مقایسه ی 4 ببر جدید و قدرتمند اینتل

شنبه 1 خرداد 1400 - 12:32
مقایسه ی 4 ببر جدید و قدرتمند اینتل
در شهریور ماه سال 99 تراشه های نسل 11 اینتل با نام تایگر لیک معرفی شدند که بنا به گفته های اینتل جایگزینی برای آیس لیک های این کمپانی بودند. این تراشه ها فعلا فقط برای لپ تاپ ها ارائه شده اند و نسبت به آیس لیک ها قدرت بالاتر و مصرفی کمتر دارند.

نسل 11 تراشه های اینتل با لقب تایگر لیک (Tiger lake) و با معماری Willow Cove Core و فرآیند 10 نانومتری نسل سوم یا Super Fin وارد عرصه ی تکنولوژی شدند؛ این تراشه ها فعلا فقط برای استفاده در لپ تاپ ها معرفی شده اند و قدرت پردازشی بالا و پردازنده های گرافیکی مجتمع با نام Iris Xe را برای کاربر آماده کرده اند. آیا ببر های جدید اینتل در دریاچه ی وسیع تکنولوژی همانطور که انتظار می رود عالی و بی نقص عمل می کنند؟ در این مقاله چهار تراشه ی جدید از نسل 11 اینتل در مقام مقایسه باهم قرار خواهند گرفت و گرافیک مجتمع و قدرتمند Iris Xe را به طور خلاصه معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

در بین چهار تراشه ی مورد بررسی ما دوتا i7 و دوتای دیگر i5 هستند؛ در i7 ها میزبان تراشه های 1165G7 و 11370H هستیم و در i5 ها هم دوتراشه ی 11300H و 1135G7 میهمان ما هستند. تراشه های نسل 11 اینتل طبق صحبت های این کمپانی افزایش چشمگیری در پردازش اطلاعات (در مواردی حتی تا دوبرابر نسل قبلی) داشته اند تا کاربر در هنگام بکار گرفتن این تراشه ها با بالاترین بازدهی مواجه شود. یکی از مهمترین مواردی که اینتل در نسل 11 تراشه های خودش روی آن تمرکز کرده است کاهش مصرف انرژی تراشه ها بوده که موفقیت درخشانی در این بخش داشته است به طوری که مصرف تایگر لیک های جدید بسیار کمتر از آیس لیک (Ice Lake) های سال های قبل اینتل اعلام شده است و مطمئنا عمر باتری بالایی را برای شما به ارمغان می آورد که برای دستگاه های قابل حمل امری بسیار مهم تلقی می شود. تایگر لیک های جدید از وای فای نسل 6 ، Pcle نسل چهار و درگاه پرسرعت تاندربولت نسخه ی 4 نیز پشتیبانی می کند پس شما با مصرفی کم و قدرتی بالا به کلکسیونی از امکانات بی نظیر دسترسی دارید. تراشه ی تایگر لیک نسل 11 اینتل باعث شده تا لپ تاپ هایی که از آن استفاده می کنند بتوانند از یک مانیتور 8K و یا چهار مانیتور 4K بطور همزمان پشتیبانی کنند. به نظر می رسد که اینتل بالاخره توانسته با تایگر لیک های جدید خودش جوابی کوبنده به Ryzen 5 های میانرده ی AMD بدهد که مصرفی کم و قدرتی بالا داشتند و باید به زودی منتظر پاسخ شرکت AMD باشیم و مطمئنا با ورود تایگر لیک های اینتل، این رقابت به اوج جذابیت می رسد.

برای مقایسه ای ساده تر سعی کردیم جدولی آماده کنیم تا جزئیات این 4 تراشه ی سرکش و جدید اینتل رو باهم مقایسه کنیم (جزئیات جدول و مشخصات تراشه ها از سایت Cpu benchmark تهیه شده است).

Core i5-11300H       Core i5-1135G7          Core i7-1165G7           Core i7-11370H      
نوع سوکت FCBGA1449 BGA1526 BGA1526 FCBGA1449
کلاس استفاده لپ تاپ لپ تاپ لپ تاپ لپ تاپ
سرعت کلاک (پایه) 3.1 GHz 2.4 GHz 2.8 GHz 3.3 GHz
سرعت توربو Up to 4.4 GHz Up to 4.4 GHz Up to 4.7 GHz Up to 4.8 GHz
تعداد هسته (رشته) 4 هسته (8 رشته) 4 هسته (8 رشته) 4 هسته (8 رشته) 4 هسته (8 رشته)
مقدار کش 8 مگابایت L3 8 مگابایت L3 12 مگابایت L3 12 مگابایت L3
حداکثر TDP 35W 15W 15W 35W
پردازش تک بعدی 2807 2747 2907 3208
نمره کلی در تست 11095 10096 10578 12878

*حداکثر TDP : حداکثر گرمایی که پردازنده باید بوسیله ی سیستم خنک کننده از پردازنده دفع شود تا پردازنده به طور معمول بتواند در فرکانس پایه کار کند حداکثر TDP نام دارد.

همه ی تراشه های مورد بررسی ما 4 هسته و 8 رشته دارند اما اختلاف آنها در سرعت کلاک و توربو، مقدار کش و حداکثر TDP خلاصه می شود. کماکان و به طور قطع از روی اعداد تست ها نمی‌توان در مورد بهترین گزینه از بین این چهار تراشه نظر قطعی داد چرا که عملکرد تراشه ها در کنار دیگر موارد سخت افزاری و نرم افزاری متغیر خواهد بود اما همانطور که می بینیم دو تراشه ی i7 به خصوص 11370H عملکرد بهتری را در پردازش های تک بعدی و کلی دریافت کرده اند. اگر هرکدام از این تراشه ها رو در بطن لپ تاپی مشاهده کردید که نقش قلب تپنده ی آن لپ تاپ را ایفا می کند شک نکنید که با لپ تاپی با کیفیت و قدرتمند سرو کار دارید و خیالتان از هر بابت جمع باشد. برای دیدن لپ تاپ های موجو در سایت که به این تراشه های جدید و جسور مجهز شده اند کافیست روی مدل پردازنده ی مورد نظر کلیک کنید.Core i7-1165G7   Core i5-11300H   Core i7-11370H   Core i5-1135G7

اینتل همزمان با تراشه های تایگر لیک اعلام کرد که گرافیکی مجتمع با نام تجاری Iris Xe را قرار است جایگزین Intel UHD های نسل قبلی کند اما Iris xe چگونه عمل می کند؟

مدتی بود که AMD در گرافیک های مجتمع و پیوسته میدان داری می کرد و رقیبی نداشت اما Iris xe جدید اینتل گرافیک های یکپارچه Redeon که ساخت AMD بودند را به چالش کشیده است و در طولانی مدت حتی بهتر از آنها عمل می کند. نتایج تست های این گرافیک مجتمع جدید اینتل به گونه ای نیست که حیرت زده شوید ولی آنقدر خوب است که یک لپ تاپ اداری و میان رده بتواندی تا حد زیادی در مصارف گیمینگ نیز رضایت شمارا جلب کند، Iris xe جدید اینتل قدرتی معادل گرافیک مجزای MX350 انویدیا دارد(در پردازش های دوبعدی Iris xe با اختلاف بهتر از MX350 عمل می‌کند در پردازش کلی و سه بعدی هم دقیقا قدرتی مشابه دارند) اما فراموش نکنید که این یک پردازنده ی گرافیکی یکپارچه است، یعنی شما قدرت MX350 را با مصرف انرژی بسیار کمتری در دسترس خواهید داشت آن هم در لپ تاپی که برای برنامه نویسی، گشت و گذار در اینترنت و این دست از کار ها تهیه کرده اید. بنابراین حتی اگر انتظار اجرای سنگین ترین بازی هارو دارید کافیست کمی جزئیات گرافیکی را کاهش دهید تا Iris Xe شمارو شگفت زده کند و تمامی بازی ها را برای شما به اجرا دربیاورد، بازی های سبک تر نیز با هر نرخ فریمی قابل اجرا هستند و جای هیچ نگرانی ای نیست. برای مشاهده ی لپ تاپ های موجود در سایت ما با گرافیک جدید مجتمع و قدرتمند Iris Xe اینجا کلیک کنید.

اینتل با تایگر لیک های جدید و گرافیک مجتمع Iris Xe برای AMD خط و نشان کشیده و این کمپانی را به چالش دعوت کرده است، مطمئنا شاهد رقابت جذابی در ادامه خواهیم بود و از این رقابت تنگاتنگ بیشتر خواهیم شنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد