پخش شبکه های HD صداسیما با فرمت 1080p

حسین اسماعیلی سه شنبه 18 آذر 1399 - 22:28
پخش شبکه های HD صداسیما با فرمت 1080p
بعد از چند روز اختلال و پس از پیگیری های انجام شده از طرف گارانتی داتیس برتر و سایت pb360.ir، شبکه های جدید HD صداسیما با فرمت جدید پخش شدند.

.

.

.

فرمت های جدید پخش برای تلویزیون های جدید بازار

در حدود یک هفته ی پیش، صداسیما تصمیم گرفت چند شبکه را که تا کنون با فرمت SD یا 576i پخش می شد، با فرمت HD برای بینندگان هم وطن ساکن در ایران پخش کند. تصمیمی بسیار خوب و بجا که رضایت عزیزان بیننده را در بر داشت و باعث شد خیلی ها از این حرکت صداسیما تقدیر و تشکر کنند. اما این پایان ماجرا نبود، در اتفاقی عجیب مشخص شد که همه ی شبکه ها با فرمت جدید 1080p صادر نمی شوند. این حرکت باعث شد که تصاویر در تلویزیون هایی که دارای تونر DVB-T2 هستند و پنل ها نرخ نوسازی فریم بر ثانیه ی 50 یا 60 Hz داشتند، با لگ اذیت کننده ای پخش شوند. این مشکل خصوصا در تلویزیون های سونی ، شیائومی، ال جی و سامسونگ عمومیت داشت. با توجه به اینکه تیم فنی داتیس برتر به همراه سایت pb360.ir از همان ابتدا واقف به چنین مشکلی بودند، پیگیری های خود را از معاونت توسعه ی فناوری صداسیما آغاز نمودند. در مباحث منتقل شده به معاونت محترم مربوطه استدلال هایی مطرح شد که جنبه ای کاملا علمی داشت. نخست اینکه فرمت 1080p برای تلویزیون های 50 یا 60 هرتزی جزء استاندارد های بین المللی است و بیشترین هم خوانی را با تونر های جدید DVB-T2 دارد. دوم اینکه تلویزیون های جدید همگی 50 هرتزی هستند و با فرمت 1080i همخوانی ندارند. خوشبختانه صداسیما سریعا به پیگیری ها پاسخ داده و این فرمت پخش را کاملا آزمایشی دانسته و قول مساعد دادند که همه ی فرمت ها به 1080p تغییر یابد. در ابتدا نیز شبکه های 3 و ورزش و تماشا به این فرمت در آمدند.

اما ماجرا به اینجا نیز ختم نشد. علی رغم انعکاس چنین مواردی به عزیزان در سایت، تعدادی از دوستان با دفتر فروش تماس می گرفتند و بیان می داشتند که تلویزیون های داخلی با تونر DVB-T2 و نرخ نوسازی 50-60 هرتز چنین مشکلی را ندارند. در کمال تعجب، موضوع به دفتر چین منعکس گردید. مطابق با جواب دفتر بازرگانی چین، موضوع بسیار عجیبی روشن شد. تلویزیونی که فرمت 1080i با تونر DVB-T2 همراه با لگ پخش نکند، دارای نرخ 50-60 هرتز نبوده و دارای نرخ 25 هرتز می باشد. چنین مطلبی با ادعای شرکت های سازنده ی برند تلویزیون که ادعا می کرد تلویزیون آنها دارای 50 هرتز FPS است مطابق نبود. پیرو مکاتبات بعدی معلوم شد که حق با شرکت چینی است. تلویزیون های جدید باید دارای نرخ فریم بر ثانیه (Frame per second) معادل 50-60 هرتز باشند. با این حال، پنل های ارزان قیمت 50 هرتزی از نوع نرخ فیلدس بر ثانیه (fields per second)  هستند و نه فریم بر ثانیه که معادل 25 فریم بر ثانیه است. هر دو نرخ با علامت اختصاری FPS نمایش داده می شوند ولی این کجا و آن کجا!

برخود دیدیم که روند کار به عزیز مشتری سایت pb360.ir منتقل شود تا هم اکنون که مشکل برطرف شده است، این عزیزان مطمئن باشند که ابتدا اینکه دستگاه آنها سالم است. دوم اینکه تکنولوژی تلویزیون Mi TV 4S آنها جدیدترین در نوع خود است و شیائومی در هیچ زمینه ای دراین تلویزیون کوتاهی نکرده است و نباید آن را با برند های ارزان قیمت بازار مقایسه کرد.

برای مطالعه دقیق تر مباحث مطرح شده در این مطلب می توانید به مقاله ی زیر مراجعه نمایید که یک مقاله ی علمی می باشد:

http://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1181/1/Fullext.pdf

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد