تاندربالت 4 چیست؟

حسین اسماعیلی
29 شهریور 1400
تاندربالت 4 چیست؟
تاندربالت 4 را می‌توان جدیدترین فناوری پورت‌های تاندربالت شرکت اپل دانست. در این مطلب راجع به تاندربالت و کاربردهای آن توضیح داده شده است. اگر قصد خرید لپ تاپ جدید دارید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

تاندربالت 4 چیست؟ چه نیازهایی با استفاده از این فناوری نوین رفع می‌شوند؟

تاندربالت (thunderbolt) یک پورت به همراه کابل مخصوص خود برای انتقال دیتا بین پلتفرم‌های مختلف است. تاندربالت از بهترین فناوری‌ها برای انتقال دیتا بین پلتفرم‌ها است که با همکاری شرکت‌های اپل و اینتل توسعه یافته است. فناوری تاندربالت توانایی انجام تمامی کارهایی که یو اس بی انجام می‌دهد را دارد و علاوه بر آنها دارای ویژگی‌های خاصی نیز هست که آن را از یو اس بی متمایز می‌کند و نقطه قوت آن است. پورت تاندربالت قابلیت پشتیبانی از 6 دستگاه به صورت همزمان را دارد و سرعت فوق‌العاده‌ای برای انتقال دیتا از خود به نمایش می‌گذارد. در این مطلب از سایت PB360 به بررسی جدیدترین فناوری این پورت یعنی تاندربالت 4 می‌پردازیم.

تاریخچه فناوری تاندربالت

قبل از اینکه در مورد ویژگی‌های تاندربالت 4 و تفاوت‌های آن با نسخه‌های پیشین یو اس بی 4 توضیح دهیم، بد نیست کمی در مورد تاریخچه توسعه این فناوری بدانید. کمپانی اینتل همواره به دنیال این بود که یک فناوری جدید برای انتقال داده‌ها عرضه کند و آن را به عنوان جایگزین یو اس بی به بازار معرفی کند. تا اینکه در سال 2009 با توسعه فناوری به نام لایت پیک (Light Peak) توانست پورتی را طراحی کند که پاسخگوی نیازها برای ارتباطات فیبر نوری نیز بود.

در همان سالی که فناوری Light Peak به بازار معرفی شد، دو کمپانی اپل و اینتل تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر پورت و کابلی طراحی کنند که هم برای انتقال دیتا بین پلتفرم‌ها به کار رود و هم بتواند به عنوان مسیری مطمئن برای انتقال برق نیز به کار رود. پس از همکاری‌های کمپانی اپل با اینتل سرانجام این کمپانی فناوری تاندربالت را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد. تاندربالت سک  پورت همه کاره است که بر روی اسلات PCle مادر بورد نصب می‌شود و امکان انتقال دیتا به صورت بسیار سریع و همچنین اتقال جریان برق را برای کاربر مهیا می‌کند. تاندر بالت تاندربالت 4 جدیدترین فناوری ارتباطی اپل و اینتل است که در ادامه این مطلب با آن آشنا می‌شویم.

مقایسه تاندربالت 4 و یو اس بی 4

تاندربالت 4 در رویداد CES 2020 به عنوان جدیدترین نسل از فناوری‌های ارتباطی تاندربالت معرفی شد. تاندربالت 4 و یو اس بی 4 تفاوت‌‎ها و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. از مهم‌ترین شباهت‌های این دو فناوری می‌توان به سرعت حداکثر 40 گیگابایت بر ثانیه انتقال دیتا در هر دوی آنها اشاره کرد. همچنین هر دوی این فناوری‌ها می‌توانند برای فراهم کردن شارژ مورد نیاز یک لپ تاپ و یا برق مورد نیاز برای خروجی یک صفحه نمایش به کار. هر دوی این این پورت‌ها از نوع یو اس بی Type C هستند. همچنین شما می‌توانید یک دستگاه یو اس بی را به پورت تاندربالت متصل کنید.

با تاندربالت 4 قادر خواهید بود تا حداقل از دو نمایشگر 4K به صورت همزمان استفاده کنید و با سرعت 32GB بر ثانیه انتقال دیتا انجام دهید. در حالی که با یو اس بی 4 این امکان فراهم نبوده و حداکثر می‌توانید از یک نمایشگر استفاده کنید و با سرعت 16 گیگابایت بر ثانیه به انتقال دیتا بپردازید.

تفاوت‌های تاندربالت 4 با نسخه‌‎های قبلی

در ظاهر تاندربالت 4 تفاوت چندانی با تاندربالت 3 ندارد و هر دو آنها شبیه به هم به نظر می‌رسند. هر دو از یو اس بی Type-C به عنوان اتصال‌دهنده فیزیکی بهره می‌برند و حداکثر سرعت 40GB بر ثانیه را برای انتقال دیتا ارائه می‌دهند. اما تفاوت اصلی این نسخه از تاندربالت با نسخه پیشین خود در نحوه استفاده آنها از پهنای باند است. همچنین حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای تاندربالت 4 نسبت به نسخه قبلی افزایش یافته است تا همه پلتفرم‌های آن از دو نمایشگر 4k یا یک نمایشگر 8k پشتیبانی کنند.

امنیت نسخه چهارم فناوری تاندربالت با ضروری شدن پشتیبانی از تکنولوژی VT-d Virtualization شرکت اینتل نسبت به نسخه پیشین ارتقا یافته است. همچنین تدوینگرها و کسانی که با ویدئوهای پرحجم سر و کار دارند کارشان با تاندربالت 4 راحت‌تر از نسخه قبلی است زیرا سرعت PCle در این نسخه 32GB بر ثانیه است. سرعت PCle در تاندربالت 3 16GB بر ثانیه است.  پس می توانید به راحتی کارت گرافیک اکسترنال خود و همچنین درایو های SSD و انترنت و وای فای پر سرعت را با آن به کامپیوتر خود متصل کنید.

معرفی تاندربالت 4 برای کاربران

بدون توجه به مشخصات سخت‌افزاری سیستم‌های جدید که از نسخه چهارم تاندربالت بهره‌مند هستند، نمی‌توان این نسخه را از نسخه پیشین خود تشخیص داد زیرا لوگوی تاندربالت 4 همانند تاندربالت 3 به صورت یک رعد و برق کوچک است و عددی در آن به کار نرفته شده است. همین قضیه لوگو در کنار ناتوانی توسعه دهندگان در معرفی این فناوری عظیم به کابران، باعث شده است تا بسیاری از کاربران با تاندربالت و کاربردهای آن آشنایی کافی نداشته باشند.

در حال حاضر تعداد معدودی از شرکت‌های سازنده لپ تاپ و الترابوک از فناوری تاندربالت برای محصولاتشان استفاده می‌کنند. مک بوک‌های اپل، برخی لپ تاپ‌های شیائومی و تعداد دیگری از پلتفرم‌ها از این تکنولوژی بهره می‌برند. انتظار می‌رود در آینده فناوری تاندربالت به صورت گسترده‌تری در صنعت تکنولوژی به کار رود.

تاندربالت 4 ؛ جهشی در زمینه انتقال دیتا و ویدئو

در این مطلب از سایت PB360 با برخی ویژگی‌ها و امکانات تاندربالت 4 و تفاوت‌های آن با نسخه پیشین خود و همینطور با فناوری USB 4 آشنا شدیم. دریافتیم که فناوری تاندربالت در آخرین نسخه خود بهبودها و پیشرفت‌های فراوانی داشته است و کاربردهای بیشتری نسبت به یو اس بی 4 در اختیار کاربران قرار می‌دهد. می‌توان گفت که این فناوری برای کسانی که از نوت بوک‌ها برای اتصال چند نمایشگر به هم استفاده می‌کنند و نیاز به انتقال حجم قابل توجهی از دیتا به صورت پیوسته دارند، یک جهش بزرگ  به شمار می‌رود و کارشان را تا حد زیادی راحت می‌کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما