اینک تیم آبی ، معرفی نسل 12 تراشه های اینتل (AlderLake)

پنجشنبه 12 خرداد 1401 - 18:16
اینک تیم آبی  ، معرفی نسل 12 تراشه های اینتل (AlderLake)
در اواسط آبان ماه سال 1400 ، تراشه های نسل 12 اینتل تحت عنوان آلدر لیک (Alder Lake) به بازار معرفی شدند که این تراشه ها طبق شواهد موجود ، جایگزینی شایسته برای تراشه های نسل 11 تایگر لیک یا همان ببر های سال قبل می باشند. پردازنده های نسل 12 هایبرید هستند.

پردازنده نسل 12 اینتل

جدال بین تیم آبی و قرمز به این راحتی ها به پایان نمی رسد ؛ چند سالی است که کمپانی AMD با تولید تراشه های قدرتمند و در عین حال ارزان قیمت با لیتوگرافی 7 نانومتری ، دردسر بزرگی برای تیم آبی اینتل ایجاد کرده و با مشخصات خوب تولیداتش توانسته طیف عظیمی از پردازنده های دسکتاپ و موبایل را در دنیای تکنولوژی از آن خود کند. از طرفی نیز کمپانی قدرتمند و خلاق اپل ، با تراشه ی M1 در سال 2020 ، M1 پرو و M1 مکس در سال 2021 عرصه ی رقابت را برای اینتل تنگ تر کرده است چرا که این تراشه ها نیز بسیار قدرتمند هستند و طرفداران زیادی در دنیای تکنولوژی دارند. حال آنکه اینتل نیز با توجه به محبوبیتی که در بین کاربران داشت ، توانست تا حد زیادی از این رقابت جا نماند ، که اگر این محبوبیت نبود ، می توانستیم برنده بی‌چون و چرای این رقابت سخت را کمپانی AMD بدانیم. همانطور که گفتیم با محبوبیت نمیشد در این رقابت باقی ماند ، بنابراین اینتل به فکر طراحی پردازنده های قدرتمندی افتاد که در نسل ۱۲ جای گرفتند و تحت عنوان آلدر لیک به بازار معرفی شدند. اینتل از همان روز های اول معرفی سر و صدای زیادی درمورد عملکرد تراشه های آلدرلیک به پا کرده بود و همه بی صبرانه منتظر بودند تا ببینند نسل 12 تا چه حد می تواند بر این ادعا ها جامه ی عمل بپوشانند؛ در این مقاله قصد داریم تا به طور خلاصه نسل 12 تراشه های اینتل را بررسی کنیم (تصویر زیر مقایسه ی عملکرد گیمینگ دو تا از بالارده ترین تراشه های دو کمپانی AMD و Intel را نشان می دهد و مهر تاییدی بر این ادعا می زند که چرا تراشه ی آلدر لیک i9-12900k پادشاه گیمینگ جهان بوده و سریعترین پردازنده ی موبایل حال حاضر در دنیای تکنولوژی است).

معرفی نسل 12 اینتل

نسل 12 با معماری 10 نانومتری (در برخی منابع ادعا هایی مبنی بر 7 نانومتری بودن معماری نسل 12 نیز مطرح شده که از آن با نام Intel 7 یاد کرده اند) سوپرفین (SuperFin) طراحی و ساخته شده اند و در پروسه ی ساخت آنها از خلاقیتی استفاده شده که سالهاست تحت عنوان Big.LITTLE در شرکت ARM از آن استفاده می شد ؛ این نوع طراحی باعث شده تا این تراشه های جدید تیم آبی ، هایبرید خطاب شوند. تا پیش از این پردازنده های موبایل ساخت کمپانی اینتل به طور کلی به دو دسته تراشه های سری H و U تقسیم می شدند؛ تراشه های قرار گرفته در سری U دارای توان گرمایی (TDP) 15 وات می باشند و در مقابل اما پردازنده های سری H دارای توان گرمایی در محدوده ی 35 تا 45 وات هستند. البته که مقادیر اعلام شده صرفاً تئوری می باشد و تراشه های سری U توان گرمایی در حدود 25 تا 35 وات را در عمل نشان می دهند. پس از معرفی نسل دوازدهم پردازنده های آلدر لیک ، اینتل سری P را به دو سری قبلی H و U اضافه کرد؛ تراشه های سری P بین پردازنده های سری U و H قرار می گیرد و روی کاغذ با توان گرمایی 28 وات از آنها یاد شده است پس نتیجه میگیریم که اینتل در صدد پوشش فاصله ی بین سری U و H برآمده و به همین منظور خانواده P را معرفی کرده است تا در هر رده ی کاربری نماینده ای قدرتمند و کارآمد داشته باشد. همانطور که گفتیم تراشه های نسل 12 اینتل از نوع هایبرید می باشد. هایبرید بودن این تراشه ها به این معنی است که در آن ها به صورت ترکیبی از تعدادی هسته ی به اصطلاح پرفورمنس و تعدادی هسته ی کارآمد استفاده شده است. هسته های پرفورمنس P-Core ، (Performance) و هسته های کار آمد E-Core ، (Efficient) نامیده می شوند. هایبرید بودن این تراشه ها باعث می‌شود تا هسته های کارآمد یا E فضای کمتری را در بطن CPU اشغال کنند و انرژی بسیار کمتری از باتری بگیرند (مصرف تراشه های اینتل در سال های قبل به طور غیر قابل باوری زیاد بود) به همین دلیل فضای بیشتری در اختیار مهندسان کمپانی اینتل قرار دارد که در این فضا می توانند تعداد هسته های بیشتری درون CPU بکار بگیرند و این موضوع باعث شده (البته که این مورد فقط یکی از دلایل موفقیت نسل 12 می باشد) تا شاهد جهش بزرگی در عملکرد نسل 12 باشیم. تراشه های آلدر لیک چیزی بین 8 تا 14 هسته دارند که بسته به رده بندی و کاربری آنها تعیین می شوند. جالب است بدانید که حافظه ی کش این سری از تراشه های تازه وارد ، در مدل های گیمینگ و بالارده تا 30 مگابایت نیز می رسد.

زمان عرضه نسل 12 اینتل

اینتل مدعی شده که سری آلدر لیک توانسته توانایی IPC (instructions per clock) یا همان تعداد دستور العمل ها در هر کلاک را تا 19% نسبت به نسل 10 افزایش دهد که در سایت رسمی اینتل نیز نمرات کسب شده توسط نسل 12 حدودا 50% بالاتر می باشد. پیش تر درباره ی مقدار کش این نسل صحبت کردیم اما جالب اینجاست که باید بگوییم اینتل از قابلیت حیرت آوری با عنوان Intel Smart Cache استفاده کرده که کش L3 هسته های E و P را مدیریت می کند و به مقدار نیاز از آنها استفاده می کند تا همیشه مقداری کش تازه نفس و سریع در دسترس داشته باشید.

خرید پردازنده نسل 12 اینتل

یکی از جهش های اساسی نسل 12 تحت عنوان رسیدن به MT ثابت در مقایسه با نسل 11 بیان شده است؛ طبق آزمایش هایی که اینتل انجام داده نسل 12 بسیار بهینه تر از نسل 11 عمل می کند بگونه ای که برای دستیابی به یک MT مشابه با نسل 11 ، شما تنها به 1/4 از توان مورد نیاز برای نسل 11 نیاز دارید! اینتل تراشه ی i9-11900K را در این مقایسه به میدان آورده و ادعا کرده که با مصرف تنها 65 وات می توان به قدرتی رسید که در نسل 11 با مصرف 250 وات می شد به آن دست یافت.

سی پی یو نسل 12 اینتل

اینتل از یک فناوری ای با نام Thread Director استفاده کرده که با سیستم عامل کار می کند و باعث می شود به صورت لحظه ای و وظایف و تسک هایی که در حال انجام آن هستید بین هسته های تراشه تقسیم شود و به نوعی می توان گفت که تکنولوژی Thread Director مسئول تقسیم کار و الویت بندی وظایف ، بین هسته های هر تراشه می باشد. این فرآیند به گونه ای می‌باشد که تا زمانی که هسته های کم مصرفی یا E توانایی انجام پردازش ها را دارند هسته های پرفورمنس (P) وارد مدار پردازش نخواهند شد ، بدین ترتیب مصرف باتری بسیار کاهش پیدا کرده و کیفیت پردازش به اوج خود می رسد و پردازشی هوشمند را شاهد خواهیم بود. سالهاست که از این تکنولوژی در موبایل های هوشمند استفاده می شد اما اینتل با جسارتی باورنکردنی برای اولین بار اقدام به تولید تراشه های موبایل هایبرید کرده که در نوع خودش بی نظیر است. قطعاً استفاده از معماری هایبرید جدید در پردازنده ‏های نسل ۱۲ اینتل (آلدر لیک) باعث می شود جهش چشمگیری را نسبت به نسل قبلی تایگر لیک داشته باشند. همانطور که احتمالا می دانید ، علاوه بر تغییر نگرش در معماری ، این تراشه های جدید و قدرتمند از رم های DDR4 و DDR5 تا باس 5200 مگاهرتزی نیز پشتیبانی می کنند که می تواند خبری هیجان انگیز برای عاشقان سرعت باشد ، همچنین رابط اتصال نیز از نوع PCle 5.0 پر سرعت جدید و 16 خطی می باشد که البته سخت افزار های زیادی در بازار وجود ندارد که این رابط سریع آنها را پشتیبانی کند ، اما در آینده ای نه چندان دور اهمیت و سرعت آن با ورود سخت افزار های جدیدتر مشخص خواهد شد چرا که پهنای باند این رابط اتصال تا 64 گیگابایت بر ثانیه می رسد.

قیمت پردازنده نسل 12 اینتل

پیش بینی میشد تا قیمت تراشه های نسل ۱۲ اینتل بسیار بیشتر باشد ولی اینتل متوجه شد که قیمت تراشه ها نیز اهمیتی زیادی در بین کاربران خواهد داشت به همین منظور با سیاست های جدید قیمت گذاری تراشه های نسل 12 در عین ناباوری اختلاف ناچیزی با قیمت تراشه های نسل قبلی تایگر لیک داشتند و قطعا این امر به محبوبیت آنها در بازار ، می افزاید.

cpu نسل 12 اینتل

نسل ۱۲ باعث شد تا اینتل دوباره پادشاهی دنیای برنامه هایی مانند فتوشاپ را بدست بیاورد چرا که این تراشه ها در این نرم افزار پر کاربرد و کار آمد ، عملکردی حیرت انگیزی داشتند و در حدود ۵ تا ۱۱ درصد بهتر از رقیب AMD خود با قیمت مشابه عمل کردند. در تست هایی که در برنامه ی Adobe Premiere نیز انجام شده متوجه شدیم که تراشه های آلدر لیک با عملکردی بی مانند چیزی در حدود 20 تا 50 درصد بهتر از نسل 11 تایگر لیک عمل می کنند و این اختلاف زمانی مهر تأیید را بر قدرت بی کران نسل 12 می زند که بدانیم این اختلاف در پردازش ، نسبت به نماینده های AMD هم قیمت ، حدودا 25 تا 40 درصد بالاتر است! که البته این عدد هنگام استفاده از ترکیب رم های DDR4 و پردازنده های جدید آلدر لیک ، اندکی کاهش می یابد اما همچنان باید برنده ی این رقابت نفس گیر را نسل 12 اینتل بدانیم. یکی از موارد نگرانی که در دنیای دیجیتال فراگیز شده بود این موضوع است که در تست هایی که صورت گرفته تراشه ی 12900K در ویندوز 10 حدودا 8% بهتر از ویندوز 11 عمل کرده و این تفاوت در تراشه های ساخت کمپانی رقیب دیده نمی شود. باید بگوییم که خبر هایی مبنی بر تمرکز اینتل و مایکروسافت در این باره به گوشمان رسیده و قطعا این تفاوت عملکرد در ویندوز 11 بزودی اصلاح می شود پس نگران این موضوع نباشید.

تراشه های آلدرلیک اینتل

در بحث گرافیک های مجتمع این نسل اما اتفاق جدیدی رخ نداده و Iris Xe های دوست داشتنی ، قدرتمند و فوق العاده کم مصرف در نسل 12 نیز دیده می شوند که به لطف بهبود عملکرد 19% نسبت به نسل قبلی در IPC ، قطعا این گرافیک های جمع و جور نیرومند نیز ، بهبود در عملکرد را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اینتل بالاخره متوجه شد که محبوبیت همیشه نمی تواند برایش سود آور باشد پس دست به کار شد و با طراحی و تولید نسل 12 آلدر لیک بار دیگر نشان داد که رقابت کردن با این کمپانی ریشه دار و اصیل به هیچ وجه کار راحتی نیست؛ تراشه های نسل 12 ، کم مصرف ، قدرتمند ، هوشمند و همچنین ارزان هستند. به زودی و با فراگیر شدن این تراشه در دیوایس های مختلف ، عملکرد آنها بیشتر زیر ذره بین خواهد رفت و اطلاعات بیشتری از این نسل درخشان به دست ما می رسد. ین روز ها بازار لپ تاپ های گیمینگ و الترابوک ها از همیشه آبی تر است و اینتل به خوبی رقبا را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد حتی اگر آن رقیب تراشه های M1 اپل باشد. تصورش را بکنید که در یک دیوایس ارزان قیمت ، تراشه ی موبایل 10 هسته ای (6 هسته P و 4 هسته E) خارق العاده ای مانند i7-12650H با 24 مگابایت حافظه کش در خدمت شماست. با این گام رو به جلو اینتل برای من بسیار قابل احترام می باشد برای شما چطور ؟ 

بهترین پردازنده ی اینتل

 راستی سایت pb360 اولین پایگاه کشور بود که لپ تاپ های مجهز به تراشه های آلدر لیک نسل 12 را به کشور وارد کرد تا لپ تاپ هایی سریع و بروز را در اختیار کاربران قرار دهد. برای مشاهده ی لپ تاپ هایی که به تراشه ی نسل 12 اینتل مجهز شده اند می توانید از لینک های زیر کمک بگیرید .
- مشاهده لپ تاپ های نسل 12 شیائومی
- لپ تاپ های نسل 12 ایسوس
- مشاهده ی لپ تاپ های نسل 12 دل
- لپ تاپ های نسل 12 لنوو

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد