مقایسه انواع پنل در تلویزیون و مانیتور ها

کیوان حسن نژاد
5 خرداد 1402
مقایسه انواع پنل در تلویزیون و مانیتور ها
در بازار این روز های تکنولوژی محصولات هوشمند از چندین نوع پنل استفاده می شود که اکثر آنها در یکی از دسته بندی های پیش رو قرار می گیرند. اگر برای انتخاب مانیتور گیمینگ و یا تلویزیون مد نظرت سردرگمی، مقاله مارو بخون.

چند نوع پنل داریم ؟

پنل ها راه پر پیچ و خمی را طی کرده اند و طی سال های طولانی، همواره بهبود پیدا کردند. هر کدام از این پنل ها احتمالا نسخه های پیشینی داشته اند که رفته رفته ایرادات آنها برطرف شد و توضیح دادن درباره ی آنها باعث سردرگمی ما می شود. در این مقاله بطور خلاصه به پنل هایی می پردازیم که در حال حاضر در دنیای تکنولوژی برای ما ایفای نقش می کنند و تقریبا همه ی دیوایس ها به یکی از آنها مجهز شده اند. پنل یا نمایشگر های تلویزیون ها و دیوایس ها در حال حاضر به 4 دسته ی TN، VA، IPS و OLED دسته بندی می شوند که در همه ی آنها بجز پنل های OLED از کریستال مایع یا LCD استفاده می شود و دارای نور پس زمینه هستند پس می توان گفت بجز OLED همگی نوعی از نمایشگر های LCD هستند. توضیح کوتاه و نسبتا کاملی درباره LCD ها در مقاله تاریخچه و انواع تلویزیون ها دادیم.

پنل های ال سی دی

1- پنل های TN 
کلمه TN مخفف Twisted Nematic می باشد و در آن از کریستال مایع استفاده شده است. در این پنل ها مولکول های کریستال مایع در حالت عادی زاویه 90 درجه باهم دارند و مانع از عبور نور می شوند اما با اعمال ولتاژ زاویه مولکول های کریستال مایع تغییر می کند و رنگ ها تولید می شود. این پنل ها نمی‌توانند رنگ ها را به خوبی نشان دهند و رنگ ها در آنها 6bit می باشد یعنی 64 سایه RGB داریم. این پنل ها ارزان هستند و نرخ نوسازی بسیار خوبی دارند اما زاویه دید آن ها اصلا خوب نیست و کنتراست آنها نیز ضعیف ارزیابی می شود. احتمالا هنگام باز و بسته کردن درب لپ تاپ های ارزان قیمت متوجه شدید که با کاهش زاویه دید، رنگ ها و حتی روشنایی نیز افت می کند، درست حدس زدید این یک پنل TN است. البته برای گیمر هایی که نمی‌خواهند هزینه زیادی کنند و زاویه دید برایشان اهمیت ندارد، بدلیل نرخ نوسازی بالا، این پنل ها می توانند گزینه اقتصادی و فوق العاده مناسبی باشند .

پنل های tn

2- پنل های IPS
یکی از معروف ترین نام هایی که هنگام استفاده از پنل می شنویم IPS LCD است. IPS مخفف عبارت In-Plane Switching می باشد و با هدف بهبود رنگ ها و زاویه دید پس از TN تولید شد. کریستال مایع در این پنل ها بصورت افقی چیده شده است و با اعمال ولتاژ 90 درجه می چرخند تا زاویه دید بهتری به ما بدهند. این پنل ها بدلیل بازتولید حرفه ای رنگ ها و جزئیات گزینه ای مناسب گرافیست ها عکاسان می باشد. از نقاط منفی پنل های IPS نیز می توان به ضعف در کنتراست (عدم خاموش شدن کامل پیکسل ها در رنگ تاریک) و قیمت بالای آن ها اشاره کرد.

پنل ips

3- پنل های VA
واژه VA مخفف Vertical Alignment به معنی تراز عمودی می باشد و تقریبا فقط در نوع چینش کریستال مایع با IPS فرق دارد. در این پنل ها مولکول های کریستال مایع بصورت پیش فرض در حالت عمودی هستند و با اعمال ولتاژ زاویه دار می شود تا رنگ تولید کند. پنل های VA زاویه دید خوبی دارند اما نه به خوبی IPS ها. این پنل ها کنتراست بهتری نسبت به IPS دارند و رنگ های تیره را نیز با عمق بیشتر و بهتر از آنها به نمایش می گذارند.

پنل va

4- پنل های OLED
مخفف کلمه ی Organic Light-Emitting Diod می باشد. OLED ها نیاز به نور زمینه ندارند پس بسیار نازک تر هستند و در دسته LCD ها قرار ندارند چرا که در آنها بجای کریستال مایع از یک لایه نازک مواد آلی استفاده شده است که بین دو لایه رسانا قرار دارند. پنل های OLED در کنتراست، کیفیت رنگ ها، نرخ نوسازی (تا 144 هرتز) و نمایش رنگ سیاه بی رقیب هستند اما بسیار گرانقیمت هستند و بدلیل استفاده از مواد آلی در آنها عمر کمی دارند و زیاد دچار سوختگی می شوند.

پنل oled

- پنل های QNED و Neo QLED

این پنل ها توسط الجی ارائه شدند و به قول گفتنی قراره جای خالی بین OLED ها و QLED هارو پر کنند. نحوه ی کار این پنل ها هم به این صورته که نور پس زمینه ای از نوع Mini LED دارند و پنل آنها یک نوع پنل کوانتومی نانوسل است.در این تلویزیون ها زمینه به تعداد واحد های بسیار ریز تری تقسیم شده که این کار باعث می شود کنتراست بالاتر و عمق رنگ مشکی بیشتر شود و تا حدودی به پنل های OLED نزدیک شویم. درواقع این تکنولوژی در تلویزیون های سامسونگ، سونی و TCL هم استفاده شده بود که سامسونگ از اون با نام Neo QLED یاد کرده، سونی به اون ها لقب QNED Mini LED داده و TCL هم مانور خاصی روشون نداده و فقط با مدل تلویزیون اونارو در بازار عرضه کرده است. پس تلویزیون های QLED که نور پس زمینه آن ها از نوع مینی ال ای دی باشد، در این دسته ها قرار میگیرد. در آینده ای نزدیک مقاله ای برای انواع نور پس زمینه مینویسیم تا به طور کامل انواع بک لایت رو هم بشناسید.

در نهایت در یک جدول چهار نوع اصلی پنل ها را باهم مقایسه کرده ایم تا اگر در بازار با آنها مواجه شدین به راحتی بتوانید گزینه مد نظرتون رو انتخاب کنید.

انواع پنل ها

البته ناگفته نماند که پنل های VA در چندین نوع مختلف تولید می شوند که در مدل های MVA و A-MVA نرخ پاسخگویی یا همان سرعت، پایین می باشد. در جدول بالا سعی شده به طور میانگین عملکرد پنل های پر مصرف VA را در نظر بگیریم. درمورد نرخ نوسازی یا همان سرعت پنل های OLED نیز این موضوع وجود دارد که این نرخ از 144 هرتز بالاتر نمی رود در صورتی که در پنل های IPS و TN این مقدار می تواند بسیار بیشتر باشد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما