غول تایوانی علیه شمشیر سامورایی | بررسی عملکرد ASUS TUF F15 و msi Katana

حسین اسماعیلی سه شنبه 23 شهریور 1400 - 21:40
غول تایوانی علیه شمشیر سامورایی | بررسی عملکرد ASUS TUF F15 و msi Katana
کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند؟ لپ تاپ msi Katana GF66 11UC یا ASUS TUF F15 FX506HC i7 11800H RTX3050. به شما کمک می‌کنیم گزینه مناسب را انتخاب کنید.

غول تایوانی علیه شمشیر سامورایی | بررسی عملکرد ASUS TUF F15 و msi Katana

گیمرها بر سر دوراهی انتخاب!

با پیشرفت صنعت بازی‏سازی و افزایش روز افزون گرایش جوانان به بازی‏های رایانه‏ای، عرضه لپ‏تاپ‏های مخصوص بازی، به یکی از فعالیت‏های پر سود شرکت‏های تولید کننده لپ‏تاپ و ابزار گیمینگ تبدیل شده است. تنوع این محصولات و شرکت‏های عرضه کننده آنها باعث شده انتخاب لپ‏تاپ مناسب به یکی از معضلات بزرگ گیمرها تبدیل شود. در ادامه به تحلیل و بررسی دو مورد از جدیدترین محصولات عرصه گیمینگ، یعنی msi Katana GF66 11UC و ASUS TUF F15 FX506HC i7 11800H RTX3050 خواهیم پرداخت.

طراحی و بدنه

لپ‏تاپ ایسوس TUF F15 FX506HC i7 11800H RTX3050 با دو کیلو و سیصد گرم وزن و بدنه مقاوم از جنس پلاستیک فشرده، یکی از محصولات جذاب شرکت ایسوس محسوب می‏شود. جنس بدنه و تاچ پد این لپتاپ به گونه‏ای انتخاب شده که مانع از جذب اثر انگشت می‏شود و تجربه لذتبخشی را برای گیمرها رقم می‏زند. مهمترین نکته در مورد جنس بدنه لپ‏تاپ‏های TUF F15، مقاومت بی‏نظیر این محصول در برابر آسیب‏های فیزیکی است.

از طرف دیگر، Katana GF66 11UC با دو کیلو و هفتصد گرم وزن، از سری لپ‏تاپ‏های رده بالای msi محسوب می‏شود. جنس بدنه این محصول نیز به گونه‏ای طراحی شده که مانع از جذب اثر انگشت شود و قاب پشتی آن ضد خش است. همچنین، تاچ پد این محصول از فناوری لمس چندگانه پشتیبانی می‏کند.

صفحه نمایش

لپ‏تاپ اف 15 سری تاف شرکت ایسوس از صفحه نمایش 15.6 اینچی Chi Mei N156HRA-EA1 IPS با نرخ نوسان 144 هرتز برخوردار است. با اینحال به نظر می‌رسد ایسوس در طراحی TUF F15، دقت رنگ را فدای زمان پاسخگویی سریعتر کرده است.

علاوه بر سخت افزار قدرتمند، صفحه نمایش 15.6 اینچی کاتانای ام ‏اس‏ آی، به گفته سازنده یکی از نکات برجسته این محصول است که با نرخ نوسان 144 هرتز، تجربه بازی روان را همراه با سطح عملکرد بالا ارائه می‏دهد. البته انتظار صفحه ی نمایشی برتر از صفحه نمایش ایسوس تاف نداشته باشید و عملا هر دو لپ تاپ دارای صفحه نمایشی برابر هستند.

اتصالات

انتقاد نکردن از پورت‏های Katana GF66، کار ساده‏ای نیست. شرکت msi هیچ درگاهی در پشت کاتانا قرار نداده و در نتیجه تمام پورت‏ها در دو طرف محصول قرار گرفته‏اند. هرچند تعداد درگاه‏های این محصول نسبتا زیاد است، اما می‏شد اتصالات آن را بهبود بخشید. Katana GF66 تنها یک پورت USB-C داردکه آن هم از پورت صفحه نمایش پشتیبانی نمی‏کند و از پورت تاندربولت نیز بی بهره است. همچنین، برای استفاده از صفحه نمایش خارجی باید از درگاه HDMI استفاده کرد که خروجی 4K UHD را تا 60 هرتز پشتیبانی می‏کند.

از سوی دیگر، پورت‏های موجود در TUF F15 همان‏هایی هستند که در TUF Dash F15 استفاده شده ‏اند، اما ترتیب آنها متفاوت است و پیشرفت قابل ملاحظه‏ ای داشته ‏اند. برای مثال، در لبه سمت راست TUF F15 به جای دو درگاه یو ‏اس ‏بی، تنها یک پورت وجود دارد. همچنین، درگاه USB-C در لبه سمت چپ، کاملا از تاندربولت 4 پشتیبانی می‏کند. این در حالی است که مدل‏های قبلی سری TUF که از پردازنده AMD یا پردازنده‏های نسل دهم اینتل یا قدیمی‏تر بهره می‏برند، این قابلیت را ندارند.

دستگاه‏های ورودی

یکی از مهمترین ویژگی‏های تاثیرگذار در انتخاب لپ‏تاپ، کیفیت کیبورد و تاچ‏پد آن است:

کیبورد

ام ‏اس‏ آی کاتانا را با یک کیبورد مجهز به کلیدهای خوش‏ اندازه پوشش داده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که می‏شد فضای خالی کمتری در طرفین صفحه کلید وجود داشته باشد، اما با وجود اجزای داخلی، این کار غیر ممکن است. هرچند کلیدهای شماره و بخصوص جهت ‏های این کیبورد نسبتا کوچک هستند، با اینحال کلیدهای WASD که برای گیمرها اهمیت ویژه‏ای دارند، مثل سایر حروف از اندازه دلچسبی برخوردار هستند.

علاوه بر این، کلیدهای ویژه Gaming نیز به این لپ‏تاپ اختصاص داده شده ‏اند که کاربردهای ویژه‏ای دارند. همچنین، کلیدهای F1 و F12 نیز طبق معمول از کاربرد دوگانه بهره می‏برند.

در حالی که طرح صفحه کلید F15 نسبت به FX505 تغییر کرده است، تجربه تایپ کردن با هردو تقریباً یکسان است.یکی از خصوصیات این صفحه کلید، کلیدهای جهت است که در مدل حاضر کمی کوچکتر طراحی شده اند و همچنین نور زمینه ی کیبورد RGB در لپ تاپ تاف ایسوس مورد استفاده قرار گرفته که تجربه ی کاربری بهتری را ایجاد می کند.

تاچ‏پد

تاچ‏پد فرو رفته کاتانا به ابعاد 10.5*6.5، درست در مرکز و زیر کلید اسپیس قرار دارد. استفاده از آن لذتبخش است و کلیدهای راست و چپ صدای محسوسی ایجاد نمی‏کنند. به عبارت دیگر، می‏توان گفت هیچ انتقادی به تاچ‏پد کاتانا وارد نیست.

تاچ‏پد F15 در ابعاد 10.6*8.0 سانتی‏متر، طراحی شده است. اما این محصول، یکی از معدود لپ‏تاپ‏های گیمینگ است که روی تاچ‏پد خود کلید مجزای راست و چپ قرار داده. با اینحال، متاسفانه سطح صاف این تاچ‏پد اثر انگشت را به خود جذب می‏کند.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده کاتانا با برخورداری از 6 مجرای کولینگ، این اجازه را به شما می‌دهد تا بدون ترس از گرم شدن و داغ کردن لپ‌تاپ، بازی‌های سنگین و گرافیکی را روی آن اجرا کنید.

از طرف دیگر، ایسوس در طراحی اف 15 نیز از دو فن مجزا و 6 لوله‌ی مسی استفاده کرده است. همچنین خروجی فن‌ها پشت لپ‌تاپ قرار داده شده است تا هوای خروجی، دوباره وارد دستگاه نشود. می توان هر دو لپ تاپ را از نظر خنک کاری برابر دانست.

مشخصات فنی

هر دو محصول از پردازنده Intel core i7 11800H با 24 مگابایت حافظه کش، فرکانس 2.3GHz تا 4.6GHz و هشت هسته حقیقی بعلاوه هشت هسته مجازی بهره می‏برند. همچنین، حافظه رم هردو محصول نیز از نوع DDR4-3200MHz با ظرفیت 16 گیگابایت است. هر دو دارای حافظه داخلی SSD قابل ارتقاء با ظرفیت 512 گیگابایت هستند. پردازنده گرافیکی nvidia GeForce RTX 3050 و حافظه گرافیکی اختصاصی GDDR6 با ظرفیت 4 گیگابایت از دیگر ویژگی‏های مشترک این دو محصول محسوب می‏شود. البته باید مد نظر داشته باشید گرافیک msi از نوع Ti هست که می تواند در گیم ها عملکرد بهتری را ثبت کند ولی انتظار زیادی نداشته باشید چراکه هر دو دارای حجم 4 گیگی دارند که در گیم های AAA شما را محدود می کند.

جمع‌بندی

می‏توان گفت از جنبه ‏های فنی و سخت ‏افزاری تفاوت چندانی بین دو محصول مورد بررسی، یعنی msi Katana GF66 11UC و ASUS TUF F15 FX506HC i7 11800H RTX3050 وجود ندارد. بنابراین برای انتخاب از بین این دو لپ‏تاپ، باید به تفاوت‏ هایشان توجه کرد. کاتانای ام ‏اس ‏آی نسبت به اف15 باتری ضعیف‌تری دارد. علاوه بر این، ایسوس علاوه بر طراحی بهتر در جایگاه و ترکیب پورت‏ها، درگاه‏های پیشرفته ‏تر و کاربردی‏ تری را برای TUF F15 در نظر گرفته است. همچنین، کاتانا تنها از یک اسلات هارد برخوردار است و تاف اف 15 از دو اسلات.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد