مقایسه سری BU8000 و AU8000 تلویزیون های سامسونگ

کیوان حسن نژاد سه شنبه 7 تیر 1401 - 16:02
مقایسه سری BU8000 و AU8000  تلویزیون های سامسونگ
خانواده BU8000 تلویزیون های سامسونگ در سال 2022 و به دنبال سری AU8000 2021 معرفی شدند این سری جدید تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است؛سری 8 جدید سامسونگ به پنل کریستال 4K مجهز شده اند و کیفیت تصویر بالایی را در عین میانرده بودن به کاربر می دهند.

همانطور که می دانید سری 8 سامسونگ میزبان تلویزیون های میان رده و ارزشمندی می باشد که درصد فروش بسیار بالایی را در بین تلویزیون های سامسونگ در بر می گیرند؛ تلویزیون های سری 8 که در سال های اخیر به پنل های کریستال 4K UHD مجهز شده اند از حیث کیفیت تصویر ، تقریباً از تمامی رقبای هم قیمت در بازار بالاتر قرار می گیرند. سامسونگ در سال 2021 سری 8 را با پیشوند AU عرضه کرد اما امسال این پیشوند به BU تغییر پیدا کرده است و در این خانواده تلویزیون هایی در ابعاد 43 تا 85 اینچ را در بر می‌گیرد و یک مدل 60 اینچی نیز بیشتر از سری 2021 در آن جای دارد. آیا این تغییرات فقط در حد و اندازه ی تغییر یک پیشوند بوده است؟ با ما همراه باشید تا با مقایسه ی جز به جز این دو تلویزیون به پاسخ این سوال برسیم.

تلویزیون BU8000 سامسونگ 2022

طراحی و ساخت

همانطور که گفتیم تلویزیون های AU در سال 2021 طراحی بسیار باریکی داشتند به گونه ای که اگر آن ها را بر روی دیوار نصب می‌کردید تنها چند سانتی متر (چیزی در حدود 3.5 سانتی متر) بیرون زدگی دیده می شد که این نوع زبان طراحی باعث می شد تا تلویزیون های AU8000 به قسمتی از دکوراسیون خانه ی شما تبدیل شوند و در عمق خانه ی شما فرو بروند. در سری BU8000 نیز سامسونگ به این طراحی بسیار نازک و هوشمندانه ادامه داده تا شاهد تکرار این موفقیت باشیم و طراحی BU8000 نیز از نوع Air Slim می باشد که در آن حاشیه ی پنل به حداقل رسیده است. در تلویزیون های جدید BU8000 نیز مانند مدل 2021 ، کانال باریکی در قاب پشتی تعبیه شده تا کابل ها در این کانال هدایت شوند و تلویزیون کاملا به دیوار بچسید. البته نا گفته نماند که باریک بودن این تلویزیون ها باعث شده تا زیبایی هنگام نصب بر روی دیوار تا حدی فدای کیفیت صدا شود چرا که سامسونگ باید در ضخامت بسیار کمی سیستم صوتی مورد قبولی را جاسازی می کرد که البته به خوبی از عهده ی این کار نیز برآمده است. در نهایت عمده تفاوت این دو سری در این بخش در دو موضوع خلاصه می شود؛ یک اینکه پایه های BU8000 در دوحالت قابلیت تنظیم دارند و از نوع دو شاخه ای می باشند در صورتی که در سری 2021 پایه ها از نوع تخت بود و دوم اینکه سری جدید تلویزیون BU8000 چند میلیمتر ضخامت کمتری نسبت به تلویزیون های AU8000 2021 دارد و اندکی نیز سبک تر می باشد.

بررسی تلویزیون جدید سامسونگ

پنل و کیفیت تصویر

در سال 2022 و در تلویزیون های BU8000 نیز سامسونگ از همان پنل AU8000 های سال قبل استفاده کرده و در کیفیت تصاویر این دو سری از تلویزیون های سامسونگ ، تقریبا مشابه هم می باشند. هر دوی این تلویزیون ها دارای پنل ارزشمند کریستال 4K از نوع تخت می باشند که بک لایت آن ها از نوع Edge LED می باشد. اما در بخش نوسازی تصویر اختلاف اندکی وجود دارد چرا که نرخ نوسازی تلویزیون های BU8000 چیزی در حدود 50 هرتز اعلام شده و موشن ریت آن نیز 100 هرتز می باشد در صورتی که در AU8000 های 2021 این نرخ 60 هرتز بود؛ سامسونگ اعلام کرده که با اینکار نویز تصاویر سریع بهتر گرفته می شود تا تصاویر تاری کمتری داشته باشند چرا که ظاهرا تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها در نرخ 50 هرتز اندکی بهتر به نمایش در میایند و مشابه این کار را در تلویزیون های ال جی سال قبل دیدیم که موفق هم بودند.

تلویزیون کریستال 4K سامسونگ

تراشه ی کریستال 4K یار همیشگی سامسونگ

سامسونگ چند سالی است که از تراشه های موسوم به کریستال در تلویزیون هایش استفاده می کند. این تراشه ها قدرت بسیار خوبی به کاربر می دهند و با سیستم عامل تایزن که در تلویزیون های جدید سامسونگ نهادینه شده ، هماهنگی خوبی دارند. سال قبل و در سری AU8000 از تراشه های Crystal 4K در کنار سیستم عامل تایزن 6 استفاده شده بود اما در سال جدید و با ورود سری BU8000 این تراشه ها در کنار آخرین نسخه ی سیستم عامل تایزن ، یعنی تایزن 6.5 انجام وظیفه می کند. در بخش تراشه و مشخصات سخت افزاری این دو سری دقیقا مشابه می باشند اما استفاده از آخرین نسخه ی تایزن 6.5 باعث می شود تا تلویزیون های BU8000 عملکرد بهتری در این بخش داشته باشند.

نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ

سیستم صوتی

در بخش بلندگو ها شاهد هیچ تغییری نبودیم و در BU8000 های 2022 نیز از دو بلندگوی 10واتی استفاده شده که در دوکانال صدا تولید می کنند و از قابلیت های دالبی و صدای برگشتی ARC و eARC در پورت HDMI نیز پشتیبانی می کنند تا صدای تولید شده مخاطب را در بر بگیرد.

پورت ها و راه های ارتباطی

از نظر پورت های فیزیکی این دو سری دقیقا مشابه هم می باشند و هر دو دارای سه ورودی HDMI نسخه 2 و دو درگاه USB نسل 2.0 می باشند. درگاه های لن ، کامپوزیت AV ، جک 3.5 و آنتن نیز در جای خود قرار دارند و گیرنده ی های DVB-S2 و DVB-T2 نیز با قدرت آماده ی دریافت تصاویر هستند. در بخش بیسیم هردو سری از وای فای داخلی نسل5 استفاده می کنند اما BU8000 یک ارتقای بسیار خوب را دریافت کرده که باعث برتری آن نسبت به سری AU8000 می شود و این تفاوت در بلوتوث نسخه ی 5.2 پرسرعت خلاصه می شود که باعث می شود تا کیفیت و گستردگی ارتباط بیسیم شما بالاتر برود.

کنترل در BU8000 ارتقا یافته است

در سری AU8000 از ریموت کنترلی استفاده شد که TM2150A نام داشت که با باتری قلمی تغذیه می شد اما تلویزیون های جدید BU8000 سامسونگ کنترل خارق العاده ای همراه خودشان دارند که TM2280E نام دارد؛ این کنترل هوشمند و زیبا قابلیت های بیشتری ارائه می کند و کاملا با ارگونومی خاصی طراحی شده است تا به خوبی در دست جای گیرد. یکی از جالب ترین امکانات این ریموت کنترل زیبا امکان شارژ شدن آن با برق شهری و نور خورشید می باشد که مزیت بزرگی محسوب می شود و سامسونگ با اینکار به خوبی نشان داد که گام هایی به سمت حفظ محیط زیست بر می دارد.

مقایسه تلویزیون سامسونگ BU8000 و AU8000

جمع بندی نهایی

تلویزیون های سامسونگ هر ساله دستخوش تغییراتی می شوند و با کد هایی جدید در سری های جدیدی قرار می گیرند؛ سامسونگ BU8000 خانواده ای اقتصادی از تلوزیون های جدید سامسونگ می باشد که با داشتن پنل کریستالی با کیفیت و مشخصات بسیار خوب نسبت به رقیبان هم قیمت می تواند به گزینه ای جدی برای کسانی که به دنبال تلوزیون های میانرده هستند تبدیل شود. همانطور که با هم بررسی کردیم سری BU8000 در مواردی ارتقا یافته تا بتواند جایگزینی به حق برای AU8000 هایی باشد که در سال 2021 در بازار عرضه شده بودند. این تغییرات را به طور خلاصه می توان به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم کرد:

تغییرات بخش ظاهری :

- تلویزیون های BU8000 نازک تر و سبک تر شده اند و همچنین نوع پایه ها اندکی تغییر یافته است.

- کنترل تلویزیون ها تغییر اساسی یافته و با مدل شارژی خورشیدی جایگزین شده است.

تغییرات بخش باطنی:

- بلوتوث ورژن 5.2 به کمک شما آمده تا سرعت و بازه ی اتصالات بیسیم گسترده تر باشد.

- آخرین بروزرسانی از سیستم عامل محبوب تایزن (نسخه ی 6.5) نیز در مدل های BU8000 2022 در دسترس قرار گرفته است.

- نرخ نوسازی پنل به 50 هرتز کاهش یافته (در تلویزیون های AU8000 این نرخ 60 هرتز بود) که این تغییر اندک و 10 هرتزی شاید اصلا به چشم نیاید اما ظاهرا دوربین های فیلم برداری تصویر هایی ضبط می کنند که با نرخ نوسازی 50 هرتز ، با نویز کمتری به نمایش در می آیند و خروجی بهتری به کاربر می دهند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد