آیا خرید لپ تاپ با پنل OLED را باید مدنظر قرار دهیم؟

حسین اسماعیلی شنبه 20 شهریور 1400 - 19:37
آیا خرید لپ تاپ با پنل OLED را باید مدنظر قرار دهیم؟
با پیشرفت تکنولوژی های ساخت و کاهش قیمت پنل های اولد، لپ تاپ های با پنل OLED از کالاهایی بسیار لوکس به کالایی با قیمت نسبتا بالا تبدیل شده اند و کاربران بیشتری می توانند آنها تهیه کنند، آیا خرید یک لپ تاپ با پنل OLED را باید مد نظر قرار دهیم؟

.

.

فناوری پیشرفته صفحه نمایش OLED جدیدترین ویژگی است که در صفحات نمایش مدرن استفاده شده است. این فناوری کیفیت تصاویر و رنگ های آن ها را ارتقا داده است. این ویژگی برای رایانه ها که به عنوان وسیله ای برای تولید و استفاده از محتوا کاربرد دارند، کمی متفاوت از وسایل دیگری مانند تلویزیون است. سوال این است که آیا این فناوری برای لپ تاپ و رایانه ها نیز مناسب است؟ آیا باید خرید لپ تاپ با پنل OLED را مدنظر قرار داد؟  

در مقاله پیشرو به این سوال که این فناوری چیست و چرا باید در هنگام خرید لپ تاپ به این ویژگی نیز توجه کرد، پاسخ داده شده است. همچنین در ادامه با برخی از جدیدترین لپ تاپ های OLED دار آشنا می شوید.

صفحه نمایش OLED چیست؟

در ابتدا برای آشنایی با لپ تاپ های OLED بهتر است که بدانید این فناوری چیست و چگونه عمل می کند؟ این کلمه مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode است.

فناوری OLED مشابه فناوری LED از همان مفهوم دیودها که از تابش نور استفاده می کنند، بهره برده است. تفاوت آن در این است که به جای آنکه صفحه تولید کننده نور تنها با استفاده از نیمه هادی ها فعالیت کند، مولکول های آلی برای انجام اینکار بکار می روند. همچنین وزن این نوع از صفحات نمایش کمتر است.

صفحه نمایش های تولید شده توسط این تکنولوژی روشن تر با رنگ های سرزنده تر هستند. از این رو جذابیت استفاده از OLED بیشتر است. همچنین مصرف کمتر انرژی نیز از جمله خصوصیات ویژه اینگونه نمایشگرها به حساب می آیند.

فناوری بکار رفته در لپ تاپ هایی با پنل OLED از ترکیب ارگانیک استفاده می کند. در این الگو به هر پیکسل موجود در پنل اجازه داده می شود که در هنگام استفاده از جریان نور خود را تولید و تنظیم کنند. این مسئله باعث می شود که در اینگونه نمایشگرها رنگ هایی درخشان تر و عمیق تر تولید شود.

هنگامی که یک نمایشگر OLED رنگ مشکی را در قسمتی نمایش می دهد، پیکسل های آن بخش کاملا خاموش هستند. این امر در اینگونه صفحات کمک می کند که یک سیاه واقعی تر نمایش داده شود.

چرا خرید لپ تاپ با پنل OLED را باید مدنظر قرار دهیم؟

لپ تاپ OLED به دلیل وجود صفحاتی با وضوح 4K مقداری گران تر از سایر لپ تاپ ها هستند. قطعات بکار رفته در این نمایشگرها به منظور نمایش هر چه بهتر تصاویر قیمت تمام شده این نوع لپ تاپ ها را بالا می برند. اما باید این امر را در نظر داشته باشید که اگر کیفیت لپ تاپ برای شما مهم است، انتخاب لپ تاپ هایی با نمایشگر OLED بهترین انتخاب برای شما است.

همچنین این صفحه نمایش ها قدرت نمایش و وضوح بالاتری دارند. استفاده از این نوع لپ تاپ ها تجربه ای به یادماندنی را برای شما به وجود می آورند. لپ تاپ هایی با این نوع صفحات نمایشگر به ویژه برای افرادی که به تماشای فیلم و بازی های گوناگون علاقه دارند، بسیار مناسب هستند. انتخاب این نوع لپ تاپ ها بستگی به بودجه و نیاز شما دارد.

در این صفحات نمایش هنگام نمایش تصاویر عمدتا سیاه یا فیلم هایی با بخش های تاریک انرژی کمتری استفاده می کند. این اتفاق در مورد تصاویری که کاملا سیاه هم نیستند، رخ می دهد. این امر به این دلیل است که پیکسل ها از قدرت کمتری بهره می برند. به همین خاطر است که سازندگان لپ تاپ های OLED سیستم های خود را با حالت تاریک Windows 10 عرضه می کنند. تاثیر حالت تاریک در این نوع از صفحات نمایش روی دوام باتری نیز نقش موثری دارند.

مشکلات پنل های OLED چیست؟

شاید این نکته به ذهن شما خطور کند که مشکلات پنل اولد مگر وجود دارد؟ پنل های اولد از هر نظر عالی هستند. از عمق رنگ و پوشش رنگ تا کنتراست هر پارامتر دیگری. مثلا نور زمینه ی 5000 نیتسی آنها بسیار تحیرآور است. در مقابل نور زمینه ی پنل های از نوع LED که حداکثر 500 نیتس است. شاید هیچ عیبی برای یک پنل OLED نتوان تصور کرد جز نور زمینه ی بسیار زیاد آن. متاسفانه اگر نور زمینه ی تلویزیون خود را در حداکثر خود قرار دهید و همیشه روشن باشد (مانند آرم شبکه های تلویزیون) بعد از حدود 3 الی 4 سال با مشکل سوختگی یا Burn-in مواجه می شوید. این مشکل در تمام پنل های ساخت LG مشاهده می شود. البته یک خبر خوب هم هست. البته سامسونگ در اولین پنل OLED ساخت خودش به نام E4 این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده است. پس اگر قصد خرید پنل OLED دارید حتما پنل های E4 را مد نظر قرار دهید.

معرفی لپ تاپ های دارای OLED موجود در ایران

امروزه لپ تاپ های بسیاری صفحات نمایشگر OLED دارند. اگر در فکر خرید لپ تاپ با پنل OLED  هستید، در ادامه به معرفی برخی از این لپ تاپ های جدید پرداخته ایم.

لپ تاپ شیائومی Xiaomi Mi Laptop Pro 15 

می لپ تاپ پرو 15 یک پردازنده قدرتمند Intel Core i7 11370H دارد. علاوه بر این ویژگی این محصول از امکانات فوق العاده ای همچون گرافیک MX450 جدید، 16 گیگ رم پرسرعت و نمایشگر OLED باکیفیت بهره برده است. امکانات منحصر به فرد این محصول باعث شده است که این مدل لپ تاپ شیائومی به یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار تبدیل شود.

در این مدل از لپ تاپ شیائومی شاهد حضور نمایشگری 15.6 اینچ آن با رزولوشن 3.5K و پوشش رنگ 100% DCI-P3 هستید. هیچ لپ تاپ دیگری در این بازه قیمت از لحاظ این امکانات تعبیه شده قابل رقابت با می لپ تاپ پرو 15 شیائومی نیست. رزولوشن این نمایشگر چند برابر مانیتورهای FHD قوی تر عمل می کند. یک مشخصه ی دیگر که در مورد این لپ تاپ کاملا منحصر به فرد است، کالیبره بودن رنگ های آن است به گونه ای که deltaE در این پنل حدودا عدد یک است که فقط در پنل های بسیار گران قیمت ویژه ی گرافیست ها پیدا می شود. در مورد مشکل سوختگی هم شیائومی علاوه بر استفاده از پنل E4 سامسونگ، دست به ابتکار کاهش نور زمینه به 600 نیتس زده است. این کار شاید از نظر برخی کاربران خوشایند نباشد ولی طبق ادعای شیائومی چشم انسان نمی تواند نور بیش از 600 نیتس را در فاصله ی 50 سانتیمتری و کمتر تحمل کند. این فاصله دقیقا فاصله ی چشمان کاربر لپ تاپ تا نمایشگر است. چنین کاهش نور زمینه ای در کنار سنسور نور محیط باعث تنظیم میزان روشنایی و حذف کامل مشکل سوختگی شده است. پس به هیچ وجه نگران طول عمر و سوختگی پنل های اولد لپ تاپ های می لپ تاپ پرو 15 نباشید.

علاوه بر امکانات سخت افزاری فوق العاده لپ تاپ شیائومی از یک فن بزرگ و یک فن کوچک برای تسریع در خنک کردن سخت افزارها و تراشه های موجود در آن استفاده می کند. 

وزن این محصول با بدنه آلومینیومی آندایز شده نیز 1.8 کیلوگرم و ضخامت آن 15.9 میلی متر است. این ویژگی این محصول را برای استفاده روزانه مناسب می کند.

صفحه کلید این سیستم نیز به گونه ای طراحی شده است که کاربر در حین کار با آن احساس خستگی نمی کند. همچنین این صفحه کلید مجهز به بک لایت سفید و قابل تنظیم در سه حالت است. این قابلیت موجب استفاده راحت تر از کیبورد به خصوص در محیط های کم نور می شود.

همچنین در این سیستم 4 درگاه در می لپ تاپ پرو یکی برای شارژ سریع و سه تای دیگر برای انتقال داده و تصویر در نظر گرفته شده است. یک هاب باکیفیت نیز در جعبه این محصول وجود دارد که با آن به پورت های HDMI و USB Type A دسترسی دارید.  می لپ تاپ رو در نسخه ی AMD خود یعنی Mi Laptop Pro 15 R7 به پردازنده ی پرقدرت Ryzen 7 5800H مجهز شده است.

لپ تاپ 13 اینچی ایسوس مدل ASUS ZenBook UM325UA

لپ تاپ 13 اینچی ایسوس مدل ASUS ZenBook UM325UA بسیار سبک و نازک طراحی شده است. همچنین این سیستم از پردازنده های سری AMD Ryzen 5000 بهره می برد. صفحه نمایش آن از نوع FHD OLED HDR NanoEdge3 است. این صفحه نمایش تصاویر خیره کننده ای را با جزئیات واقع گرایانه با رزولوشن 1080×1920 به شما ارائه می دهد.

صفحه کلید و پد لمسی آن نیز دارای LED های سفید روشن هستند که امکان استفاده از آن را در تاریکی نیز فراهم می سازد. همچنین این لپ تاپ شامل تعدادی درگاه ورودی/ خروجی شامل HDMI، USB نوع A و USB-C برای اتصال به دیگر دستگاه ها دارد.

ویژگی دیگر این سیستم این است که ایسوس SSD را پشت فن قرار داده است که به خنک نگه داشتن آن کمک می کند.

لپ تاپ Dell مدل XPS 13 9310

عملکرد سریع، طراحی زیبا و صفحه نمایش لمسی OLED با رزولوشن بالا از جمله ویژگی های بارز این لپ تاپ به شمار می روند. این سیستم با یک بار شارژ تا 7.5 ساعت قابلیت شارژدهی دارد. محدودیتی که لپ تاپ های دل دارند، تعداد پورت های آن ها است. در سمت راست تنها یک جک هدفون و یک درگاه برای شارژ و انتقال داده یا اتصال به مانیتورها منظور شده است. سمت چپ نیز تنها درگاه دیگری در کنار یک اسلات کارت حافظه MicroSD تعبیه شده است.

لپ تاپ 13 اینچی دل مدل XPS 13 OLED وزن سبکی دارد و به راحتی در کوله پشتی شما قرار می گیرد. وزن کم ویژگی مهمی است که باید در حین خرید لپ تاپ با پنل OLED به آن توجه کنید. نمایشگر این لپ تاپ امکان نمایش رنگ ها و تصاویر را با جزئیات دقیق و با رزولوشن 1080×1920 میسر می سازد.

استفاده از کیبورد این محصول ممکن است که برای افرادی که پنجه های دستشان بزرگ است، کمی ناراحت کننده باشد. اما در کل برای اکثریت افراد رضایت بخش است.

کلام آخر

در کل اگر به دنبال خرید لپ تاپ با پنل OLED  هستید، باید بدانید که این محصول برای تماشای فیلم، کارهای گرافیکی سطح بالا و بازیگزینه مناسبی محسوب می شود. از بین رایانه های OLED دار متنوعی که در بازار وجود دارد، لپ تاپی متناسب با بودجه و نیاز خود انتخاب کنید. در این مقاله فناوری OLED و برخی از لپ تاپ هایی که از این پنل بهره می برند را معرفی کرده ایم.

با توجه به عملکرد و قابلیت های هر یک از سیستم های معرفی شده و بازه قیمت آن ها لپ تاپ شیائومی Xiaomi Mi Laptop Pro 15  یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است. این سیستم نگرانی شما را از بابت لپ تاپ برای چندین سال مرتفع می سازد.

 فروشگاه اینترنتی پی بی 360 با شعار "کمتر بپردازید، بیشتر بخرید" با ارائه بستری از کالاهایی متنوع از جمله لپ تاپ های باکیفیت تجربه خرید اینترنتی امن و آسان را برای شما به ارمغان می آورد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد