مقایسه لپ تاپ ردمی بوک پرو شیائومی 2022 در مقابل 2023 ؛ آیا گرافیک مجتمع AMD 780M حریف Nvidia RTX 2050 می شود !

سبحان عاشوری پنجشنبه 6 مهر 1402 - 21:33
مقایسه لپ تاپ ردمی بوک پرو شیائومی 2022 در مقابل 2023 ؛ آیا گرافیک مجتمع  AMD 780M حریف Nvidia RTX 2050 می شود !

مقایسه لپ تاپ ردمی بوک پرو شیائومی 2022 در مقابل 2023 ؛ آیا گرافیک مجتمع

AMD 780M حریف Nvidia RTX 2050 می شود !

 

شیائومی، با گسترش صنعت خود، پا به حوضه تولید لپ تاپ گذاشته است و امسال نیز با ارتقای قابل ملاحظه ای لپ ‌تاپ های سری ردمی بوک را بروز کرده است. ردمی بوک پرو 2023، با ارتقای سخت‌ افزار به نسل جدید پردازنده‌ های AMD قدرتمندتر از نسل قبل برگشته است. با پیشرفت تحسین برانگیز شیائومی در صنعت لپ تاپ، این کمپانی توانسته رنک 1 فروش لپ تاپ های اولترابوک را در چین در کارنامه افتخارات خود به ثبت برساند. ردمی بوک پرو شیائومی شباهت هنگفتی با مک بوک دارد به طوری که در نگاه اول تشخیص این دو از هم دشوار است و همچنین بعضی اجزاء ردمی بوک از متریال بکار رفته در مک بوک بهره می برد. نکته قابل ملاحضه ای که وجود دارد این است که لپ تاپ های شیائومی دارای ضمانت 18 ماهه شرکت داتیس برتر و 7 سال خدمات پس از فروش قطعات این شرکت می باشند.مدل های 2023 و 2022 ردمی بوک در ظاهر کاملا مشابه یکدیگر می باشند و فقط در بخش پردازنده و گرافیک و همچنین نمایشگر با هم متفاوت اند و در بخش قیمت نیز با اختلافی اندک برابر اند. در ادامه به بررسی این دو لپ تاپ خواهیم پرداخت.

طراحی و کیفیت ساخت 15 RedmiBook Pro شیائومی

 با اینکه RedmiBook Pro 15 2023 محصولی کاملا جدید به ‌شمار می‌ رود، اما همچنان رد پای طراحی نسل قبل، در تمای نقاط بدنه و ظاهر دستگاه دیده می‌ شود. مواردی چون کیبورد و ترک پد و طراحی دکمه پاور و فریم صفحه نمایش و نمایشگر هیچ تغییری به ‌خود ندیده ‌اند؛ حتی در تعداد و یا جا به جایی پورت های USB هم کاملا مشابه یکدیگر اند.

 

شیائومی با تغییر نسبت صفحه نمایش موفق شده تا در بدنه ‌ای با ابعاد مشابه، از پنلی بزرگ ‌تر استفاده کند. نمایشگر 15.6 اینچی  RedmiBook Pro 15 از نسبت تصویر 16:10 استفاده می کند که فضای عمودی بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با رسیدن نسبت نمایشگر به بدنه در ردمی بوک به %89.1، حاشیه ‌های باریک و متقارنی را در 3 سمت نمایشگر شاهد هستیم که از 4 میلیمتر تجاوز نمی ‌کند و حاشیه‌ قسمت پایین نیز در نهایت به 15 میلیمتر می ‌رسد. شیائومی مانند مدل پیشین برای حفظ حاشیه ‌ها تغییری در طراحی محل قرار گیری وب ‌کم ایجاد نکرده است اما شاهد ارتقای چشم گیر وب کم هستیم.

بدنه مقاوم و خوش ساخت ردمی بوک پرو 15 شما را به یاد مک بوک می اندازد

بدنه‌ ی این دستگاه با ابعاد 350x242x14.9 میلیمتر و وزن 1.78 کیلوگرم تماما از آلومینیوم ماشینکاری CNC تشکیل شده است که با سطحی سیقلی و نماندن جای اثر انگشت حسی فوق‌ العاده به کاربر منتقل می‌ کند و با قابلیت چرخش 30,000 بار با یک دست عمق کیفیت را به رخ می کشد. یکی از نکات مثبت این دستگاه وزن سبک آن در کنار بدنه تمام آلومینیومی CNC می باشد که مقاومت را همراه وزن ایده آل در این لپ تاپ به ارمغان رسانده.

 

کیبورد، ترک ‌پد و درگاه ‌های 15 RedmiBook Pro شیائومی

 

یکی از بخش ‌های مهم RedmiBook Pro 15 را باید کیبورد فول سایز و ترک ‌پد آن بدانیم؛ جایی که عمق حرکتی 0.2 میلیمتری بین کلید های بک لایت و ترک ‌پد Mylar، تجربه ‌ای عالی از تایپ و استفاده از دستگاه را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ همچنین حسگر اثر انگشت سرعت پاسخگویی واقعا خوبی دارد. چینش کلیدها با نسل قبلی آن تفاوتی ندارد بنابراین به ‌سادگی، به تایپ‌ کردن با دستگاه عادت خواهید کرد. کلیدها عمق حرکتی معقول و بازخورد بسیار خوشایندی دارند و نشت نور پس‌ زمینه اطراف آن ‌ها به هیچ ‌وجه چشمگیر نیست. کمی پایین ‌تر از کیبورد، ترک ‌پد فول سایز از نوع شیشه Mylar قرار دارد که در مک بوک مورد استفاده قرار میگیرد و در ردمی بوک پرو خود نمایی می ‌کند که بخش چشم ‌گیری از محل استراحت دست را در اختیار دارد. ترک ‌‌پد عملکرد کلیکی دارد و فضای بسیار مناسبی برای اجرای ژست ‌های حرکتی چند انگشتی در اختیار کاربر قرار می ‌دهد که به تکنولوژی کیلک پد Microsoft PTP معروف است؛ حرکت انگشت روی پوشش Mylar آن به ‌نَرمی صورت می ‌پذیرد و تأخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس بسیار ناچیز است؛ اسکرول کردن و جا به جایی بین برنامه ها و زوم کردن به کمک حرکت چند انگشتی ترک پد فول سایز ردمی بوک پرو را می ‌توان نمونه‌ ایده ‌آلی دانست تا رضایت مخاطبش را برانگیزد.

وجود ترک پد خاص Mylar باعث هیجان استفاده از این ترک پد شده است

 

در بخش‌ درگاه‌ ها، هر دو مدل 2023 و 2022 برابر هستند. درگاه ها را در سمت چپ دستگاه، پورت USB-C 3.2 Gen 2 و کنار آن HDMI 2.1 و جک 3.5 میلیمتری هدفون تشکیل می دهند و در سمت راست دستگاه، پورت USB-A 3.2 Gen 1 و USB-C 3.2 Gen 2 و پورت UHS-II قرار گرفته اند که مشابه مدل 2022 می باشد. به ‌لطف پشتیبانی درگاه ‌های USB-C از تکنولوژی Power Delivery 3، می ‌توان از این پورت برای شارژ دستگاه با ظرفیت شارژ 100W استفاده کرد، که با استفاده از تکنولوژی GaN، با نسل قبل خود که شارژ سریع 130W داشته برابری می کند اما با ظرفیت کمتر که نکته مثبت حائز اهمیتی می باشد. ردمی بوک از ماژول Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 نیز بهره می ‌برد.

صفحه ‌نمایش و اسپیکر 15 RedmiBook Pro شیائومی

نمایشگر ردمی بوک برخلاف شباهت های بسیار در بخش طراحی، بهبود چشمگیری در مدل 2023 داشته است. شیائومی با افزایش شدت روشنایی صفحه نمایشگر و افزایش نرخ تازه سازی در مدل 2023 موفق شده تا از روشنایی بیشتر و نمایشگری روان تر بهرمند شود. نمایشگر ردمی بوک از نوع  IPS Super Retina و با رزولوشن بی نظیر 3.2K و تراکم پیکسلی 242ppi و HDR 400 می باشد همراه با سنسور نور محیط که در هر دو مدل مشابه است. و اما با افزایش دقت رنگ DeltaE<0.43 در نسل جدید، نسبت به نسل قبل با دقت رنگ 1.5>DeltaE پیشرفت قابل قبولی داشته است. با افزایش شدت روشنایی صفحه نمایشگر به 500Nit و افزایش نرخ تازه سازی به 120Hz نسبت به نسل قبل با روشنایی 400Nit و نرخ تازه سازی 90Hz، مدل 2023 از روشنایی بیشتر و نمایشگری روان تر برخوردار است.

بهبود خیره کننده نمایشگر با استفاده از پنل Super Retins در همان نگاه اول شما را با مک بوک به اشتباه می اندازد

 

پنل‌های Super Retina عضوی از خانواده پنل ‌های Retina ولی پیشرفته تر هستند؛ پنل هایی که با ارائه کنتراست و روشنایی بیشتر، تجربه ‌ی تماشای محتوا را از دامنه‌ ی پنل‌ های IPS فراتر می ‌برند. بدین ‌ترتیب پنل دستگاه وضوح بسیار خوبی را در اختیار کاربر می‌ گذاردبه‌ طوری ‌که در فواصل عادی، چه در مورد تصاویر، چه متون، نمی ‌توان پیکسل‌ ها را از هم تفکیک کرد.

 

قابل توجه است که امتیاز های فوق مربوط به مدل 2022 است که در مدل 2023 انتظار می رود شاهد اعداد و ارقام شگفت آوری باشیم چرا که در حاشیه بالای نمایشگر، وب کم با رزولوشن فیلمبرداری 1080p به نحوی منحصر به فرد قرار دارد که مسلما نسبت به مدل 2022 با رزولوشن 720p شما را به وجد خواهد آورد. میکروفون دستگاه در تماس تصویری امتیاز قابل ستایشی کسب نموده. میتوان در بخش نمایشگر، وب کم و میکروفون 2023 15 RedmiBook Pro را پیشرو در بین رقبا دانست. اسپیکرهای 15 RedmiBook Pro از ترکیب دوتایی نسل گذشته از نوع Realtek ALC256 و با پشتیبانی از تکنولوژی DTS پیروی می کند. این اسپیکر ها در زیر دستگاه قرار گرفته اند و به ‌نسبت ابعاد لپ ‌تاپ، صدای تحسین ‌برانگیزی را تولید می‌ کنند؛ به‌ طوری‌ که حتی در بالا ترین حجم نیز، نمی‌ توان متوجه دیستورشن در آن شد، ضمن اینکه صدای خروجی دامنه‌ دینامیکی بسیار گسترده‌ و رسایی بالایی دارد.

 

سخت افزار، عملکرد و عمر باتری 15 RedmiBook Pro شیائومی

پردازنده ‌های نسل هفتمی AMD بهبود قابل‌ توجهی را در زمینه‌ عملکرد پردازشی تجربه می‌ کنند؛ به‌ طوری که طبق تست های انجام شده بهبود 8 تا 21 درصدی را در زمینه  عملکرد تک و چند هسته ‌ای نسبت به نسل قبلی خود، شاهد هستیم.

مشخصات دو پردازنده CPU AMD R7 7840HS Vs R7 6800H

قدرت و عملکرد پردازشی بی نظیر ردمی بوک پرو 15 از پس هر چالشی سر بلند بیرون می آید

مقایسه دو پردازنده CPU AMD R7 7840HS Vs R7 6800H

شایان به ذکر است که در مدل 2023، قدرت، فرکانس و توان حرارتی افزایش چشم گیری داشته است، همراه با افزایش درجه حرارتی بسیار ناچیز که در مدل 2022 تنها برتری بر سر همین درجه حرارتی ناچیز می باشد؛ همچین نکته مثبت پردازنده Ryzen 7 7840HS پشتیبانی از رم برای ارتقاء تا 256GB و حداکثر پهنای باند 120GB/s است که با تفاوت زیادی از پردازنده نسل قبلی، Ryzen 7 6800H با پشتیبانی از رم برای ارتقاء تا 64GB و حداکثر پهنای باند 76.8GB/s، برگ برنده را در دست دارد. به‌ منظور پردازش وظایف گرافیکی و سه ‌بعدی نیز پردازنده گرافیکی مجتمع AMD Radeon 780M با قابلت تنظیم مقدار فضای مشترک در BIOS بین 512MB تا 2GB در مدل 2023 و پردازنده‌ گرافیکی Nvidia RTX 2050 به همراه 4GB رم اختصاصی با باس 64Bit در مدل 2022 اختصاص داده شده اند که حداقل روی کاغذ توان کافی برای اجرای بازی ‌های روز با کیفیت Full HD و نرخ ‌فریم متوسط را فراهم خواهند کرد.

مشخصات دو گرافیک GPU AMD 780M Vs Nvidia RTX 2050

گرافیکی همه فن حریف برای هر گیم و هر کار گرافیکی که شما را با عمکردی روان دیوانه خود می کند

مقایسه دو گرافیک GPU AMD 780M Vs Nvidia RTX 2050

 

پردازنده گرافیکی مجتمع AMD Radeon 780M از سریع ترین iGPU های بازار به شمار می رود که در بازی های FIFA 23 و Cyberpunk 2077 توان اجرای بازی با تنظیمات پیشرفته و رزولوشن 1080p را می دهد. و اما پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 2050 با طراحی بر روی تراشه سامسونگ از مقرون به صرفه ترین GPU های گیمینگ به شمار می رود.

 

عملکرد 15 RedmiBook Pro در بنچمارک ‌ها

 

جایگاه پردازنده‌ Ryzen 7 7840HS در سبد محصولات نسل هفتمی AMD را می ‌توان با Ryzen 7 6800H از نسل ششم با اختلافی فاحش برتر دانست؛ با مقایسه این دو پردازنده به بهبودی 13 و 6 درصدی در زمینه تک و چند هسته ‌ای می رسیم.

 

 عملکرد CPU AMD R7 7840HS Vs R7 6800H   

                                                                            عملکرد گرافیک AMD 780M و Nvidia RTX 2050 در Dmark11, Fire Strick, Time Spy3                                                                                    

     

 

گرافیک برتر ردمی بوک پرو آن را در مقایسه با رقبا را به ارمغان رسانده است

                         

عملکرد Pro 15 RedmiBook در بازی ‌ها

 

صفحه‌نمایش 120 هرتزی 2023 15 RedmiBook در مقایسه با نسل قبل، برای مقاصد گیمینگ بسیار وسوسه انگیز تر است؛ با اجرای بازی‌ هایی چون Forza Horizon 5 و Gears Tactics که یکی از بهینه ‌ترین بازی ‌های ویندوز به ‌شمار می‌ روند، طبق نتایج بدست آمده، گرافیک AMD 780M توان کافی برای رساندن نرخ ‌فریم به عدد مطلوب در تنظیمات گرافیکی متوسط را دارد و با وجود خروجی بالاتر از 30FPS، اجرای بازی‌ ها با کیفیت مطلوب و قابل ‌قبولی دنبال خواهد شد.

 

لذت اجرای روان بازی ها با رزولوشون 1080 تجربه ای است بی نظیر که بی شک باید امتحانش کنید

برای مشاهده لیست کامل از عملکرد گرافیک AMD Readeon 780M در بازی های مختلف به لینک زیر مراجعه کنید :

عملکرد گرافیک AMD Readeon 780M در بازی های مختلف

 

عمر باتری 15 RedmiBook Pro شیائومی

 

شیائومی برای لپ ‌تاپ اولترابوک خود از یک باتری 72 وات ‌ساعتی استفاده کرده‌ است که می ‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه برای کارهای روزمره را به طور شگفت آوری تا نزدیک به 12 ساعت تامین کند؛ اما اگر از دستگاه برای مقاصد دیگری همچون تماشای فیلم استفاده شود، عمر باتریِ به ‌مراتب بهتری دریافت خواهید کرد. به ‌همراه دستگاه یک شارژر 100 واتی از نوع گالیومی (GaN) نیز عرضه می ‌شود که نسبت به نسل قبل پیشرفت چشم گیری را تجربه کرده است که طبق گفته‌ ی شیائومی امکان شارژ %50 دستگاه در طول مدت 35 دقیقه را دارد.

بدون نگرانی ساعت ها از دستگاه استفاده کنید و مراقب باشید که سرعت شارژ سریع ردمی بوک هوش از سرتان نبرد

 

عملکرد سیستم خنک ‌کننده 15 RedmiBook Pro شیائومی

 

پر واضح ‌است که کنترل دمای تولید‌ شده توسط CPU و GPU کار ساده ‌ای نخواهد بود؛ برای حل این مشکل شیائومی سیستم خنک‌ کننده جدید خود موسوم به Hurricane Cooling را توسعه داده است که از 2 فن به‌ همراه 2 لوله مسی استفاده می‌ کند. سیستم خنک ‌کننده،‌ CPU را روی حداکثر °95C کنترل می‌ کند و دمای گرافیک را نیز در محدوده‌ °70C تا ° 80C نگه می ‌دارد.

 

سیستم خنک کاری Hurricane حتی در سنگین ترین برنامه ها محیطی لذت بخش برای شما فراهم می کند

 

بدنه ‌ی دستگاه افزایش دمای آزار دهنده ‌ای را تجربه نمی ‌کند؛ به ‌خصوص در بخش استراحتگاه دست که به‌ هیچ ‌وجه تحت تاثیر دمای تراشه قرار نمی ‌گیرد؛ اما در این حالت خروج هوای گرم از لا به‌ لای دکمه ‌های کیبورد هنگام تایپ کردن احساس می‌ شود.

 

جمع ‌بندی و مقایسه 15 RedmiBook Pro شیائومی با نسل قبل خود

 

لپ‌ تاپ های 15 RedmiBook Pro شیائومی هر آنچه که یک کاربر از از محصولی اولترابوک انتظار دارد، با خود همراه کرده است که به همین خاطر ردمی بوک های شیائومی تحسین ‌برانگیز هستند؛ طراحی دستگاه بسیار جمع‌ و جور و  چشم ‌نواز است، کیفیت ساخت در سطح بالایی قرار دارد، صفحه ‌نمایش و اسپیکر های دوتایی لپ ‌تاپ تجربه ‌ی چند رسانه ‌ای مطلوبی ارائه می‌دهند و عملکرد پردازنده فوق سریع در کنار گرافیک همه فن حریف به همراه سیستم خنک کاری پر قدرت با توجه به ضخامت میلی ‌متری بدنه، بسیار خیره‌ کننده به ‌حساب می ‌آید. با تمامی این تفاسیر ردمی بوک پرو 2023 در بخش نمایشگر با بهبود روشنایی 500Nit و نرخ تازه سازی 120Hz و دقت رنگ DeltaE<0.43 نسبت به مدل 2022 با روشنایی 400Nit و نرخ تازه سازی 90Hz و دقت رنگ DeltaE<1.5 پیشرفت چشم گیری داشته است. در بخش وب کم نیز با بهبود رزولوشن از 720p به 1080p در مدل 2023 با کیفیتی شگفت آور شما را متحیر می کند. در بخش پردازنده با اختلاف %14، AMD 7840HS از AMD 6800H برتر است. و در بخش گرافیک نیز AMD 780M و RTX 2050 امتیاز تقریبا برابری دارند. در بخش های دیگر هر دو مدل مشابه و برابر اند.

با در نظر گرفتن قیمت برابر و فوق العاده هر دو لپ ‌تاپ ، ردمی بوک 2023 قدرتی به‌ مراتب بیشتر از مدل 2022 ارائه می ‌کند. افزون ‌بر این سخت افزار دستگاه در مدل 2023 بر خلاف نسل قبل برای کاربری ‌های مهندسی و روزمره گزینه ‌ای مناسب ‌تر خواهد بود و مدل 2022 برای گیمینگ با اختلافی ناچیز بهتر خواهد بود. اما کماکان هر دو دستگاه برای پاسخگویی به نیاز های کاربر به نحوی خاص و منحصر به فرد انتخابی هوشمندانه به حساب می آیند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد