تلویزیون و ساندبار به شما ارائه کند. سامسونگ قابلیت مذکور را Q-Symphony می‌ نامد. تلویزیون Q70C سامسونگ صدای پر قدرت و شفافی را تولید می‌ کند که می‌ توان فرکانس‌ های آن را به‌ خوبی تفکیک کرد. در صورتی که می‌ خواهید از تلویزیون در فضای خانه استفاده کنید، نیازی به خرید ساندبار نخواهید داشت و از کیفیت و حجم صدای اسپیکرهای Q70C راضی خواهید بود. 

حجم صدای اسپیکر ها مناسب است؛ اما داشتن ساندبار قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد

ال‌جی برای تلویزیون QNED 806 سیستم صوتی دو کاناله متشکل از دو اسپیکر 10 واتی با صدای استریو در نظر گرفته است. اسپیکر ها زیر پنل قرار گرفته‌ اند و صدا را به‌سمت پایین (Down Firing) پخش می‌ کنند. در بخش تنظیمات صدا، می‌توانید بین پروفایل‌ های مختلف صدا و با درنظر گرفتن محتوای در حال پخش یکی از گزینه‌ ها را انتخاب کنید. پروفایل‌ های صدا عبارت‌ اند از : 

  • AI Sound Pro
  • Standard
  • Cinema
  • Clear Voice Pro
  • Football
  • Music
  • Game Optimiser

این تلویزیون به کمک تکنولوژی های صوتی Dolby Digital، Dolby Digital Plus، Dolby AC4 و HE-AAC می تواند هنگام پخش محتوای سازگار، صدا را با کیفیت بهتری پخش نماید. از تکنولوژی های بکار رفته در این محصول می توان به تکنولوژی AI Sound Pro اشاره نمود که علاوه بر تنظیم و بهبود هوشمند صدای خروجی، قادر است صدای فراگیر مجازی 5.1.2 کاناله را در اختیار شما قرار دهد. این مدل با بر خورداری از تکنولوژی AI Acoustic Tuning صداها را با توجه به ابعاد و اشیا موجود در محیط و همچنین فاصله قرارگیری ریموت کنترل جادویی از تلویزیون، تنظیم و تقویت می کند تا در هر موقعیتی صداها به بهترین نحو ممکن به گوش شما برسد. به لطف تکنولوژی Clear Voice Pro توانایی تقویت صدای دیالوگ ها را دارد تا صدای گوینده را واضح و شفاف تر بشنوید. به لطف تکنولوژی خاص LG Sound Sync نیز می توانید این محصول را به صورت بی سیم یا باسیم به سیستم صوتی یا ساندبار سازگار ال جی متصل نمایید. همچنین تکنولوژی Simultaneous Audio Output این امکان را فراهم می کند تا هنگام اتصال تلویزیون از طریق کابل اپتیکال به ساندبار یا سینمای خانگی سازگار، بتوانید صدای هم زمان و هماهنگی را تجربه کنید. قابلیت Soundbar Mode Control نیز به شما این اجازه را می دهد تا حالت های صدای ساندبار ال جی متصل به این مدل را از طریق خود تلویزیون تنظیم کنید. همچنین این محصول قابلیت TV Sound Mode Share نیز دارد و هنگام اتصال آن به ساندبار سازگار از طریق کابل HDMI، تنظیمات صدای تلویزیون روی ساندبار نیز اعمال می شود. علاوه بر آن به لطف قابلیت Dolby Atmos pass-through امکان انتقال سیگنال صدای Dolby Atmos از تلویزیون به دستگاه سازگار دیگر (مثل ساندبار) از طریق پورت HDMI eARC وجود دارد. در مجموع حجم صدای اسپیکر های QNED 806 برای محیط‌ های مختلف مثل اتاق‌ خواب یا سالن خانه‌ ها خارق العاده است.

نرم‌ افزار و کنترل

تلویزیون هوشمند Q70C سامسونگ از نسخه‌ی 7 رابط کاربری نام‌ آشنای تایزن Tizen بهره می‌ برد. ظاهر نسخه‌ ی جدید تایزن جذاب و مینیمال است، نرم و روان اجرا می‌ شود و ما در حین کار با آن با تأخیر یا باگ خاصی مواجه نشدیم. در زمینه‌ ی اپلیکیشن‌ های مبتنی بر پخش سرگرمی و مدیا کمبودی احساس نخواهید کرد. Q70C با دستیار الکسای آمازون، گوگل اسیستنت و بیکسبی سازگار است و از برنامه‌ی Smart Things معروف سامسونگ هم پشتیبانی می‌ کند تا به‌ راحتی بتوانید سایر دستگاه‌های هوشمند خود را به آن متصل کنید. یکی از قابلیت‌ های خوب رابط کاربری Q70C حالت Game Mode است که در زمان اجرای بازی‌ ها از طریق کنسول یا پی‌ سی، اطلاعاتی همچون نرخ فریم، تأخیر ورودی و نرخ نوسازی را نمایش می‌ دهد. کره‌ ای‌ ها برای مواقعی که نیاز دارید دو پنجره را هم‌ زمان کنار هم مشاهده کنید، قابلیت Multi Window را درنظر گرفته‌ اند که با استفاده از آن می‌ توانید ابعاد پنجره‌ ها را نیز کم و زیاد کنید. از جمله ویژگی های جدید این تلویزیون داشتن پلتفرم Art NFT است. این پلتفرم به شما اجازه می دهد تا از طریق تلویزیون به مدیریت NFT های خود بپردازید. این پلتفرم از فروشگاه های NFT مختلفی نیز پشتیبانی می کند و شما می توانید به راحتی از طریق تلویزیون به خرید و فروش NFT بپردازید. کنترل Q70C بدنه‌ ی سبک و جمع‌ و جوری از جنس پلاستیک دارد و همان‌ طور که ماهیت تلویزیون‌ های هوشمند ایجاب می‌ کند، به جز دکمه‌ های میانبر برای نتفلیکس، پرایم ویدئو و چند میانبر متداول دیگر، دکمه‌های اضافی دیگری در آن وجود ندارد. ما حین کار با ریموت‌ کنترل سامسونگ تجربه‌ ی بسیار خوبی داشتیم. از آن‌ جایی که کنترل تلویزیون Q70C به باتری‌ های شارژی مجهز شده است و از باتری‌ های قابل تعویض متداول استفاده نمی‌ کند، می‌ توانید آن را با استفاده از کابل USB-C یا از طریق پنل خورشیدی پشت ریموت شارژ کنید. خوشبختانه کنترل Q70C از فرامین صوتی برای باز کردن اپ‌ ها، تغییر درگاه‌ های ورودی و تنظیمات پشتیبانی می‌ کند. 

تلویزیون QNED 806 به رابط کاربری WebOS 7 ال‌ جی مجهز است و قابلیت‌ های اختصاصی رابط کاربری کُره‌ ای‌ ها را در بطن خود ارائه می‌ کند. این نسخه از سیستم عامل webOS قابلیت ساخت چندین پروفایل کاربری را دارد تا اشخاص مختلف بتوانند با پروفایل خود وارد شوند. اگر با WebOS کار کرده باشید، حتماً متوجه سر راست‌ بودن و راحتی کار با رابط کاربری ال‌ جی شده‌ اید. علاوه‌ بر اینکه جا به‌ جایی در منو ها و تنظیمات مختلف پیچیدگی خاصی ندارد، در تلویزیون QNED 806 نیز تجربه‌ ی بدون لگ و روانی را داشتیم. بسیاری از اپلیکیشن‌ های محتوا محور را می‌ توان در فروشگاه اپلیکیشن ال‌ جی پیدا کرد. علاوه‌ بر اپلیکیشن‌ هایی همچون یوتیوب، اسپاتیفای، آمازون، اپ‌ های استریم ویدئو داخلی مثل فیلیمو و نماوا نیز روی تلویزیون ال‌ جی پشتیبانی می‌ شوند. فارغ از اپلیکیشن‌ های متنوع و متعدد، تلویزیون QNED 806 قابلیت‌ های منحصر به‌ فردی مثل Room to Room Share و Connect to remote PC و Sports Alert را نیز در اختیارتان می‌ گذارد که به‌ ترتیب برای به‌ اشتراک‌ گذاری تصویر تلویزیون با سایر تلویزیون‌ های ال‌ جی موجود در خانه یا محل کار و اتصال از راه دور به PC و دریافت اعلان‌ های مربوط به نتایج مسابقات ورزشی استفاده می‌ شوند. این محصول مجهز به هوش مصنوعی ال جی ThinQ AI است و از اینترنت اشیا نیز پشتیبانی می کند. شما قادر هستید تا با استفاده از داشبورد هوشمند تلویزیون Home Dashboard، سایر دستگاه های متصل به تلویزیون و لوازم خانگی هوشمند در یک شبکه را مدیریت و کنترل نمایید. علاوه بر آن شما می توانید بدون نیاز به ریموت کنترل و تنها از طریق موبایل هوشمند (Android و iOS) و برنامه LG ThinQ، تلویزیون را کنترل کنید. تلویزیون مذکور قابلیت اتصال به موبایل هوشمند اندرویدی و آی او اس را دارد و شما می توانید علاوه بر اشتراک گذاری محتوا از موبایل روی تلویزیون، تصویر صفحه نمایش موبایل هوشمند خود را نیز روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون منتقل کرده و مشاهده نمایید. مثل سایر تلویزیون‌ های ال‌ جی، QNED 806 نیز به‌ همراه Magic Remote کُره‌ ای‌ ها (مدل MR22GN) عرضه می‌ شود که دارای NFC می باشد و به شما اجازه می دهد تا از قابلیت Magic Tap استفاده کنید. ریموت کنترل ال‌ جی به دکمه‌ های اختصاصی برای اپ‌ های NETFLIX و Amazon Prime Video‌ و +Disney مجهز است و اگر برای کار با پوینتر یا نشانگر حرکتی آن مشکل داشته باشید، آن را می‌ توانید غیر فعال و با دکمه‌ های حرکتی روی کنترل کار کنید.

جمع‌ بندی

تلویزیون کیولد QLED Q70C سامسونگ و QNED 806 ال جی یکی از محصولات میان‌ رده رو به‌ بالای شرکت کره‌ ای ها به‌ حساب می‌ آیند که سعی می‌ کنند از نظر کیفیت پنل، با تلویزیون‌های OLED رقابت کنند؛ خوشبختانه در بحث طراحی و زیبایی، هر دو در حد و اندازه‌ نامشان ظاهر شده اند و نگرانی ای از بابت هماهنگ‌ کردن تلویزیون با سبک‌ های مختلف دکوراسیون نخواهید داشت. تلویزیون های نسبتاً باریک و تقریباً بدون حاشیه‌ ی سامسونگ و ال‌ جی، آن‌ طور که شایسته است، شما را در محتوا غرق می‌ کنند. تلویزیون کیولد Q70C به لطف پنل VA از روشنایی و کنتراست بسیار بهتری نسبت به سایر پنل ها برخوردار است و در مقابل پنل QNED ال جی با استفاده از تکنولوژی Mini-LED در تولید رنگ‌ های سفید روشن‌ و مشکی‌ عمیق‌ فضای رنگی گسترده ای را پوشش می دهد. هر دو تلویزیون به‌ خاطر پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر و فرمت‌ های متعدد HDR، تأخیر ورودی کم و البته نمایش محتوای 4K‌ می‌ توانند به یک گزینه‌ ی مناسب برای گیمر های کنسول‌ های نسل نهم تبدیل شوند. رابط کاربری Tizenسامسونگ هر آنچه که از یک تلویزیون هوشمند انتظار دارید برآورده می کند و رابط کاربری WebOS ال جی نیز کاربری ساده و سر راستی دارد و پیچیده یا سردرگم‌ کننده نیست .

تکنولوژی های بکار رفته در هر یک از این دو محصول ویژگی های خاص خود را برای مخاطب به ارمغان می آورند که از هر لحاظ پاسخگوی نیاز های شما خواهند بود؛ همانطور که در بخش کیفیت تصویر به کمک AI تصاویر شگفت آور شما را غرق خود خواهند کرد و در کنار تکنولوژی های صوتی OTS Lite و AI Sound Pro محو شدن در محتوا کمترین لذت ممکن است. در مجموع، طراحی مینیمال و باریک هر دو محصول در کنار تصاویر خیره کننده به کمک تکنولوژی های بکار رفته در آنها شما را راضی خواهند کرد و صدای هر دو دستگاه به کمک قابلیت های پیشرفته، حالت های پخش متفاوتی را برایتان رقم می زنند تا بیشترین لذت ممکن را برآورده کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد