با مدل‌های سال 2022 Lenovo Legion 5 و Lenovo Legion 5 pro آشنا شوید

ملیکا برزوئی شنبه 23 بهمن 1400 - 21:43
با مدل‌های سال 2022 Lenovo Legion 5 و Lenovo Legion 5 pro آشنا شوید
لپ تاپ های لیجن لنوو که به نوعی بهترین لیپ تاپ گیمینگ لنوو هست برای سال 2022 معرفی شد. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به آن بیاندازیم.

در این مقاله که اولین نگاهی است به به‌روزرسانی‌های ۲۰۲۲ لپ‌تاپ‌های بسیار محبوب یعنی لپ تاپ‌های Legion 5 و 5 Pro از برند لنوو، قابلیت‌های این لپ تاپ‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نسخه‌های پیشین این لپ تاپ محبوب و بسیار قدرتمند پیش‌تر مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفته‌اند و اکنون لنوو با ارائه نسخه‌های دیگری از این لپ تاپ محبوب، قصد دارد مجددا بازار فروش لپ تاپ را در دست بگیرد.

برای مدل‌های سال 2022، لنوو با پشتیبانی و استفاده از حافظه DDR5 و ذخیره‌سازی و اتصال سریع‌تر، مشخصات سخت افزاری لیجن 5 پرو و لیجن 5 را به آخرین مشخصات AMD، اینتل و انویدیا ارتقا داده است. همچنین اصلاحاتی در خصوص مصرف باتری لپ تاپ و همچنین صفحه نمایش آن صورت گرفته است.

جدای از مشخصات و جزئیات، Legion 5 Pro gen7 2022 تنها اصلاحی جزئی از مدل gen6 از سری مدل‌های سال 2021 است؛ اما Legion 5 gen7 کاملا به‌روز و اصلاح شده است. شاسی و بدنه پلاستیکی با بدنه فلزی کاملا جایگزین شده است، اندازه لپ تاپ به طور کلی کوچکتر از گذشته است، ماژول حرارتی اصلاح شده، IO به‌روز شده است و اکنون گزینه صفحه نمایش QHD نیز در دسترس قرار دارد.

Legion 5 Pro

درست مانند گذشته و سری قبل، این لپ‌تاپ‌ها با سخت‌افزار اینتل یا AMD در دسترس هستند. در این نسل، Legion 5 Pro بر پایه سخت افزار AMD Ryzen 6000 H ساخته شده، در حالی که Legion 5i Pro بر پایه سخت افزار نسل دوازدهم Intel Alder Lake Core H ساخته شده است.

به جز تفاوت در عملکرد کلی این دو سیستم و سخت افزار، می‌توان با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر به تفاوت‌های دیگری هم رسید که می‌تواند برای بسیاری از افراد تعیین‌کننده باشد.

به طور مثال پشتیبانی از تاندربولت 4 برای انتقال فایل‌های حجیم، تنها در مدل‌های اینتل در دسترس است. به همین دلیل اگر چنین مسائلی برای انتخاب شما مهم است و تاثیر بسیاری دارد، بهتر است به بررسی این تفاوت‌ها بپردازید و سپس گزینه مد نظر را برگزینید.

لیجن 5 لنوو مدل سال 2022

سری 2022 Legion 5 Pro و 5i pro

در این جا نگاهی گذرا به این مدل‌های جدید خواهیم انداخت؛ زیرا همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، تفاوت خیلی خاص و مشهودی در آن‌ها نسبت به مدل‌های سال 2021 دیده نمی‌شود.

در خصوص مشخصات داخلی سیستم،  این طور به نظر می‌رسد که لنوو تصمیم گرفته است که سخت افزاری با مدلRTX 3080 را برای سری 5 Pro gen7 ارائه کند؛ این در حالی است که سری‌های قبلی تنها تا مدل 3070 قابلیت پیکربندی و ارتقا داشتند که این موضوع قبلا انحصاری برای لیجن 7 بود.

 هنوز اطلاعاتی در مورد لیجن 7 مدل سال 2022 منتشر نشده است، احتمالاً به همین دلیل است که لنوو پردازنده گرافیکی بالایی را به 5 پرو نیز منتقل کرده است و باید برای دیگر مدل‌ها همچنان منتظر اعلام رسمی لنوو باشیم.

لنوو همچنین به سیستم خنک‌کننده CoolFront 4.0 به‌روزرسانی شده است. در مدل پرو 5 به لوله‌های حرارتی اضافی و قطرهای بزرگ‌تر اشاره کرده که برای مطابقت با پردازنده گرافیکی پرقدرت لازم است.

گذشته از این،  باید گفته شود که همچنان همان باتری 80 وات ساعتی در سری 5 پرو قرار داده شده است. این باتری اجاره می‌دهد که شارژ 80 درصد را در حدود 30 دقیقه به دست آورید و از این نظر عملکرد بسیار خوبی دارد. به علاوه پشتیبانی از PowerDelibery از طریق USB-C نیز دیگر ویژگی آن است. به عنوان قابلیتی جدید برای مدل 2022، شارژ USB-C با شارژر مخصوص، اکنون با حداکثر توان 135 وات امکان‌پذیر است.

به‌روزرسانی و تغییر دیگری که در این لپ تاپ‌های جدید رخ داده و ممکن است در ابتدا متوجه این تغییرات هم نشوید، پنل جدید ارائه شده با مجموعه های Legion 5 Pro 2022 است.

این پنل صفحه نمایش همچنان 16 اینچی مات با نسبت تصویر 16:10، وضوح QHD+ و رنگ‌های 100% sRGB است، اما با حداکثر روشنایی بیش از 500 نیتس کمی روشن‌تر از قبل شده است.

همچنین  با نرخ تازه‌سازی 240 هرتز کمی سریع‌تر از گذشته خود شده است. این پنل نمایشگر همچنین پشتیبانی از  VRRرا هم دارد. فناوری VRR مدتی است که برای تلویزیون‌ها و مانیتورها عرضه شده، اما تاکنون روی نمایشگرهای داخلی لپ تاپ‌ها پیاده‌سازی نشده است. این تکنولوژی به معنای حذف کامل بریده بریده شدن و قطع تصاویر بدون هیچ یک از عوارض جانبی GSync یا Adaptive Sync است.

تصویری کاملا شفاف، بدون پرش و جا ماندن تصویر در سرعت‌های بالا حاصل هماهنگی این مجموعه قوی است.

نمایشگر لپ تاپ لجین 5 پرو مدل 2022

ساختار و ویژگی‌های کلی  5 Pro سال 2022 بیشتر شبیه مدل‌های 2021 است، با آلیاژهای آلومینیوم منیزیم مورد استفاده برای قاب خارجی آن و همان صفحه‌کلید 4 منطقه‌ای RGB Truestrike و پلاستیکی. همچنان می‌توانید این نوت‌بوک‌ها را در نوع سفید/ نقره‌ای با صفحه‌کلید سفید یا نوع خاکستری با صفحه‌کلید خاکستری تیره تهیه کنید. صفحه‌کلید سفید قطعا در ابتدا دیدنی به نظر می‌رسد، اما صفحه‌کلید در نوع مشکی کاربردی‌تر است؛ این به لطف کنتراست افزایش یافته با روشنایی بیشتر است.

در مورد اتصالات و پورت‌ها نیز باید گته شود که یک اسلات USB-A کمتر در پشت لپ‌تاپ وجود دارد و اکنون 2 پورت USB-C در لبه سمت چپ وجود دارد که یکی از آنها Thunderbolt 4 در انواع اینتل این لپ تاپ‌ها است.

اما فقط USB 3.2  در مدل‌های AMD قرار داده شده است. در مدل‌های AMD جک صدا نیز در نتیجه به سمت راست منتقل شده است.

در مجموع، لنوو با این مجموعه لیجن 5 پرو 2022 که لپ تاپ گیمینگ بسیار قوی به حساب می‌آید، عملکرد عالی را به وجود آورده و طراحی لپ تاپ را هم بسیار بهتر کرده است و درنهایت مشخصات سخت‌افزاری را به‌روزرسانی کرده است. این لپ تاپ به طور حتم محصولی بسیار محبوب در سطح و رده خود باقی خواهد ماند.

سری Legion 5i Pro 2022 مبتنی بر اینتل در حدود ماه فوریه در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که به احتمال زیاد برای مدل Core i7 + 3060 از 1500 دلار شروع می‌شود. Legion 5 Pro مبتنی بر AMD در اواخر سال، حدود آوریل، با قیمت 1400 دلار و بالاتر در دسترس خواهد بود.

سری 2022 Legion 5 و 5i

لنوو طراحی لجین 5 2022 را به طور کل بهبود داده است. در بدنه، آلیاژهای آلومینیوم در حال حاضر جایگزین قاب پلاستیکی نسل قبلی شده‌اند.

بدنه اکنون 15 درصد نازک‌تر از گذشته است، اما وزن کلی به دلیل فلزات سنگین‌تر مورد استفاده برای ساخت و طراحی مجدد داخلی، همان 2.4 کیلوگرم است.

همچنین برای کاهش صدای کلی سیستم نیز ماژول حرارتی مناسبی در نظر گرفته شده است. لنوو در بخش فن و سیستم خنک‌کننده نیز بسیار بهتر عمل کرده و هم روی صدای کلی این سیستم و هم قدرت آن تغییراتی را اعمال کرده است. البته این تغییرات کاملا ضروری بودند؛ زیرا در این مدل‌ها شاهد ارتقای سخت افزار سیستم نیز هستیم و احتمالا سیستم در کارهای سنگین بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

لیجن 5 لنوو 2022

سری Legion 5 بر پایه پردازنده‌های کلاس H اینتل/AMD و گرافیک‌های RTX 3070Ti ساخته شده است که می‌تواند با قدرت مناسبی تا 125 وات کار کند. این ویژگی با Legion 5s قبلی برابری می‌کند. MUX هنوز هم اجرا شده و با سخت افزار نسل 2022، این سر روی حافظه DDR5 و حافظه PCIe gen4 اجرا می شود. در سری Legion 5 همچنان صفحه نمایش 15.6 اینچی با نسبت 16:9 دارید.

لنوو همچنین پنل‌های با کیفیت پایین‌تری را در این لپ تاپ‌های خود به کار گرفته است؛ پنل‌هایی با ویژگی‌هایی مثل FHD 165Hz یا QHD 165Hz، هر دو با حداکثر روشنایی 300 نیتس، پوشش رنگی 100% sRGB و بدون پشتیبانی از VRR.

لنوو همچنین اخیرا به چیزی شبیه به صفحه کیبوردی بزرگتر و در واقع به روز شده برای این مجموعه اشاره می‌کند. چیدمان کیبورد تقریبا مانند قبل است، اما طراحی کمی کم‌عمق‌تر و بی‌صداتر از قبل است.

طراحی جدید لیجن 5 2022

اتصالات و پورت‌ها نیز به‌روزرسانی شده است و اکنون با آنچه لنوو در سری Legion 5 Pro ارائه می‌کند، یکسان است. از جمله پشتیبانی از شارژ USB-C تا 135 وات و Thunderbolt 4 در مدل اینتل، به‌علاوه اتصال WiFi 6E و بلوتوث 5.2.

وضعیت باتری در این لپ تاپ‌های جدید کمی نامشخص است؛ زیرا به نظر می‌رسد همه مدل‌های اینتل با باتری 80 وات بر ساعت عرضه می‌شوند، در حالی که در مدل‌های AMD بسته به مدل دیگر، گزینه 60 یا 80 وات بر ساعتی را خواهید داشت.

در مجموع انتظار می‌رود با توجه به تغییرات اساسی این لپ تاپ‌های جدید، قیمت آن‌ها هم به مراتب بالاتر از مدل‌های قبلی و مربوط به سال 2021 باشد.

طبق اطلاعات موجود و آنچه در حال حاضر می دانیم، سری 2022 Legion 5i با سخت افزار اینتل در حدود  ماه فوریه در فروشگاه‌ها عرضه می شود که احتمالا برای پیکربندی Core i5 + 3050Ti قیمت آن از 1200 دلار به بالا خواهد بود. Legion 5 با پردازنده AMD اواخر سال، حدود آوریل، با قیمت +1100 دلار در دسترس خواهد بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد