مشخصات یکسان لپتاپ ها اما قیمت و عملکردی متفاوت !

چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 20:34
مشخصات یکسان لپتاپ ها اما قیمت و عملکردی متفاوت !

توی این مقاله قصد داریم شمارو درجریان تعدادی از جزییات قابل توجه و مهم بذاریم که موقع خرید لپتاپ اهمیت زیادی بهش داده نمیشه. همچنین، می تونید به مقاله ی دیگری به نام "مقایسه لپ تاپ های گیمینگ شیائومی با رقبای بازار" در مجله خبری مراجعه کنید تا بتونید لپ تاپ ردمی جی را با رقبای دیگری نیز مقایسه کنید.

 آیا از درون لپتاپ ها خبر دارین؟!

تقریبا با قاطعیت میشه گفت معلومه که نه چون شما فقط از روی کاغذ و مشخصاتی که میبینید انتخاب میکنید اما نگران نباشید،اینجا چند لپتاپ با مشخصات یکسان رو قراره با  ردمی جی شیائومی ، گیمینگ خوش قیمت و دوست داشتنی سایتمون ، در مقام مقایسه قرار بدیم.

از برند لنوو : legion 5 و ideapad gaming 3i و ideapad creator 5 میهمان ما هستند.

و از برند ایسوس : TUF A15 و Vivobook k571 و لپتاپ ROG zephyrus Gu502 که از سطح قیمتی بالاتر، آماده ی مقایسه اند.

الف - صفحه نمایش

صفحه نمایش لپتاپ یکی از اجزای خیلی مهمه ، شما تقریبا توی تمام عمر یک لپ‌تاپ دارین با چشمهای ارزشمندتون بهش نگاه میکنید. نرخ تازه سازی دیسپلی یا رفرش ریت از فاکتور های خیلی مهم در انتخاب لپتاپ است به خصوص برای گیمیر ها این موضوع اهمیت بیشتری دارد ما در جدول زیر صفحه نمایش لپتاپ های مورد مقایسه رو زیر ذره بین بردیم.

Xiaomi Redmi G ASUS ROG Zephyrus M GU502 ASUS TUF A15 ASUS VivoBook K571 Lenovo Ideapad Creator 5 Lenovo Ideapad Gaming 3i Lenovo Legion 5
اندازه ی صفحه نمایش 16.1" 15.6" 15.6" 15.6" 15.6" 15.6" 15.6"
نرخ تازه سازی 144 Hz 144 Hz 144 Hz 120 Hz 144 Hz 120 Hz 120 Hz
حداکثر روشنایی صفحه ی نمایش 300 nits 283 nits 250 nits 250 nits 490 nits 269 nits 250 nits

همونطور که دیدیم بزرگترین صفحه نمایش از آن ردمی جی شیائومی است و همینطور نرخ نوسازی 144 هرتزی و روشنایی 300 نیت ردمی جی شیائومی نوید بخش یه دیسپلی کارامد و خیلی خوبه. این سطح از روشنایی خیلی مناسبه و نسبت به اکثر رقبا بالاتر هست.

ب - اسلات های رم و حافظه

مورد دیگری که در دیوایس ها اهمیت دارد تعداد اسلات های رم و حافظه برای ارتقای آنهاست و اهمیت این موضوع وقتی بیشتر میشه که در شرایط اقتصادی کنونی تهیه لپتاپ قویتر برای خیلی از افراد کار آسونی نیست و ارتقا دادن دیوایس موضوع بسیار مهمی میتونه باشه.

 در Xiaomi redmi G :

دو اسلات رم داریم که با دو رم 8 گیگابایت پر شده است و برای ارتقا میتوان از آنها استفاده کرد و برای حافظه نیز علاوه بر اسلات هارد موجود، یک اسلات M2 PCle NVMe x4/SATA برای شما کنار گذاشته شده. البته هارد ها 2280 هستند که بزرگترین اندازه ی هارد SSD است. توجه داشته باشید که هارد های با اندازه ی بزرگ تر 2280، عمر و پایداری بیشتری دارند و برای گیمینگ مناسب تر هستند. اندازه ی هارد SSD 2280 دو برابر 2243  است.

 در لپتاپ لنوو legion 5 :

2 اسلات SODIMM برای رم داریم و 2 اسلات M2Pcle x4 داریم که یکی از انها توسط ساتا 2.5 اینچ پر شده است.یعنی یا باید در لپتاپ هارد 2.5 اینچی قرار بدهید یا هارد M.2. هارد SSD پیش فرض دستگاه خوشبختانه 2280 است.

 در لنوو ideapad gaming 3i:

2 اسلات ازنوع SODIMM برای رم داریم و یک درایو 2.5 اینچی ساتا و یک درایو M2Pcle x4 و همچنین یک اسلات M2 دیگر نیز داریم که برای استفاده از آن باید درایو 2.5 اینچی را خارج کنیم.  البته هارد SSD پیش فرض به اندازه ی 2242 است که باعث تعجبه ، چرا که هارد های 2242 برای لپ تاپ های اداری هستند.

 در لنوو ideapad creator 5 :

دو اسلات SODIMM برای رم داریم و یک اسلات از نوع M2Pcle x4 برای حافظه داریم و یک اسلات از نوع ساتا 2.5 اینچی.اینجا نیز از هارد های SSD با اندازه ی 2242 استفاده شده است. البته بحث های قیمتی می تواند منشا چنین بی سلیقگی باشه.

 در ایسوس vivobook k571 :

یک اسلات DIMM دراختیار ماست و برای حافظه یک اسلات 2.5 اینچی ساتا و یک اسلات M2Pcle x2 بر روی آن در دسترس داریم. هارد های SSD با اندازه ی 2280 است.

 در ایسوس TUF A15 :

دو اسلات رم از نوع SODIMM و برای کارت حافظه یک اسلات از نوع M2 Nvme و یک اسلات ساتا داریم. هارد های SSD با اندازه ی 2280 است.

 در ایسوس zephyrus gu502 :

با تعجب فراوان فقط یک جایگاه رم DIMM داریم و برای حافظه دو اسلات M2Nvme داریم که یکی فقط Pcle و یکی PCle یا ساتا را پشتیبانی میکند. هارد های SSD با اندازه ی 2280 است.

ج - پورت ها

تنوع پورت ها و استفاده از پورت های با کیفیت تر یکی از مهم ترین نکات لپ تاپ است. یکی از دلایل مهمش اینه که نشان دهنده ی سرعت و کیفیت مادربورد است. مثلا مادربورد های دارای USB 3.2 Gen.2 از مادربورد های دارای USB 3.2 Gen.1 سریع تر، پایدار تر و البته گران تر هستند. مادربورد های جدید تر و قدرتمند تر، باعث سرعت بهتر پردازند و کارت گرافیک و رم می شوند.

Xiaomi Redmi G ASUS ROG Zephyrus M GU502 ASUS TUF A15 ASUS VivoBook K571 Lenovo Ideapad Creator 5 Lenovo Ideapad Gaming 3i Lenovo Legion 5
USB2.0 1 - 1 2 - - -
USB3.2 Gen1 - - 2 1 2 2 4
USB3.2 Gen2 2 3 - - - - -
USB Type-C 1 1 1 1 1 1 1
HDMI 2.0 yes yes yes yes yes yes yes
LAN yes yes yes yes yes yes yes
3.5 mm Jack yes yes yes yes yes yes yes
Mini DP yes - - - - - -

همون طور که میبینید، فقط لپ تاپ های RedmiG و ASUS Zephyrus دارای پورت USB 3.2 Gen.2 هستند که نوید بخش مادربورد های خیلی خوبی هستند. همچنین پورت Mini Dp روی لپ تاپ ردمی جی، کاملا مشخص کننده ی برتری مادربورد این لپ تاپ خوش قیمت است.

د- سیستم خنک کنندگی (Cooling system)

اما شاید بشه گفت مهمترین بخشی که یک لپ‌تاپ گیمینگ به اون نیاز داره سیستم خنک کنندگی قوی و کارآمده. قطعا برای شماهم سواله که چرا وقتی مشخصات cpu و پردازنده گرافیکی لپتاپ ها باهم یکسانه  توی تست ها عملکرد متفاوتی رو از خودشون بجا گذاشتن؟!

این تفاوت هارو لوله های خنک کننده و فن های لپتاپ و تعداد خروجی های هوا رقم میزنند. در ادامه واستون عکسهایی آماده کردیم که بهتون نشون میدیم درون لپتاپ ها چه خبره:

تصویر بالا از legion 5 لنوو گرفته شده و نشون میده که از سه لوله خنک کننده استفاده شده که یکی بین CPU و GPU مشترک است و یک لوله دیگر برای هرکدام بصورت اختصاصی. اندازه ی هر دو فن بزرگ هست و در طرفین قرار داره. همچنین چهار خروجی و هوا و رادیاتور در این لپ تاپ هست. 

تصویر بالا نمای داخلی لنوو ideapad gaming 3i و نشون میده که از درونش از دو لوله حرارتی تقریبا هم اندازه برای خنک کاری استفاده شده. یکی از فن ها کوچک است و تعداد خروجی های هوا دو تا است. البته یکی از خروجی ها بزرگ است. 

 

و اینجا تصویر ideapad creator 5 لنوو رو میبینید که لنوو در این دیوایس از یک فن کوچیکتر و یک فن بزرگ استفاده کرده و خنک کاری خیلی شبیه به ideapad 3 و خیلی ساده به نظر میرسه. این سیستم خنک کاری مارو بیشتر یاد لپ تاپ های اداری با کارت گرافیک متوسط و ضعیف میندازد تا یک دیوایس گیمینگ.

 

اینم عکسی از داخل ایسوس vivobook k571li که در این دیوایس دو لوله گرمایی بین GPU و CPU استفاده شده و به هریک یک فن اختصاص داده شده. این سیستم خنک کاری کاملا اقتصادی هست.

ایسوس TUF A15 رو هم در تصویر بالا میبینید که از دولوله و دو فن و هیت سینک کوچک استفاده شده اون هم برای لپتاپ گیمینگ! 

 

توی تصویر بالا نمای داخلی تنها دیوایس شیائومی حاضر در مقایسه رو میبینید که به تنهایی میتونه با همه ی دیوایس های هم قیمت رقابت کنه در این دیوایس از دو فن پرسرعت استفاده شده و سه لوله حرارتی بزرگ که کاملا فن هارو دور میزنند ، که این سیستم به خوبی از پس مهار کردن گرمای سخت افزار قدرتمند این دیوایس برمی‌آید. همچنین، چهار خروجی هوا و رادیاتور برای لپ تاپ در نظر گرفته شده که قدرت خنک کاری را افزایش میده.  این سیستم خنک کاری با نام هوراکین 2 ثبت شده است و در لپ تاپ های گیمینگ مطرح استفاده می شود.

 

این هم ایسوس zephyrus gu502 در این دیوایس گران قیمت هم از پنچ لوله خنک کاری استفاده شده که دوتا بین cpu و Gpu مشترک هستند و یه لوله اختصاصی برای هرکدام از GPU و CPU و یک لوله نازکتر و کوچکتر برای VRAM و VRM استفاده شده. بهتر است که این سیستم خنک کاری خیلی خوب را با کارت گرافیک های RTX2060 و قویتر از آن استفاده کنید.

 جمع بندی کلی

برای مسابقه دادن فقط نیاز به انجین (موتور) قوی ندارین شاید خنده دار به نظرتون بیاد ولی یه فراری بدون رادیاتور هرچقدر هم قدرتمند باشه نمیتونه حتی از پس یه خودروی اقتصادی ارزون قیمت بربیاد درمورد لپتاپ نیز همینطور است پس بهتره قبل از خرید بجای اکتفا به مشخصات روی کاغذ سری هم به درون لپتاپ ها بزنید. اینجاست که اهمیت سیستم خنک کاری خودشو نشون میده. حتما مادربورد لپ تاپ های گیمینگ را بررسی کنید تا پورت های USB جدید تر و پرسرعت تر داشته باشه. علاوه بر این، مشخصات و قابلیت های مانیتور رو مد نظر قرار بدین. 

 راستی اگر شما هم با من هم نظرید و فکر میکنین که بهترین انتخاب بین این لپتاپ ها ردمی جی شیائومی هست پس معطل نکنید! همین الان میتونید لپتاپ ردمی جی شیائومی رو از اینجا در سایت ما با گارانتی 18 ماهه داتیس برتر خریداری کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد