مقایسه لپ تاپ های گیمینگ FX506HM و FA506QM ایسوس

آراد احمدپور پنجشنبه 28 مرداد 1400 - 10:38
مقایسه لپ تاپ های گیمینگ FX506HM و  FA506QM ایسوس
در این مقاله به مقایسه لپ تاپ های گیمینگ FX506HM و FA506QM ایسوس میپردازیم بنابر این این مقاله کمکتان میکند تا از بین این دو مدل گزینه ای مناسب خودتان انتخاب کنید.

سری جدید لپ تاپ های گیمینگ ایسوس رقیب های جدی ای برای رقابت با همرده های خود هستند؛ در حالی که در اکثر موارد این دو لپ تاپ بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت های جزئی ای با همدیگر دارند به عنوان مثال مدل A15 کمتر داغ میشود و کمی مقرون به صرفه تر محسوب میشود و از آن طرف مدل F15 عملکرد بهتری در اجرای بازی ها و بنچمارک ها دارد.در این مقاله به مقایسه لپ تاپ های گیمینگ FX506HM و FA506QM ایسوس میپردازیم بنابر این این مقاله کمکتان میکند تا از بین این دو مدل گزینه ای مناسب خودتان انتخاب کنید.

طراحی و ساخت

هر دو این لپ تاپ ها از جنس پلاستیک ساخته شده اند چرا که کمپانی ایسوس تماما سعی بر این داشته که حدالمکان قیمت محصول را پایین نگه دارد، در ساخت این لپ تاپ ها از رنگ بسیار مناسب خاکستری کهکشانی استفاده شده و این موضوع باعث شده تا گرد و خاک و لکه های جذب شده کمتر دیده شوند.استفاده از پلاستیک در لپ تاپ های گیمینگ در این بازه قیمتی راهکاری است که شرکت های دیگری نظیر ایسر و لنوو از آن تبعیت کرده اند تا قیمت دستگاه های خود را مقرون به صرفه نگه دارند.

از نظر پورت ها نیز کاملا مشابه هم هستند و هیچ تفاوتی بین آن ها وجود ندارند.سیستم خنک کننده هر دو محصول نیز متشکل از 4 لوله ی حرارتی و 3 هیت سینک میباشد تا با سرعت بالا گرمای ایجاد شده توسط کارت گرافیک و پردازنده را جذب کنند و توسط فن ها به بیرون منتقل کنند، این روند به قدری خوب انجام میشود تا تحت هر شرایطی گرمای درون لپ تاپ ها بیشتر از حد نشود تا سخت افزار آسیب ببیند.

خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان

کیبورد و تاچ پد

در این بخش هم همه چیز کاملا مشابه یکدیگر است، سایز کیبورد، فاصله بین کلید هاو نور پس زمینه صفحه کلید کاملا شبیه به هم هستند؛ کلید های WASD نیز در هر دوی این لپ تاپ ها با ظاهری متفاوت از دیگر کلید ها ظاهر شده اند و این نکته بسیار برای گیمر ها جذاب هستند. تنها چیزی که در این بخش ممکن چند روزی برایتان غیر عادی باشد این است که کلید های جهت دار کمی پایین در از سایر کلید ها قرار گرفته اند.

نور بک لایت این محصولات از طیف رنگی RGB پشتیبانی میکند و کاربران میتوانند با استفاده از نرم افزار  AURA به شخصی سازی بک لایت بپردازنند و آن را در حالت های مختلفی تنظیم کنند.

قیمت لپ تاپ گیمینگ

ایسوس تاچ پدی با اندازه مناسب در پایین صفحه کلید در نظر گرفته تا کاربران در استفاده روزمره بتوانند بدون اینکه به موس نیاز داشته باشند کار خود را راه بیاندازند، این تاچ پد همانطور که انتظار میرود از تکنولوژی چند لمسی پشتیبانی میکند. دو کلید چپ و راست نیز وجود دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید؛ این کلید ها بسیار ساکت و نرم هستند؛ بنابر این نگران صدای آزاردهنده ای نباشید، در کل با وجود تکنولوژی چند لمسی مطمئنا نیاز چندانی به استفاده از این کلید ها ندارید.

سخت افزار

سخت افزار این دو لپ تاپ جدا از بحث CPU بسیار شبیه به هم هستند:

  • FA506QM: پردازنده رایزن 7، 5800H، شانزده گیگابایت رم DDR4 3200 ، حافظه 512 گیگابایتی از نوع SSD، دارای دو پردازنده گرافیکی RTX 3060 و AMD Vega iGPU
  • FX506HM: پردازنده اینتل CORE I7-11800H، شانزده گیگابایت رم DDR4 3200 ، حافظه یک ترابایتی از نوع SSD، دارای دو پردازنده گرافیکی RTX 3060 و Intel Iris Xe

قیمت لپ تاپ TUF

اصلی ترین بخش تفاوت سخت افزاری پردازنده های متفاوت این دو محصول است که هر کدام خوبی هایی دارند که دیگری از آن بی بهره است؛ پردازنده اینتل بنچمارک بالاتر،حافظه کش بیشتر،پشتیبانی از تاندربولت و چند برتری جزئی دیگر نسبت به پردازنده AMD دارد؛ از طرف دیگر پردازنده Ryzen 7 5800H پاور کمتری مصرف میکند، افزایش دمای کمتری دارد و به همین خاطر فن نویز کمتری ایجاد میکند.

طبق تست های انجام شده توسط نرم افزار  3DMark پردازنده اینتل توانسته با اختلاف 15 درصدی بر حریفش چیره شود؛ اما کار همینجا تمام نمیشود چرا که زمانی که لپ تاپ ها را از شارژر جدا کردیم نتایج متفاوتی دیدیم و این تنها یک دلیل دارد و آن هم مصرف کمتر انرژی پردازنده رایزن است.

لپ تاپ گیمینگ TUF

برای اینکه متوجه بشویم که چقدر ممکن است CPU بر روی عملکرد دستگاه تاثیر بگذارد چند بازی مختلف را بر روی دو دستگاه نصب و اجرا کردیم؛ هر دو دستگاه دقیقا از دو رم 8 گیگابایتی یکسان و کارت گرافیک RTX 3060 استفاده میکنند؛ بیایید نگاهی به نتایج بررسی بیاندازیم (رزولوشن FHD، حالت فن TURBO) :

قیمت بهترین لپ تاپ گیمینگ

همانطور که مشاهده میکنید پردازنده اینتل کمی بهتر از پردازنده رقیب عمل کرده است؛ البته این را نباید به پای کم کاری شرکت AMD گذاشت چرا که پردازنده اینتل جدید تر است و طبیعتا باید عملکرد بهتری داشته باشد؛ با این حال اگر بر سر این دو لپ تاپ به خاطر تفاوت قیمتی مردد هستید باید توجه داشته باشید که این تفاوت ها بسیار جزئی و قابل چشم پوشی هستند؛ مهم این است که هر دوی این دستگاه ها توانایی اجرای بازی های سنگین امروزی را در بهترین حالت ممکن دارند.

شارژدهی باتری

در هردوی این لپ تاپ ها یک باتری غول پیکر 90wh قرار گرفته است؛ اما آیا وجود CPU رایزن واقعا بر مصرف باتری تاثیر گزار است؟ در ادامه هر دوی این لپ تاپ ها را در پنج حالت متفاوت تست کرده ایم که نتایج را با هم مقایسه کنیم

لپ تاپ گیمینگ ایسوس

نتایج لپ تاپ FA506QM با پردازنده رایزن: (روشنایی صفحه 120 نیتی است - وای فای روشن است)

  • +11 ساعت - تماشای ویدئو فول اچ دی از یوتیوب با مرورگر Edge
  • +12 ساعت - تماشای نتفلیکس با مرورگر Edge
  • 4-6 ساعت - گشت و گذار در اینترنت با مرورگر Edge
  • 6-7 ساعت - ویرایش متن با استفاده از Google Drive
  • +1 ساعت - بازی کردن (witcher 3)

نتایج لپ تاپ FX506HM با پردازنده اینتل: (روشنایی صفحه 120 نیتی است - وای فای روشن است)

  • +7 ساعت - تماشای ویدئو فول اچ دی از یوتیوب با مرورگر Edge
  • +8 ساعت - تماشای نتفلیکس با مرورگر Edge
  • 4-5 ساعت - گشت و گذار در اینترنت با مرورگر Edge
  • 5-6 ساعت - ویرایش متن با استفاده از Google Drive
  • +1 ساعت - بازی کردن (witcher 3)

همینطور که از نتایج پیداست در این زمینه FA506QM توانسته به واسطه پردازنده اش نسبت به FX506HM برتری داشته باشد.

کلام آخر

میشود گفت که بزرگترین تفاوت این دو لپ تاپ پردازنده های آنها است واین شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید؛ اگر قدرت دستگاه برایتان مهم تر هست؛ میتوانید لپ تاپ FA506QM را تهیه کنید ؛ اگر عمر باتری برایتان اهمیت دارد پیشنهاد ما FA506QM ؛ لازم به ذکر است که میتوانید هر دوی این لپ تاپ ها را هم اکنون از وبسایت پی بی 360 با 18 ماه گارانتی معتبر شرکت داتیس برتر تهیه بفرمایید.

مشاهده و خرید لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF F15 FX506HM با پردازنده اینتل و نرخ نوسازی 144 هرتز

مشاهده و خرید لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل A15 FA506QM با پردازنده رایزن و نرخ نوسازی 144 هرتز

مشاهده و خرید لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل A15 FA506QM با پردازنده رایزن و نرخ نوسازی 240 هرتز

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد