مقایسه لپ تاپ های گیمینگ شیائومی با رقبای بازار

حسین اسماعیلی یکشنبه 30 آذر 1399 - 11:59
مقایسه لپ تاپ های گیمینگ شیائومی با رقبای بازار
بنا به درخواست عزیزان مشتری از تیم فنی سایت پی بی 360، در این مقاله، لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی شیائومی با رقبای قیمتی متناظر خود از ایسوس و ایسر مقایسه شد. با ما همراه باشید.

.

.

.

.

لپ تاپ شیائومی در کنار رقبای بازار

اگر چند سال پیش کسی گوشی شیائومی و یا هواوی را خریداری می کرد، شاید همگان به این حرکت روی خوشی نشان نمی دادند. با گذشت چندین سال، این دو برند چینی توانستند محصولاتی در خور توجه و مطابق با کیفیت های جهانی عرضه کنند که توجه همه را به خود جلب کرده است. در کنار قیمت بسیار خوب محصولات، خریدارانی که به سمت محصولات شرکت های چینی رفته اند، دیگر خیلی کمتر نگرات تقلبی بودن آن ها هستند.

در این مقاله به مقایسه مختصر لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی  شیائومی Redmi G 10300H و Mi Gaming laptop i5 و ASUS VivoBook K571HL-B و Acer Aspire 7 A715-75G-766D می پردازیم. هر سه لپ تاپ دارای محدوده قیمتی حدودا برابری هستند. آیا باید بر روی برند های مانند ایسوس و ایسر حساب کنیم؟ آیا شیائومی در محصولات خود کیفیت ساخت خوبی را مد نظر قرار می دهد؟

پارامتر های حیاتی در مورد لپ تاپ های گیمینگ

اگر چه تنوع در بازار لپ تاپ مانند دیگر قطعات کامپیوتری بسیار زیاد شده است، اما هنوز قواعدی در دنیای لپ تاپ ها و یا حتی PC های گیمینگ ثابت است. این موارد را به تفکیک در زیر بیان می کنیم:

1- خنک کاری: مهم ترین عاملی که شاید هیچ کس به آن اهمیت نمی دهد، سیستم خنک کاری لپ تاپ هاست. تعداد لوله ها، طول لوله ها، تعداد فن ها و نحوه ی قرار گیری آنها و وجود هیت سینک بسیار بر عملکرد لپ تاپ تاثیر گذار است. در سایت notebookcheck.com در مقاله ای اعلام شد که عملکرد پردازنده با دو لوله و دو فن نسبت به یک لوله و دو فن، 15 درصد بیشتر است. پس میزان خنک کاری لپ تاپ باید اولویت یک گیمر ها باشد. چرا که به راحتی می تواند تاثیر نوع و نسل سخت افزار ها را  بی اثر کند.

2- مانیتور یا نمایشگر: شاید مادربورد و نمایشگر تنها قطعه های هستند که هیچ مشخصه ای از آن ها در حین خرید به مشتری اعلام نمی شود. در مورد لپ تاپ های غیر گیمینگ، شاید این امر بسیار حیاتی نباشد ولی برای گیمیرها این موضوع بسیار مهم است. خصوصا که نمایشگرهای بی کیفیت عملکرد کارت گرافیک را کاهش می دهند و لذت گیمینگ را از بین می برند. همچنین، اگر در مورد مانیتور جنس ضعیف به کار برده شود، کسی هم نمی فهمد.

3- پردازنده ی گرافیکی: شاید باورش برای شما هم سخت باشد، اما بیشتر بازی ها به پردازنده ی core i7 برای اجرای بهترین تنظیمات خود نیاز ندارند. اما در مورد کارت گرافیکی کاملا متفاوت است، هر چه بیشتر بهتر. پس تمرکز خود را بر کارت گرافیک بگذارید. خصوصا که مدل های RTX عملکرد بهتری دارند.

مشخصات لپ تاپ ها و انتخاب مناسب ترین

در جدول زیر مشخصات هر یک از این لپ تاپ ها به همراه امتیاز دهی آنها نشان داده شده است. لازم به ذکر است که مشخصات عمومی و یکسان نشان داده نشده است.

برای پردازنده اعداد نسبت به پردازنده ی AMD Ryzen 9 5900X و به صورت میانگین برای برنامه های CB R15 + R20 + 7-Zip + X265 + Blender بدست آمده است. و برای گرافیک اعداد نسبت به گرافیک NVIDIA Geforce RTX 3080 و برای سه برنامه ی 3DMark 11 + Fire Strike + Time Spy بدست آمده اند (مرجع سایت notebookcheck می باشد). میزان پوشش رنگ sRGB نمایشگرها نیز از سایت laptopmedia.com استخراج شده است.

مدل لپ تاپ پردازنده نسبت به بهترین رم قابلیت ارتقاء هارد قابلیت ارتقا کارت گرافیک نسبت به بهترین نمایشگر پوشش رنگ نمایشگر sRGB اثر انگشت پورت DP سیستم خنک کاری
RedmiG 10300H Intel i5 10300H 56% 16g- 2994MHz دارای دو اسلات رم   512 NVMe  اسلات هارد  اضافی GTX 1650Ti 26% 16.1",FHD, IPS,144Hz 100% ندارد دارد دو لوله 8 بلند چرخیده دو فن، دو فن در طرفین، چهار خروجی هوا
Mi Gaming Laptop i5 Intel i5 9300H 51% 8g- 2667MHz دارای دو اسلات رم   512 NVMe  دو اسلات هارد  اضافی M.2 و عادی GTX 1660Ti 37% 15.6",FHD, IPS,144Hz 100% ندارد ندارد دو لوله 8 بلند چرخیده دور فن، دو فن در طرفین، چهار خروجی هوا
ASUS VivoBook K571 Intel i5 10300H 56% 12g- 2667MHz 8g لحیم کیت و یک اسلات رم 1 TB HDD و 256 g SSD NVMe تعویض هارد GTX 1650 22% 15.6”,FHD, IPS, 60Hz 53% دارد ندارد دو لوله 8 کوتاه، دو فن در طرفین، سه خروجی هوا
Acer Aspire 7 A715-75G Intel i7 10750H 62% 16g- 2667MHz دارای دو اسلات رم   1 TB NVMe تعویض هارد GTX 1650 22% 15.6”,FHD, IPS, 60Hz 53% ندارد ندارد سه لوله 6 طول متوسط (یک لوله چرخیده دور فن)، دو فن در یک طرف، دو خروجی هوا

حال مزایا و معایب هر یک از لپ تاپ ها را بیان می کنیم :

1- Redmi g 10300H : 

مزایا: 1- سرعت رم بهتر، 2-وجود دو اسلات رم، 3- کارت گرافیک بهتر نسبت به ایسوس و ایسر و ضعیف تر نسبت به می گیمینگ لپ تاپ، 4- مانیتور بزرگتر و بسیار بهتر از نظر علمکردی، 5- سیستم خنک کاری عالی، 6- وجود اسلات هارد اضافی

معیاب: 1- هارد ظرفیت کمتر

2- Mi Gaming Laptop i5 :

مزایا: 1- کارت گرافیک خیلی بهتر، 2- وجود دو اسلات رم ، 3- مانتیور بسیار بهتر نسبت به ایسوس و ایسر، 4- سیستم خنک کاری عالی، 5- وجود دو اسلات هارد اضافی، 6- قیمت کمتر

معایب: 1- رم 8 گیگ، 2- پردازنده ی ضعیف تر، 3- هارد ظرفیت کمتر،

3- ASUS VivoBook K571 :

مزایا: وجود اسلات هارد اضافی.

معایب: 1- وجود یک اسلات رم، 2- کارت گرافیک ضعیف تر، 3- نمایشگر خیلی ضعیف تر نسبت به شیائومی ها و مانند ایسر، 4- سیستم خنک کاری خیلی ضعیف تر.

4- Acer Aspire 7 A715-75G

مزایا: 1- پردازنده ی قوی تر، 2- ظرفیت هارد SSD بالاتر، 3- وجود دو اسلات رم، 

معایب: 1- کارت گرافیک ضعیف تر، 2- عدم وجود اسلات هارد اضافی، 3- نمایشگر خیلی ضعیف تر نسبت به شیائومی ها و مانند ایسوس، 4- سیستم خنک کاری خیلی ضعیف تر از شیائومی.

سیستم خنک کاری لپ تاپ ها

در زیر سیستم خنک کاری لپ های شیائومی را مشاهده می کنید. هر دو لپ تاپ دارای یک نوع سیستم خنک کاری می باشند. همانطور که مشاهده می کنید سیستم خنک کاری بسیار عالی طراحی شده است. یکی از لوله ها کاملا دور یکی از فن ها را گرفته است و لوله در فن دیگر تا نیمه ی فن قرار دارد. رم ها نیز نزدیک هیت سینک هستند و خنک کاری خوبی دریافت می کنند. دو درگاه در پشت و دو درگاه در طرفین لپ تاپ برای خروج هوا وجود دارد که در تماس مستقیم با لوله ها و فن هستند. خنک کاری لپ تاپ به خوبی انجام می شود و صدا تولیدی نیز کم است.

حال بهتر است که سیستم ایسر را مشاهده کنید. وجود دو فن در یک طرف که منجر به وجود دو درگاه خروج هوا شده است، عملا وجود سه لوله را بی اثر کرده است. البته لوله ها قطر 6 هستند که توان کمتری دارد. با این حال، یکی از لوله ها تا نیمه دور یکی از فن را گرفته است که نکته ی مثبتی است. رم ها نیز از هیت سینک دور هستند و خنک کاری نمی شوند. به طور کلی نسبت به شیائومی، می توان عملکرد حرارتی آن را ضعیف دانست. خصوصا که پوشش سیاه رنگ مخصوص بهبود دفع حرارتی را نیز ندارند.

در نهایت سیستم خنک کاری ایسوس در تصویر زیر نشان داده شده است. چنین سیستم خنک کاری را می توان کاملا اقتصادی و ضعیف ارزیابی کرد و در مقابل لپ تاپ های ROG ایسوس نیز خیلی بد می باشد.

کلام آخر و نتیجه گیری

شاید در ابتدا که عزیزان از ما خواستند که مدل های حال حاضر را با هم مقایسه کنیم، این سوال در ذهن ما ایجاد شد که چرا قیمت رقبای شیائومی تا این حد رقابتی است. مگر قرار نیست که قیمت شیائومی از همه کمتر باشد. اما الان که در انتهای این مقاله هستم، نظر دیگری دارم. کمتر بودن قیمت خیلی خوب است ولی برای یک لپ تاپ گیمینگ باید حداقل هایی نیز وجود داشته باشد. از بین این چهار مدل، فکر می کنم که با من موافق باشید که ایسوس را نمی توان گزینه ای مناسب دانست. چرا که از جوانب مختلفی دارای ضعف های زیادی است. لپ تاپ ایسر گزینه ای مناسب است. خصوصا که پردازنده ی آن i7 است. ولی خوب ایسر برای کاهش هزینه ها دست به هر کاری زده است. از خنک کاری ضعیف گرفته تا استفاده از مانیتوری بی کیفیت. در مورد مانیتور های لپ تاپ های ایسر و ایسوس این مقاله، حتما حواستان جمع باشد، کیفیت آنها فاجعه بار است و حتما به اتصال آنها به یک تلویزیون خارجی نیاز خواهید داشت. اگر من می خواستم انتخاب کنم، Mi Gaming Laptop را انتخاب می کردم. درست است که پردازنده ی ضعیف تری دارد، ولی کارت گرافیک آن خیلی بهتر است و بازی ها را بهتر اجرا می کندو خصوصا که سیستم خنک کاری آن نیز به مراتب بهتر است. قیمت آن نیز کمتر است و قابلیت ارتقاء خوبی دارد. حال این انتخاب بر عهده ی شماست.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد