واسه یه سامورایی همه جا ژاپن نیست! شیائومی تی وی مکس 86 در مقابل سونی 85 اینچی

کیوان حسن نژاد سه شنبه 27 دی 1401 - 15:31
واسه یه سامورایی همه جا ژاپن نیست! شیائومی تی وی مکس 86 در مقابل سونی 85 اینچی
تلویزیون هوشمند شیائومی مکس 86 و تلویزیون سونی X85K رو کنار هم قرار داریم تا با در نظر گرفتن پارامتر های مهم، مقایسه ای کوتاه و کاربردی داشته باشیم. سونی همیشه از خوب های این عرصه بوده و هست در مقابل شیائومی با تجربه ای 10 ساله با دست پر به میدان اومده.

سونی از کهنه کار های صنعت تولید تلویزیون می باشد و همونطور که احتمالا می دانید شیائومی وارد دهمین سالی می شود که به عرصه ی تولید تلویزیون ورود کرده است. سری K تلویزیون های سونی در سال 2022 پا به میدان گذاشته و تقریبا در همه جا از این سری با عنوان تلویزیون های گیمینگ ارزان قیمت سونی یاد شده است چرا که تلویزیون های این خانواده به یک پنل با نرخ نوسازی 120 هرتز مجهز شده اند. یکی از بزرگترین تولیدات شیائومی نیز تی وی مکس 86 شیائومی بود که با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارد، قیمت به مراتب پایین تری از رقبا دارد. در ادامه دو تلویزیون غول پیکر X85K 2020 سونی و Xiaomi TV MAX 86 رو باهم بصورت مختصر مقایسه می کنیم. با ما همراه باشید.

کیفیت ساخت

ابتدا با تی وی مکس 86 شیائومی شروع میکنیم؛ پایه های رو میزی دوشاخه، فلزی و قرص و محکم هستند همچنین فریم دور پنل نیز از جنس آلومینیوم آندایز شده ی مرغوب و خاکستری رنگ می باشند. سونی نیز از پایه های دوشاخه ای مرسوم استفاده کرده که پلاستیکی می باشند و جنس فریمی که پنل را در بر گرفته نیز پلاستیک ABS فشرده می باشد. وزن تلویزیون 85 اینچی سونی چیزی در حدود 46.2 کیلوگرم اعلام شده است اما در مقابل شیائومی مکس 86 با اینکه یک اینچ بزرگتر است، تقریبا دو کیلوگرم سبک تر می باشد و 44.5 کیلوگرم سنگینی دارد.

کیفیت تصویر و پنل

در هردوی این تلویزیون ها به یک پنل تخت از نوع LED مجهز شده اند که از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند. شیائومی TV Max 86 یک پنل IPS LCD را در آغوش گرفته اما سونی ترجیح داده تا از یک پنل VA در X85K استفاده کند. پنل های VA رنگ های به مراتب بهتری می سازند اما زاویه دید بسیار محدود تری به کاربران می دهند در مقابل اما پنل های IPS LCD زاویه دید بسیار گسترده ی 180 درجه ای را به ارمغان می آورند که البته این دو مورد با تکنولوژی هایی که پردازنده ها روی تصاویر پیاده سازی می کنند تا حد زیادی رفع می شوند تا خیلی به چشم نیایند. هر دوی این پنل ها عمق رنگ 10 بیتی (8+FRC) را می سازند و از قابلیت هایی نظیر Dolby Vision، HLG و HDR10+ پشتیبانی می کنند. روشنایی حداکثری پنل شیائومی حدودا 470 نیتس بصورت نیتیو اعلام شده و سونی نیز عدد 522 نیتس را برای این تلویزیون غول پیکر اعلام کرده که تفاوتی در حدود 50 نیتس دارند و احتمالا خیلی به چشم نمی آید. نور پس زمینه یا بک لایت پنل شیائومی تی وی مکس 86 از نوع Direct Full Array LED می باشد است ولی در سونی X85K از بک لایت با تکنولوژی Frame dimming استفاده شده است. نرخ نوسازی یکی دیگر از مقوله های مهمی است که در بررسی تلویزیون ها می توان به آن پرداخت؛ تلویزیون شیائومی مکس 86 نرخ نوسازی یا رفرش ریت 120 هرتزی دارد در مقابل اما سونی برای X85K عدد 100 هرتز را اعلام کرده است. رفرش ریت 100 هرتزی از سال 2017 به مرور در تلویزیون ها جا خوش کرده. البته ما متوجه شدیم که معمولا در تلویزیون های سفارش اروپا از عدد 100 هرتز استفاده می شود و برای بازار جهانی و یا بازارهای ايالات متحده نرخ نوسازی با عدد 120 هرتز اعلام می شود و به این دو تلویزیون از این حیث تفاوتی باهم ندارند چه بسا که اگر هم این تفاوت 20 هرتزی وجود داشته باشد با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست. در پوشش طیف رنگی هالیوودی DCI-P3 نیز این دو تلویزیون بزرگ پایاپای جلو می روند و هردو می توانند تا حدود 90% از این طیف را پوشش دهند.

سیستم عامل و قدرت پردازشی

شیائومی و سونی از زمان همه گیر شدن اندروید در تلویزیون هایشان از این سیستم عامل استفاده می کردند. هر دو تلویزیون مورد بررسی ما از این سیستم عامل محبوب استفاده می کنند اما نماینده شیائومی با یازدهمین و نماینده سونی با دهمین نسخه از اندروید تی وی راهی بازار شده اند که احتمالا سونی نیز آپدیت نسخه 11 را در ادامه دریافت خواهد کرد.

چیپست هایی درون تلویزیون های هوشمند قرار دارد که سیستم عامل Android TV را بر روی این تلویزیون ها قابل اجرا می سازد و همچنین وظیفه ی خطیر پردازش تصاویر نیز بر عهده ی این چیپست هاست؛ شیائومی در تلویزیون TV Max 86 از تراشه ی Mediatek MT9617 استفاده کرده که چهار هسته ی Cortex A73 و تراشه گرافیکی Mali G52MC1 رادرون خود جای داده است و یکی از قوی ترین چیپست هایی می باشد که در حال حاضر بر روی تلویزیون های هوشمند قرار دارد. سیاست های سونی اما در بخش تراشه کمی متفاوت است و سونی معمولا از  جزئیات تراشه های بکار رفته در تلویزیون ها اطلاعاتی به کاربر نمی دهد و از آن تنها با نام 4K HDR Processor X1 یاد می کند که البته همین تراشه ها نیز ساخته ی کمپانی های دیگر هستند و برخی افراد با جستجوی دقیق تر مدل چیپست ها را افشا می کنند. اگر با یک تلویزیون سونی که به تراشه ی X1 مجهز شده باشد در گذشته کار کرده باشید متوجه می شوید که سرعت پاسخگویی خوبی دارد و می تواند به راحتی از پس پردازش تصاویر و رابط کاربری بر بیاید. شیائومی مکس 86 از 32 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است در مقابل رقیب سونی به نصف این مقدار بسنده کرده که با توجه به اندروید بودن و قابلیت نصب اپلیکیشن های متنوع رایگان، شاید برای طیفی از کاربران 16 گيگابايت مقدار کمی باشد. شیائومی برای سرعت بخشیدن به پردازش ها 3 گیگابایت حافظه رم نیز در کنار تراشه ی MT9617 قرار داده است و متاسفانه از دل تلویزیون سونی خبر نداریم و درباره مقدار رم X85K نمیتوانیم نظر دهیم.

قابلیت های گیمینگ

وقتی دو تلویزیون رده بالا برای مقایسه مقابل هم قرار می گیرند بحث مصارف گیمینگ نیز مطرح می شود چرا که هرکسی دوست دارد بازی کردن در یک تلویزیون 120 هرتزی سریع را تجربه کند. این تلویزیون ها تأخیر ورودی بسیار کمی دارند و به لطف درگاه HDMI 2.1 می توانند به شما یک تصویر 4K در 120 هرتز نشان دهند تا اوج سرعت و کیفیت را تجربه کنید. هردوی این تلویزیون ها به تکنولوژی ALLM و VRR مجهز شده اند و به بهترین نحو می‌توانند با کنسول های بازی ارتباط برقرار کنند و تجربه ای لذت بخش از بازی کردن را در خاطر شما حک کنند. در انتهای این بخش ناگفته نماند که تلویزیون X85K سونی از Navida G-sync هم پشتیبانی می کند.

سیستم صوتی

سونی در تلویزیون 85 اینچی X85K از دو فول رنج 10 واتی از نوع Bass Reflex - X balanced استفاده کرده که از قابلیت های DTS ، Dolby Audio و Dolby Atmos پشتیبانی می کنند. شیائومی اما کمی پا را فراتر گذاشته و در این مکس 86 غول پیکر از دو بلندگو ی 15 واتی استفاده کرده که این بلندگو ها نیز از DTS:X و Dolby Atmos پشتیبانی می کنند پس اگر حجم صدا برای شما پارامتر مهمی است و به فکر استفاده از ساندبار یا سيستم صوتی اکسترنال نیستید، شیائومی برای شما گزینه مناسب تری می باشد.

درگاه ها و اتصالات بیسیم

در این بخش سعی کردیم با یک جدول مقایسه ای کوتاه و اجمالی داشته باشیم از پورت ها و اتصالات بیسیم این دو تلویزیون تا در یک نگاه متوجه تفاوت ها بشین.

سخن پایانی

تلویزیون های بزرگ همیشه نگاه ها را به سمت خود می کشد چرا که بعد از یک روز کاری سخت وقتی به خونه می رسید دیدن یه شاهکار سینمایی با کیفیت تصویر و صدای بالا می تواند خستگی را از تن شما بیرون کند. تلویزیون شیائومی مکس 86 و سونی X85K نه تنها بزرگ هستند بلکه یکی از رده بالاترین نمایندگان کمپانی خودشان هستند. این تلویزیون ها با پنل 120 هرتزی و تکنولوژی های ارتقای تصویر می توانند بهترین گزینه برای استفاده روزمره، بازی کردن و تماشای فیلم در سطح بالا باشند. در این میان پارامتر هایی می تواند تعیین کننده باشد. یکی از مهمترین آنها قیمت می باشد که شیائومی طبق معمول در این زمینه شگفتی ساز است و مکس 86 شیائومی نیز اختلاف قیمت قابل توجهی با سونی X85K دارد. از نظر قابلیت گیمینگ سونی می‌تواند اندکی بالاتر قرار بگیرد چرا که هماهنگی خوبی با کنسول های نسل جدید خودش دارد و در پردازش تصاویر نیز از تکنولوژی های خاصی استفاده می کند که در بکار گیری آنها تبحر دارد و با یک محصول ساخت کمپانی بزرگ سونی طرف هستید. در جدول زیر سعی کردیم تا 4 تلویزیون غول پیکر بازار ایران را باهم در یک قاب مقایسه ای قرار دهیم. راستی بین تلویزیون مکس 86 شیائومی و سونی X85K، انتخاب شما چیست؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد