ابعاد جدید بحران کمبود تراشه در بازار لپ تاپ

حسین اسماعیلی سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 01:19
ابعاد جدید بحران کمبود تراشه در بازار لپ تاپ
کمبود شدید تراشه ابعاد جدید برای بازار لپ تاپ و تلویزیون پیدا کرده است و به گفته ی کارشناسان احتمال افزایش قیمت و رکود در این بازار ها جدی است.

.

.

.

ابعاد جدید بحران کمبود تراشه

اگر جز آن دسته از کاربران فضای مجازی هستید که اخبار فناوری اطلاعات را در سایت ها و کانال های مربوطه دنبال می کنید مطمئناً با خبرهای مربوط به "کمبود تراشه" روبه‌رو شده‌اید. امروزه دیگر عملاً هیچ وسیله‌ای را بدون تراشه نمی توان در نظر گرفت و دیگر مخصوص کامپیوتر و لپ تاپ و موبایل نیست. از انواع خودرو گرفته تا تلویزیون‌ها و سایر وسایل هوشمند همگی دارای تراشه هستند. گسترش وسایل جدید که دارای تراشه هستند باعث شده است نیاز به تراشه در صنایع خودروسازی و خانه ی  هوشمند با عطش بیشتری روبه‌رو شود. به همین دلیل اکثر کارخانه‌های تولید تراشه تصمیم گرفتند ظرفیت قابل توجهی از خط تولید خود را به تولید این نوع از تراشه ها که معمولا از تکنولوژی های قدیمی تر استفاده می کنند اختصاص دهد. تولید چنین تراشه هایی که نسبت تراشه های پرچم دار از پیچیدگی های تولید کمتری برخوردار است، هم هزینه تولید کمتری دارد و هم سود بیشتری را عاید تولید کننده می کند. این روند منجر شده است که کمبود تراشه به صورت دومینو وار به تمام دستگاه هایی که از تراشه استفاده می‌کنند سرایت کند. در کنار همه این موارد، عطش ماینرها را نیز به داستان اضافه کنید.

 شاید این خبر بد به همین جا ختم نشود، چراکه به علت کم شدن تراشه‌، شرکت های تولید کننده وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و موبایل به این سیاست روی آورده اند که لپ تاپ های با پردازنده قدیمی خود را همچنان در خط تولید نگه دارند. مثلاً با اینکه اینتل نسل ۱۱ خود را معرفی کرده است اما همچنان کارخانه های تولید کننده ی لپ تاپ، پردازنده نسل ۸ اینتل را به خریداران عرضه می‌کنند. در مورد سایر برند های تولید کننده ی تراشه مانند AMD و کوالکام و ... نیز اوضاع به همین منوال است. از طرفی اگر چنین لپ‌تاپ‌های نسبتاً قدیمی با قیمتی پایین‌تر عرضه شوند، چنین سیاستی منطقی خواهد بود. اما اوضاع اینگونه نبوده و قیمت لپ تاپ های قدیمی نه تنها کاهش نداشته است بلکه افزایش هم داشته است. با پایش قیمت‌های لپ تاپ ها در بازار چین توسط دفتر فروش شرکت داتیس برتر، از شروع بحران کمبود تراشه، مشخص گردید قیمت لپ تاپ های نو در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به ابتدای سال میلادی افزایش داشته است. این افزایش مربوط به برند خاصی نبوده و تمام برندها را در بر گرفته است. این بحران گریبان گیر لپ تاپ هایی که به تازگی توسط کمپانی های مختلف معرفی شده اند نیز شده است. به گونه ای که این لپ تاپ ها یا خیلی دیر به بازار عرضه می شوند و یا به تعداد محدود به بازار عرضه خواهد شد. امیدواریم این بحران که در سال ۲۰۲۱ در اوج خود است هر چه زودتر به پایان برسد تا با کاهش قیمت اوضاع به نفع عزیزان مشتری تغییر کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد