تاف گیمینگ 2022 ، پر قدرت تر از همیشه

شنبه 30 بهمن 1400 - 15:56
تاف گیمینگ 2022 ، پر قدرت تر از همیشه
کمپانی ایسوس در سال 2022 از لپ تاپ های ارزان تاف گیمینگ قدرتمند و تازه نفس رسما رونمایی کرد. که مشخصات سخت افزاری آنها نشان دهنده ی این است که لپ تاپ های گیمینگ ارزان ایسوس ، جهان گیم را به هیجان خواهد آورند و به سلطه ی خود تداوم می بخشند.


قطعا اگر بدنبال لپ تاپ های گیمینگ ارزان ایسوس باشید نام خانواده ی ASUS TUF Gaming به گوشتان خورده است؛ چند سالی است که ایسوس با عرضه ی لپ تاپ گیمینگ اقتصادی و قدرتمند تحت عنوان تاف گیمینگ، باعث شده تا برای رسیدن به یک لپ تاپ گیمینگ نیاز به هزینه ی زیادی نباشد و همه بتوانند صاحب جدیدترین لپ تاپ گیمینگ شوند.

لپ تاپ ایسوس قیمت

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی لپ تاپ ASUS TUF Gaming تولید شده در سال 2022 بپردازیم که از نو طراحی شده تا سریعتر باشد، همچنین این لپ تاپ جديد گیمینگ ایسوس با قابلیت پشتیبانی از MUX وارد بازار شد تا لرزه بر تن رقیبان بیندازد؛ مدل مبتنی بر تراشه ی Intel ایسوس تاف با پسوند F15 FX507Zx و مدل بنا شده با تراشه ی AMD آن با پسوند A15 FA507Rx شناخته می شود که در این نامگذاری FA و FX نشان دهنده ی کانفیگ اینتل و AMD می باشد و عدد 5 نشان دهنده ی 15 اینچی بودن این دیوایس ها و همچنین عدد 07 نشان دهنده این است که این لپ تاپ های گیمینگ ایسوس در سال 2022 تولید شده اند (عدد 06 نشان دهنده ی تولید 2021 بودن لپ تاپ های ایسوس می باشد و به همین ترتیب 05 نیز شامل مدل های 2020 می شود) و حرف x نیز در پایان نام آنها بیانگر کانفیگ های هر لپ تاپ می باشد. همانطور که گفتیم خانواده لپ تاپ های گیمینگ TUF، سری مقرون به صرفه ی ایسوس می باشند و به نوعی سعی می کنند با قیمت بسیار کمتری به ROG های این کمپانی نزدیک باشند و در این مسیر نیز تا حد زیادی موفق بودند. لپ تاپ های گیمینگ TUF در سالهای 2020 و 2021 طی تصمیماتی که مهندسان ایسوس گرفته بودند در بخش کولینگ سیستم کمی ضعیف عمل می کردند و در بازی های سنگین کمی شاهد داغ شدن لپ این تاپ ها بودیم که به نظرم با توجه به اقتصادی بودن آنها اصلا جای بحث ندارد. البته ایسوس در مدل جدید 2022 این مشکلات را رفع کرده تا شاهد یک گیمینگ به تمام معنا و در عین حال ارزان قیمت باشیم.

لپ تاپ ایسوس ارزان

نسل جدید تاف های ایسوس حدودا 5% ابعاد کوچکتری نسبت به نسل قبلی دارند که این اختلاف به سختی به چشم می آید و همچنين حدود 150 گرم سبک تر می باشند (وزن دستگاه ها حدودا 2.2 کیلوگرم اعلام شده که این مقدار با در نظر گرفتن دو رم و هارد و همچنین باتری 90 وات ساعتی غول آسای ایسوس محاسبه شده اما در عمل ایسوس تاف گیمینگ 2022 اندکی سبک تر از عدد اعلامی کمپانی می باشد) . کانفیگ های 15 و 17 اینچی از سری تاف گیمینگ جدید ایسوس در دسترس هستند که در این مقاله به بررسی 15 اینچی های تازه وارد ایسوس می پردازیم.

لپ تاپ ایسوس تاف گیمینگ

در ساخت ایسوس تاف های قدرتمند 2022 برای پایین نگه داشتن هزینه ی تمام شده از بدنه ای پلاستیکی استفاده شده که مقاومت خوبی دارد و به خوبی از اجزای با ارزش این لپ تاپ گیمینگ محافظت می کند همچنین احساس اطمینان به کاربر القا می کند. درب لپ تاپ اما با آلومینیوم زیبایی پوشیده شده که جلوه ای خاص به این لپ تاپ جدید گیمینگ ایسوس بخشیده است. مدل های 2022 با دو طرح بر روی درب آلومینیومی به بازار عرضه می شوند که یکی از آنها لوگوی برجسته ی TUF دارد و بر روی مدل دیگر نیز لوگوی TUF با لیزر حکاکی شده و همچنین تعدادی خطوط عمودی دارد. از پایه های لاستیکی بزرگتری نسبت به نسل قبلی در این لپ تاپ های جدید ایسوس استفاده شده است که چسبندگی بهتری به شما می دهد و به خوبی لپ تاپ را در جای خود نگه می دارد. لولا های تاف 2022 از دو طرف دیسپلی را نگه می دارند و به امکان باز شدن با یک دست را به کاربر می دهند و عین حال از قدرت بالای برخوردار هستند و به خوبی پنل را مهار می کنند و تا 145 درجه قابلیت انعطاف به درب لپ تاپ می دهند. حاشیه ی پنل تاف های 2022 در دوطرف بسیار کم می باشد و در حاشیه بالایی نیز با یک برش محسوس شاهد حضور وبکم و میکروفون ها هستیم. در وسط و بالای مجموعه کیبورد نیز چهار LED داریم که بصورت ضربدری قرار داده شده اند که LED های اعلان می باشند و حالت های مختلف لپ تاپ را نشان می دهند و شاید در تاریکی شب کمی اذیت کننده به نظر برسد اما در مجموع ایده ی جالبی به نظر می رسد. کلید پاور نیز به یک LED یخی کوچک مجهز شده و مانند نسل قبلی 6 ضلعی می باشد؛ در سمت چپ این کلید دریچه ی هوا وجود دارد تا به خنک شدن قطعات قدرتمند این لپ تاپ کمک کند.

لپ تاپ گیمینگ ایسوس tuf

طراحی بی عیب و نقص ایسوس تاف های 2021 در صفحه بخش صفحه کلید در مدل های 2022 به ارث رسیده و صفحه کلید تاف گیمینگ های جدید ایسوس فول سایز می باشند و Numpad را نیز در سمت راست خود جای داده اند؛ از کنار که به کلید های این کیبورد نگاه میکنیم حالت کریستالی دارند که در بالا به کلاهکی تیره محدود شده اند همچنین کلید های WASD که مخصوص گیمر ها می باشند، در تاف های جدید ایسوس با رنگ سفید جدا شده اند تا به راحتی در دسترس باشند و کمترین خطا را هنگام بازی بوجود بیاورند. مجموعه کیبورد تاف 2022 از 6 ردیف تشکیل شده است اما ایسوس در تاف 2022 از 4 کلید به عنوان ردیف هفتم استفاده کرده تا تعدادی گزینه ی جدید در دسترس کاربر قرار دهد و این ردیف در ROG ها قبلا وجود داشت. کلید های جهت نیز دقیقا مانند زفیروس ها می باشند و کلید Space نیز نسبت به مدل 2021 کوتاه تر شده است و در مجموع باید بگوییم که تایپی کم صدا و کم خطا را در ایسوس تاف تجربه خواهید کرد. و اما در کلیک پد تاف گیمینگ های 2022 طبق اظهارات ایسوس شاهد یک ارتقای 26 درصدی هستیم البته این تاچ پد درست مثل مدل 2021 از جنس پلاستیک می باشد و آزمایش ها نشان می دهد که حساسیت خوبی به لمس دارد و از میانبر های چند لمسی نیز پشتیبانی می کند.

بهترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس

فوق العاده است که ایسوس در یک مدل از تاف 15 های جدید خود از پنل 165 هرتزی QHD استفاده کرده که گستره ی رنگی DCI-P3 را بطور 100% در بر می گیرد و زمان پاسخگویی معادل 3 میلی ثانیه دارد. به نظر می رسد در تمامی مدل های 17 اینچی از پنل های IPS فول اچ دی (FHD) استفاده شده که در سال قبل نیز شاهد حضور آنها در خانواده ی تاف بودیم؛ این پنل ها از 72% طیف sRGB پشتیبانی می کنند و کیفیت و سرعت خوبی ارائه می کنند اما امیدوارم که اطلاعات سایت ایسوس اشتباه باشد و در مدل های 17 اینچی امسال شاهد پنل های بروز تر و سریع تری باشیم. پنل 165 هرتزی QHD استفاده شده در 15 اینچی های مورد بررسی ما واقعا محشر است و معمولا از آنها در لپ تاپ های رده بالا استفاده می شود. حداکثر روشنایی این پنل حدود 300 نیت می باشد که با توجه به مات بودن آن مناسب به نظر می‌رسد. دو مدل 15 اینچی دیگر از تاف 2022 با نمایشگر فول اچ دی در دسترس است که یکی از آنها به طرز وحشتناکی نرخ نوسازی بالایی در حدود 300 هرتز دارد و 100% طیف رنگی sRGB را پوشش می دهد و دیگری 144 هرتزی می باشد و طیف sRGB را حدودا 70% در بر می گیرد. راستی تمامی مدل ها نسبت تصویر 16:9 دارند که نسبتی خوب و مناسب برای انواع کار ها محسوب می شود. پیشنهاد من به شما این است که تا جای ممکن مورد آخر را انتخاب نکنید تا تجربه بهتری از یک تاف گیمینگ داشته باشید آن هم در سال 2022.

لپ تاپ برای گیمینگ ایسوس

خیلی هیجان انگیز است که تاف 15 های تولید شده در سال 2022 با دو تراشه ی اینتل و AMD و انواع مختلفی از کارت های گرافیکی به بازار عرضه شده اند تا کاربران طیف انتخاب گسترده ای داشته باشند؛ همه ی مدل های عرضه شده از تاف 2022، با دو اسلات رم و دو اسلات حافظه SSD پا به میدان گذاشته اند. جالب اینجاست که تاف های 2022 به لطف تراشه های جدیدتر از حافظه DDR5 پشتیبانی می کنند که سرعت بالاتر و مصرف کمتری دارند همچنین فرکانس بسیار بالایی را ارائه می دهند که قطعا در یک سیستم گیمینگ نقطه ی قوت بزرگی محسوب می شوند. در باره نوع حافظه نیز PCle gen 4 در بطن تاف گیمینگ های جدید ایسوس انجام وظیفه می کند که سرعت کم نظیری ارائه می دهد و تجربه ای سریع و بی وقفه را برای کاربر رقم خواهد زد و هم‌زمان مصرف انرژی کمتری نسبت به DDR4 دارد. تراشه ی وای فای نیز در لپ تاپ های خانواده ی تاف 2022 مدل WiFi 6x می باشد که از تراشه ی WiFi 6E بکار رفته در سری لپ تاپ های ROG در سال 2022 ضعیف تر می باشد و این تفاوت های کوچک است که رقم نهایی را تعیین می کند و باعث اقتصادی بودن خانواده تاف می شود.

بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسوس

تراشه ی استفاده شده در نسخه های AMD از ایسوس تاف از خانواده ی Rembrandt تیم قرمز می باشد که AMD Ryzen 7 6800H می باشد و درون خود 8 هسته را با 16 رشته ی پردازشی همراه کرده است؛ ظاهرا خانواده ی Rembrandt تنها خانواده از تراشه های 2022 کمپانی AMD می باشد که با معماری ناشناخته و هیجان انگیز Zen3 plus طراحی شده است. بر اساس شنیده ها AMD همواره TSMC را گزینه ی اول خود می داند و تولید خانواده ی Rembrandt با تکنولوژی 6 نانومتری مهر تاییدی بر این امر می زند. خانواده ی Ryzen Rembrandt 6000 جانشینی قدرتمند تر از خانواده ی Cezanne می باشد که در آن بهبود عملکرد را در کنار مصرف کمتر شاهد هستیم و این خبر بسیار خوبیست و همانطور که بیان شد این سری از تراشه های تیم قرمز از DDR5 و حافظه ی سریع PCle 4.0 و USB 4 با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه نیز پشتیبانی می کنند که برای یک گیمر از نان شب واجب تر است. درمورد هسته های گرافیکی خانواده Rembrandt نیز گزارش هایی مبنی بر استفاده از هسته های RDNA 2 شنیده می شود که قطعا در آینده ای نزدیک بیشتر از آن خواهیم شنید. طبق کد گذاری های ایسوس اگر قصد داشتن یک نسخه ی AMD از تاف های 2022 دارید باید سراغ مدل های با پسوند F17/F15 بروید.

لپ تاپ ایسوس برای گیم

تیم آبی اما مثل همیشه از تراشه هایی رونمایی کرد که در تست ها سربلند بیرون می آیند و عملکردی بی نظیر دارند؛ در تاف گیمینگ F15/F17 اما از تراشه های تازه متولد شده در کمپانی اینتل که از نسل 12 می باشند، استفاده شده است. این تراشه ها در خانواده ی Alder Lake و با لیتوگرافی 10 نانومتری طراحی شده اند و برای ارتباط گرفتن با آنها باید سوکت LGA 1700 داشته باشید. طبق صحبت های اینتل در تراشه های Alder Lake از هسته های Golden Cove و Gracemont استفاده شده است و اینتل روی موضوع هایبرید بودن این تراشه ها تاکید زیادی داشت و اذعان داشت که این تراشه ها شامل یک برنامه پیشرفته ی سخت افزاری هستند که باعث عملکردی یکپارچه و بی مانند می شود. همان‌طور که پیش تر هم گفتیم این خانواده از حافظه رم DDR5 و PCLle 5.0 پشتیبانی می کند که البته این موضوع هنوز تایید نشده اما با این وجود باز هم داشتن یک تاف گیمینگ 2022 با تراشه ی i7-12700H با 14 هسته و 20 رشته می تواند هر شنونده ای را به وجد بیاورد. ایسوس در تاف گیمینگ های جدیدی خود از پلتفرمی مبتنی بر i9 و Ryzen 9 استفاده نکرده که البته اصلا اهمیتی ندارد چرا که تراشه هایی که در بالا از آنها صحبت کردیم قدرتی بیش از حد تصور در اختیار شما قرار خواهند داد.

ناگفته نماند که نسخه های مبتنی بر پلتفرم اینتل از ایسوس تاف شاید کمی گران باشند و این لپ تاپ ها را از حالت اقتصادی خارج کنند اما در نهایت گزینه ی AMD نیز در دسترس است که البته اندکی نیز ضعیفتر می باشند.

لپ تاپ گیمینگ ایسوس تاف

خوشبختانه کارت های گرافیکی بکار رفته در مدل های 2022 قوی تر از تاف های سال قبل می باشند و در این بخش نیز شاهد پیشرفت رو به جلویی بودیم بطوری که در همه ی نسخه ها گزینه ی MUX در دسترس است و ترکیب قدرت بیشتر و سوییچ MUX می تواند منجر به عملکردی شگفت آور در بازی ها و پردازش های گرافیکی تاف 2022 های ایسوس باشد. نسخه های مبتنی 3050/3050Ti می تواند تا 95 وات قدرت بصورت (80 وات + 15 Dyn Boost) داشته باشند و پیکربندی های مبتنی بر کارت گرافیکی غول آسای 3060/3070 نیز قدرتی باور نکردنی و تا حدود 140 وات (115 وات + یک بوست 25 واتی ) دارند. عملا هربازی ای تا چندین سال با همه ی نسخه های ایسوس تاف 2022 قابل اجرا می باشد و ایسوس با انتخاب های هوشمندانه ی سخت افزاری این امکان را برای کاربران با هزینه ای معقول ایجاد کرده است.

ارزان ترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس

قطعا وقتی پای کارت گرافیکی سرکش 3070 به یک دیوایس باز می شود انتظار می رود که یک کولینگ سیستم با راندمان بالا و تعداد لوله های حرارتی و همچنین فن هایی قدرتمند داشته باشیم. در مدل 2021 از تاف گیمینگی که کارت گرافیکی 3070 داشت از 4 لوله حرارتی، دو فن سریع و 3 رادیاتور دافع گرما استفاده شده بود که فوق العاده به نظر می رسد اما همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم انتظار داشتیم بهتر از این عمل کند. بنا بر اظهارات ایسوس حداکثر 4 خروجی هوا برای مدل 2022 در نظر گرفته شده که قطعا این حداکثر تعداد باید برای کانفیگ قدرتمند مبتنی بر 3070 در نظر گرفته شده باشد و ممکن است کانفیگ های دیگر اندکی تفاوت داشته باشند. در تصویر زیر شما لپ تاپ های گیمینگ ایسوس تاف A15 را می بینید که به 3070 مجهز شده اند؛ لپ تاپ سمت راستی نسخه ی 2021 و در سمت چپ نیز تاف 2022 را می بینید.

همانطور که مشخص است در نمونه ی 2022 از یک رادیاتور اضافی در نزدیکی GPU و یک لوله ی حرارتی بیشتر از مدل 2021 استفاده شده و فن ها نیز با نمونه ی قویتری جایگزین شده اند تا بتوانند کارت گرافیکی 3070 را رام کند و گرمای حاصل از بازی ها و پردازش های سنگین را دور کند. پس مجموعا در کولینگ سیستم ایسوس تاف 2022 با گرافیک 3070 از 5 لوله ی حرارتی، چهار رادیاتور و دو فن سریع و بزرگ استفاده شده است.

جدید ترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس

یک خبر خوش درمورد تاف های 2022 این است که ایسوس پشتیبانی نرم افزار Armory Crate را در تاف های 2022 بروز کرده به گونه ای که می توانید بصورت دستی عملکرد فن ها را برای بهینه سازی عملکرد CPU و GPU تنظیم کنید و این قابلیت پیش از این در سری ROG در دسترس بود و قطعا طرفداران خانواده محبوب تاف گیمینگ را به وجد خواهند آورد.

جدیدترین لپ تاپ گیمینگ ایسوس

سیستم صوتی بکار رفته در مدل های 2022 از این خانواده ی گیمینگ تغییر محسوسی نداشته و به نظر می رسد در حد و اندازه ی نسل قبلی حجم صدا داریم و با همان کیفیت نسل 2021 ؛ البته کمتر کسی پیدا می شود که اسپیکرهای یک لپ تاپ را برای کاربردی بیش از گوش دادن به صدا های فلت مانند پادکست ها و رفع نیاز های روزمره نیاز داشته باشد (معمولا گیمر ها و کسانی که به دنبال لپ تاپ های گیمینگ هستند از هدفون های گیمینگ و باکیفیت و یا اسپیکر های اکسترنال چند راهه استفاده می کنند تا هنگام بازی کردن از پشت خنجر نخورند) که ایسوس تاف گیمینگ از پس این کار به خوبی بر می آید و حتی با پشتیبانی از DTS می تواند صدایی همه جانبه برای شما ایجاد کند.

لپ تاپ ایسوس تاف گیمینگ اف ۱۵

در بخش منبع تغذیه اما باتری های 90 وات ساعتی در نسخه های بالاتر و مانند سال گذشته باتری های 56 وات ساعتی نیز در کانفیگ های ارزان تر از ایسوس تاف 2022 در دسترس هستند؛ اگر قصد بازی کردن بصورت بیسیم دارید نسخه ی 90 واتی گزینه ی مناسبی خواهد بود البته نباید روی دوام زیاد آن حساب کنید چرا که کارت گرافیکی غول پیکری به نام RTX 3070 در حال کشتن این باتری می باشد. اگر هم از این لپ تاپ فقط برای بازی استفاده نمی کنید مدل های 56 وات ساعتی هم می توانند در مواقعی که استفاده روزمره دارید شما را سربلند کنند بالاخره باید قبول کنید که هنگام انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ قابل حمل، دردسر هایی نیز وجود خواهد داشت.

برای شارژ شدن این باتری ها اما سری تاف 2022 با دو شارژر 200 و 240 واتی به بازار عرضه شده که قطعا شارژر 240 واتی برای کانفیگ های قویتر و حجم باتری بالاتر ارائه شده اند.

لپ تاپ ایسوس سری گیمینگ

و اما در پایان باید بگوییم که ایسوس تاف های 2022 توانسته اند به خوبی و به آرامی ارتقا پیدا کنند و جایگزینی شایسته برای نسل قبلی باشند؛ این موضوع را می توان از گنجانده شدن سوییچ MUX و طراحی ارگونومی بسیار خوب لپ تاپ ها و همچنین ارتقا های جزیی و کلی در همه ی بخش ها متوجه شد. در کل ایسوس سعی کرده تاحدودی از سخت افزار بروز تر استفاده کند و تمامی ضعف ها را پوشش دهد تا تجربه ی موفق سال قبل خود را تکرار کند و بازار لپ تاپ های گیمینگ ارزان را در اختیار بگیرد.

لپ تاپ ایسوس تاف گیمینگ اف ۱۵

باز هم به مانند سال گذشته، نسخه هایی از اینتل و AMD در دسترس کاربران قرار گرفته که هر کدام از صفحه نمایش و کارت گرافیک گرفته تا حجم باتری، تفاوت هایی دارند تا کاربران حرفه ای تر از قبل بتوانند انتخابی مبنی بر نیاز خود داشته باشند و خریدی رضایت بخش را تجربه کنند. انتظار می رود که در نسخه های 3050/3050Ti شاهد عملکردی روان و درخور قیمت یک تاف گیمینگ ارزان داشته باشیم و نهایتا پیشنهاد من به شما این است که نسخه هایی با پنل 144 هرتزی و همچنین نسخه هایی که باتری 56 وات ساعتی دارند، الویت های ابتدایی شما نباشند. بزودی اطلاعات بیشتری از لپ تاپ های گیمینگ ایسوس تاف 2022 در دسترس خواهد بود و قطعا اتفاقات بزرگی در دنیای تکنولوژی خواهد افتاد که سعی می‌کنیم آن ها را پوشش می دهیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد